Kemisk kastrering?
Undrar ifall det finns någon här som har erfarenhet av kemisk kastrering av hanhund?
Vill veta allt vad ni har för erfarenheter!
Undrar ifall det finns någon här som har erfarenhet av kemisk kastrering av hanhund?
Vill veta allt vad ni har för erfarenheter!
Slöseri med pengar, gör det ordentligt med en gång.
Skitdåliga erfarenheter. Kostsam eftervård då hunden insjuknade samt att han nu får leva med sjukdom.
Ger min JR hane kastreringsspruta. Tycker det funkar kanon. Inga negativa biverkningar alls av sprutan. Tror dock riktig kastrering påverkar mer men sprutan hjälper iallafall till litegrann.
För att svara på TS fråga,
ska du inte använda din hund i avel och funderar på kastrering, gör det ordentligt med en gång. För hundens skull.
Vi har funderingar på att kastrera vår hane. Det är synd om honom när han får kåtslaget...
Till att börja med har han fått en hormonspruta för att se vad som händer med honom. Enligt veterinären så ska den ge ungefär samma utslag som en vanlig kastrering. Och det vi absolut inte vill är att han blir en slökorv som får endast rör på sig när det är promenaddags. Vi vill inte ha en ny lätthanterligare hund utan vi vill ha samma hund men som inte lider.
Den här sprutan ger oss även tid att spara ihop lite pengar. Det kommer svida lite i det ekonomiska...
Chipkastrering diskuterade vi lite om. Men eftersom han aldrig ska gå i avel (blandis) och han lider så fruktansvärt under löpperioderna så är det pungen som ryker.
Vad jag förstod på veterinären måste man chippa om hundarna 1 gång/år och om man har en ung hund kan det ju bli snordyrt i längden. Då satsar vi hellre på en fast summa, en väl beprövad metod och låter han få må bra resten av sin tid istället....
vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp
Uppenbarligen fler än jag som stött på problem med dessa chip.
En bekants hund blev heltokig efter att han chippats. Har alltid funkar bra med andra hundar, både hanar & tikar. Efter chippningen började han ge sig på tikar, gärna löptikar. Tolererade inget umgänge alls och backade inte utan slogs på allvar.
Riktigt ruskigt, han var som förbytt.
Det tog nästan ett år innan han var som vanligt och dom kunde kastrera honom ordentligt. Då blev han sitt gamla glada jag igen!
Så visst kan chippet ställa till det och det var visst rätt vanligt enligt deras vet.
Hur är det med kastreringsprutor då?
Min uppfödare föreslog kemisk kastrering då vi pratat på att evt ta valpar efter honom någongång. Dock är hunden min, och det är jag som avgör.