• latina

skulle du låta ditt barn gå på Mobilt förskola!!

På förlärdrarmötet förra veckan i min sons förskola kom ett nytt besked om att de kanske ska ta in ett nytt småbarnsgrupp och de äldre barnen ska få en mobil förskola :-O 

Det vill säga att de ska åka i en buss som kommer att vara deras "förskola" och stanna till någonstans under hela dagen (9-15) Mån-Tor.
    Bussen är utrustad med bilbarnstolar,bord,en toalett ,torkskåp,kök och ett bord där de kan "arbeta" ifall de inte kan vara ute. 
    Detta kommer de börja med i augusti och vill veta vad vi föräldrar tycker. 
    De målar upp det så positivt,att barnen kommer vara ute mycket och om det är dåligt väder så kan de åka till ett museum osv.
    MEN jag gillar inte iden så mycket,att min son ska iväg varje dag på en buss med pedagogerna som ska ta busskort(alltså ingen erfarenhet av busskörning) är då två st på 15 barn. Sen ska de iväg varje dag någonstans som man inte vet. Chansen är ju större med olyckor om de är ute och far så ofta och tänk om det händer nåt med bussen så de inte kommer därifrån. Och sen på vintern ska de sitta jätte påkläda i bussen  och så ska de vara ute och leka hela dagarna och in igen för lunch på bussen(de lär ju inte ta av sig kläderna) eftersom det kanske är kallt där inne. Nä jag gillar inte iden,okej om det vore en dag i veckan.
    Vad tycker ni?
    skulle ni låta ert barn gå på sådan mobil förskola?
    Har du kanske redan ditt barn så och hur tycker du att det är?
  • Svar på tråden skulle du låta ditt barn gå på Mobilt förskola!!
  • Reglementet

Har sett en sån buss här i Uppsala, och funderat på vad fan det är egentligen.

Låter inget trevligt.

• Tjollabolla

Nääe! Jag trodde det var ett skämt! Är själv förskollärare och skulle aldrig vilja jobba på en sådan förskola. Det ÄR roligt att åka på utflykter med barnen, men inte varje dag. Det är väldigt ansträngande oxå, att hela hela tiden räkna barn och ha koll och man är så rädd att någon skulle försvinna. Nej fy!

Skulle aldrig vilja ha mitt barn på en sådan förskola heller. Tycker det känns stressande, att åka runt hela tiden och aldrig få ta det lugnt. Hur gör dom med barn som sover middag tex? Å sen säkerheten oxå att sitta i en buss varje dag. Nej tack!

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • HannaL

HAr läst lite om sånna bussar å tycker det verkar helt underbart.
    Tänk att få komma ut i naturen å få möjlighet att se nya platser varje dag.
    Jobbar som barnskötare å skulle tycka det var spännande att få prova på att jobba på en så buss.

Men alla tycker vi olika, och om nu TS inte gillar idén så hoppas jag barnen nu får gå kvar på sin förskola.

• sicksack

Nä, det skulle verkligen inte vara ett alternativ för oss och våra barn. Visst att barnen får ut och se sig omkring, men allt det andra som förskolan erbjuder då? På de flesta förskolor erbjuds barnen vatten, lera, måla, rita, magneter, pussel, spel etc etc varje dag. Barnen har ju många språk som de måste få använda sig av...

• HannaL
    sicksack skrev 2010-02-19 18:57:38 följande:
    Nä, det skulle verkligen inte vara ett alternativ för oss och våra barn. Visst att barnen får ut och se sig omkring, men allt det andra som förskolan erbjuder då? På de flesta förskolor erbjuds barnen vatten, lera, måla, rita, magneter, pussel, spel etc etc varje dag. Barnen har ju många språk som de måste få använda sig av...
    Men många bussar har ju saker som spel, magneter å sånt på bussen
  • BlommyNess12
    Danitra skrev 2010-02-10 23:09:18 följande:
    Det verkar ju vara så att dom har samlad verksamhet mellan 9-15 så jag antar att man får lämna innan 9 och hämta efter 15. Så är det ju fler förskolor som har.
    Vilken tur att mitt barn inte går på en sån förskola, skulle kunna bli jobbigt ibland nä rjag börjar 13.30 och slutar efter fem och således ska hämta vid sex. Onödigt långa dagar med andra ord.
  • Cecci78

Nej det skulle de verkligen inte få göra. Hur sätter de in 15 bilstolar godkänt i en buss? Det finns inga bilstolar som är godkända för att monteras i bussar. Så nej, jag skulle inte vara bekväm med att de åker runt i en buss som någon oerfaren dessutom ska köra.

• Mård

Tänk själv hur det var när man skulle på utflyckt visst var det kul men nog tyckte man själv att det var ganska besvärligt.

Hur ska dom göra med alla praktiska saker fattar jag inte. Sen tycker jag att små barn ska ha en fast punkt även när de är på dagis. Låter väldigt stressat, besvärligt men dock praktiskt för dom som betalar.

Tänk själv skulle du vilja ha ett jobb där man flackar runt dagarna i ända och bara har en buss som fast punkt. Tror inte det! Dom som jobbar som vikarier brukar ju just klaga på detta.

SÄG IFRÅN NU!!!!!!!!!!!!!!!

• sirisdotter
    Mård skrev 2010-02-21 13:40:39 följande:
    Tänk själv hur det var när man skulle på utflyckt visst var det kul men nog tyckte man själv att det var ganska besvärligt. Hur ska dom göra med alla praktiska saker fattar jag inte. Sen tycker jag att små barn ska ha en fast punkt även när de är på dagis. Låter väldigt stressat, besvärligt men dock praktiskt för dom som betalar.Tänk själv skulle du vilja ha ett jobb där man flackar runt dagarna i ända och bara har en buss som fast punkt. Tror inte det! Dom som jobbar som vikarier brukar ju just klaga på detta. SÄG IFRÅN NU!!!!!!!!!!!!!!!
    "Dom som betalar"   - det gör vi alla.  Mycket i samhället har omprövats sedan 70-talet, då man "kunde beställa vilka slott som helst" av allmänna medel.  Tycker nog inte förskolebuss på heltid är idealiskt, förstår att nya ideer testas.!
  • Monsterpannkaka

Jag har varit inne på en sådan buss, av nyfikenhet eftersom jag jobbar som busschaufför.
    Det såg riktigt mysigt ut, ombonat och fint med barnens teckningar uppsatt.
    Värmen fungerar såklart i bussen och det fanns gott om plats och utrymme. De fick mellanmål och fika vid stora bord och det fanns säkerhetsbälten.

Dock var det en utbildad busschaufför som körde och hade som jobb att "bara" köra dem säkert, från punkt a till b.
    Under färden så stod pedagogerna och förklarade vart de skulle sen, eller höll i någon lek eller annat.

Det jag tycker känns så positivt är att barnen får utforska så många olika ställen, så mycket nytt och att de får lära sig använda skogen, marken, sinnena till max.

Tycker att du ska kräva mer information om hur detta skulle gå till. Hur många pedagoger skulle finnas där och skulle en av dem vara chaufför på heltid eller köra och vara pedagog?
    Hur skulle det fungera vintertid? Finns det någon slags..plan?

Good luck!

Svar på tråden skulle du låta ditt barn gå på Mobilt förskola!!