• Petra i Kattland

Diabetes-prat!

Nu har visst den gamla tråden försvunnit. Och jag har lååångt kvar. Är bara i v 6! Fler som vill följas åt?

• Svar på tråden Diabetes-prat!
  • 1malle

Ska på läkarbesök i v.30...kommer fråga honom då...
    Går ju på spec mvc o de borde ju kunna ta till sig min oro....
    Det har de ju gjort hittills menar jag...

Tack heranell för ditt svar....

• Underbarson

Oj Heranell...snart dags för barnet att anlända men en fråga...har inte ditt vatten gått och vad gör du då hemma?

Jag trodde också att alla som har diabetes och går på spec gjorde flera ul...själv ska jag göra 5e ul på luciadagen och se hur stor han har blivit och då är jag i v27 och efter v30 ska vi göra ytterligare 3 st ul.

Vad är en TENS apparat? Hur mår du annars?

• Sweetheart

Heranell... har ju glömt att önska dig lycka till. har varit här inne och läst men har fullständigt glömt av det. Jag hoppas att det går bra för dig.
    Jag vet inte hur ont det ska göra. Hade "turen" att få ett kejsarsnitt till slut (risk för asfyxi på barnet). Men sammandragningarna innan var bedrövliga. På CTG-apparaten stog det 100% hela tiden... men det kändes värre.
    Precis som du sa oxå... tillväxt-ul brukar ju vara standard när man har diabetes eftersom risken ökar att man kan få ett stort barn.
    Jag hade en tillväxt på 10% (tror jag attdet var).

• Underbarson

Om julmaten...det enda min bm sa att jag inte fick röra var gravad lax, sill kunde jag äta om jag ville men jag ska ta en extra dos insulin så man kan gotta sig i lugn och ro..

• Sweetheart

Gravad lax räknas som rå...den är ju inte tillagad.
    Gå du in på den länken jag hade lite lite längre upp... den är bra.

• Melonen76

Har nån av er fått ett barn som hamnat på dropp efter förlossningen pga lågt sockervärde? hur går det till, var lägger dom i droppen? (började fundera på det efter att läkaren skrämt upp mig)

Imorgon skall jag göra en ny sockerbelastning (äntligen) eftersom mina fastevärden rör sig kring 5,5-5,9 mmol/l. Skall också träffa dietisten på nytt...

Hur var det med inlagd gurka som ligger i socker, har funderat på det tidigare - kan man äta ett par skivor på brödet eller borde jag låta bli?

Melonen76 v.37

• Underbarson

Jepp...har redan tittat på den och den är bra...äter dock inte kött så jag slipper det bekymret...gillar dock lax, ska smaka pyttelite på mammas egna gravade, och inlagd sill till tusan...och lutfisk..mums...såg att den inte var med men å andra sidan...den är ju torkad och sen tillagad så...

• Sweetheart

Melonen76... vad menar du med vad lägger dom i droppen??
    Min son hade "lite" för lågt blodsocker när han föddes så han fick dropp intrevenöst i några dagar tills att dom såg att han fixade det själv.
    Barnet får en venflon (nål) i en ven någonstans (min son fick i huvudet tyvärr, dom är bäst där hos de små liven). Sedan så droppar det på från en påse med natriumklorid (tror jag, är inte säker) med lite glocos i. Väldigt små doser!!!!
    Kan se lite otäckt ut med nålen, men det är ingen fara.
    Våran lille hade ju oturen att inte få upp blodockret så snabbt så han hade sitt dropp i ca 4 dagar (var det nog). Men det är inte alla barn som behöver det. utan det kan räcka med en liten dos bara. Dom får ju en jätteskjuss med insulin när dom föds, så det är inte konstigt att blodsockret blir lågt.

• Sweetheart

Frågade sambon här nu om glucosdroppet... och det var 10% glucos han fick (i alla fall den första påsen). Så det var ren glucos snarare.

• vadskajaghetadå

jag gick med lågt socker hela dan idag och julhandlade

jag åt allafall....men det låg mellan 3-4 hela tiden

swen kändes det som om jag hade väldigt dålig känsel i händerna, precis som jag får ibland och det måste bero på att jag ofta får känningar...får allafall 2 per dag

Svar på tråden Diabetes-prat!