• Kexchokla

Jag fyller år idag, vad brukar ni få eller ge bort i present?

Ja, som sagt, jag fyller år idag men inget speciellt så det är inget att fira. Men undrar lite vad ni andra brukar få i present när ni fyller, får ni något överhuvudtaget? Kommer det många och firar eller är det bara familjen, sitter du ensam? 
    Hur tänker du när ni ger bort presenter, köper ni något personen önskat sig eller som ni tycker att h*n behöver eller känner ni att ett presentkort alltid funkar?
    Tänkte det kunde vara roligt att höra hur andra familjer har det.
    Stort Grattis till er andra FL:are som fyller år idag! 

• Svar på tråden Jag fyller år idag, vad brukar ni få eller ge bort i present?
  • SuzR

tja, det är lite olika. Jag firar alltid och då får jag presenter av mina föräldrar, sambo och syskon. Förra året hade jag fest och då hade mina vänner samlat in till presentkort på ett varuhus, alla får lägga vad den vill. Jag hade tårta på dagen med min familj och sen fest på kvällen. Kommer säkert göra nåt liknande när jag fyller nu igen. Jag är uppvuxen med att fira födelsedagar ordentligt och att alltid på present. Det är ju bara 'min' dag en gång om året och den ska fan firas:)
    När jag ger bort presenter så brukar vi i kompis gruppen samla in pengar. Då lägger jag 50-100 spänn lite beroende på hur nära vännen jag är. Annars går jag ut på stan och hittar något fint för 2-300 spänn.Men jag och vännerna brukar gå ihop oss och så köper vi nåt vi vet den personen vill ha.
    Men i vår familj firar vi varje födelesedag som om den vore speciell för det tycker vi att det är!

• memlan

Firar oftast med familjen... middag/fika/brunch.
    Ibland får jag många presenter, ibland få, värdet varierar. Oftast försöker jag ha "tjejmiddag" i samband med min födelsedag. Då brukar jag inte tala om att jag fyller år utan bjuda in mina "flickor" för att det är trevligt att träffas, äta & dricka gott.
    Vad jag ger beror på vem som fyller år, vad de fyller och hur det firas.
    Jobbar ihop med en av mina bästa vänner. Hon fylde år här om dagen och jag firade henne på jobbet med finskorpor till kaffet och så fick hon en sjal och ett läppglans för att jag visste att hon skulle bli glad för just dessa två saker.
    Köper sällan presenter till mina nära vänner bara för att de fyller år. Hittar man inget som passar kan man lika gärna ge dem en present flera månader senare om man hittar något bra då.

• memlan

...glömde ju

G R A T T I S !
    Hoppas at du haft och har en härlig födesedag.

• Jenny N

Stort grattis på födelsedagen!

Jag brukar alltid önska mig och få presentkort i nått av köpcentrumen i närheten, perfekt när man inte behöver hålla sig till 1 butik.
    Sen älskar jag att få upplevelser, allt från biobesök, en kväll i bowlinghallen eller ett spa besök, att umgås är det viktigaste för mig

Vad jag köper beror helt och hållet på till vem det är, sist bjöd jag mamma på en spa behandling, när pappa fyllde år senast bjöd jag på bio och middag, vet att de föredrar upplevelser framför presenter då de redan har allt.

Min sambo fyller 30 i oktober, då ska jag ta med honom till Barcelona en vecka, gå på fotboll (han älskar fotboll) och bara njuta av tillvaron, vet att han kommer uppskatta det massor. Dessutom tittade han på en klocka för ett tag sen, men vet att han aldrig skulle unna sig den så den ska jag köpa till honom från barnen. Brukar inte lägga ner så mycket pengar på presenter till varandra men han fyller jämt och jag vill att det ska kännas =)

• SuzR

ja jag ska tillägga att har jag en vän som inte ska fira eller som jag träffar ganska sällan så brukar jag inte köpa present och skulle aldrig bli ledsen om inte hon köper nåt till mig.

• Kexchokla

Tack för gratulationerna.
    Tyvärr så anser min familj, den lilla jag har att denna dag inte är någon speciell dag. Har haft några stycken som sms:at och ringt idag och förhoppningsvis så kanske nån kommer till helgen för att fira mig.
    I min omkrets så tycker jag alla "skäms" för att de fyller och tycker inte att det ska firas. Vilket jag tycker är synd.
    Jag tycker att det är lika roligt att hitta en bra, fin , rolig present åt någon som det är att få en present.
    Av sambon idag fick jag ett presentkort (vilket jag grymt mycket ville ha) och ett nytt Wii spel som ska testas ikväll. Jättenöjd!
    Middagen får jag fixa själv men det gör jag så gärna och då blir det vin till.

• SuzR
    Kexchokla skrev 2010-02-10 17:00:59 följande:
    Tack för gratulationerna. Tyvärr så anser min familj, den lilla jag har att denna dag inte är någon speciell dag. Har haft några stycken som sms:at och ringt idag och förhoppningsvis så kanske nån kommer till helgen för att fira mig.I min omkrets så tycker jag alla "skäms" för att de fyller och tycker inte att det ska firas. Vilket jag tycker är synd.Jag tycker att det är lika roligt att hitta en bra, fin , rolig present åt någon som det är att få en present.Av sambon idag fick jag ett presentkort (vilket jag grymt mycket ville ha) och ett nytt Wii spel som ska testas ikväll. Jättenöjd!Middagen får jag fixa själv men det gör jag så gärna och då blir det vin till.
    jag tycker det låter jättetrevligt och att alla som tycker att 'det inte är nåt att fira' eller skäms över det, är tråkiga!
  • flicka1985

Grattis!

Själv får jag alltid present. Från släkten och maken. Alltid varierat värde, men oftast något som jag önskat mig. Från mor- och farföräldrar får jag en liten slant och från mamma och pappa brukar jag få någon sak och kanske något presentkort. Jag uppskattar presentkort. Maken brukar ge en sak och det varierar kraftigt beroende på hur mycket pengar vi har.
    Jag firar inte min födelsedag med släkt och vänner speciellt ofta, men brukar få present när man träffas. Jag och mina vänner ger dock inte present om den andre inte har fest. Vet inte varför, men känns lite dumt att komma i efterhand. Värdet där varierar också, men runt 200-300 spänn brukar det bli.
    På dagen hittar alltid jag och maken på något särskilt, går på bio eller äta god middag ute. För mig är det självklart att fira min födelsedag på något sätt (och andras födelsedagar också). Jag menar, jag blir ju faktiskt ett år äldre, hur ofta blir man det?
  • Kexchokla

Sambon ville oxå först att vi skulle gå ut å äta men vi båda tycker om att ta ett glas till maten och taxi hem kostar över 400 kr så just nu känns det som att vi får det mysigare hemma.

Svar på tråden Jag fyller år idag, vad brukar ni få eller ge bort i present?