• Anonym

Hur arg/sur/irriterad får man bli på sin bebis för att den inte sover?

Hej!

Jag är ensamstående till min dotter på 10 månader.

Nu har hon börjat strula jättemycket med sömnen och jag känner att jag inte orkar snart.
    Så fort jag hör henne gnälla på natten så blir jag sur. Sur för att hon inte sover och sur för att inte jag får sova. Ibland kan hon vara vaken ett par timmar mitt i natten. Det är som att hon bara vägrar sova även om hon är jättetrött. Så har hon aldrig gjort förut. Hon har inte sovit hela natten men hon har varit lätt att få att somna om, om hon vaknat.

Hon kan vakna innan 5 och får då välling men sen somnar hon inte om igen. Jag försöker natta henne men hon vägrar sova. Det enda hon gör att att skrikgnälla. Jag känner att jag blir mer och mer irriterad på henne och ibland har jag lust att bara kasta ut henne (vilket jag naturligtvis INTE gör!!).

Jag orkar snart inte mer. Jag får sova runt 4 timmar per natt. Har jag tur blir det i sträck.

Pappan finns med i bilden men han är nu bortrest och kommer vara det i 2-3 veckor till. Förhoppningsvis kommer han börja ha henne över natten då, men jag vet inte när det kommer bli.
    Nästa vecka ska mina föräldrar ha henne fre-lör men min stolthet hindrar mig att fråga om de kan ha henne hela helgen även om jag verkligen skulle behöva få vara själv.

Känns så himla fel att känna såhär. Man "får" ju inte bli arg på sitt barn bara för att barnet inte kan sova.

Till råga på allt så är hon inne i en jättejobbig separationsfas och jag kan knappt gå två steg från henne utan att det blir massa skrik och gnäll. Det blir riktigt påfrestande till slut och jag vet inte hur mycket mer jag orkar!

Vet inte riktigt vad jag ville med det här inlägget och jag ber om ursäkt att det blev så långt. Var bara tvungen att skriva av mig.

• Svar på tråden Hur arg/sur/irriterad får man bli på sin bebis för att den inte sover?
  • lövet2

Det är separationsfasen som gör att hon sover extra dåligt just nu. De går hand i hand, även om din dotter kanske är lite sen med den.
    Tyvärr är det så att om du blir sur, så blir hon gnälligare och sover sämre. Om du går i från henne, så blir hon ännu klängigare. Det enda hon vill just nu är att vara riktigt nära dig och klamra sig fast, så hon vet att du inte kan försvinna. Sover hon med dig? Det brukar underlätta och ge bättre sömn ...

• Anonym

Tack för ditt svar!
    Jag måste ibland gå ifrån eftersom jag måste fixa här hemma så inte allt förfaller. Hon är med till viss del men vill helst att jag bär runt på henne vilket inte går och jag orkar inte heller för hon är för tung.
    Hon sover i egen säng och har gjort det från början. Har testat att få henne att sova med mig men då ska hon bara busa för det gör hon alltid annars i min säng. Hon kan somna på mig och sen lägger jag över henne tilll hennes säng så jag får lite sömn också.
    Hur länge brukar den här fasen hålla i sig? Hon har hållt på såhär en månad nu.

• Anonym (Förstår!)

Jag vet precis hur du har det!

Det som höll mig uppe var mantrat, -Detta kommer också att gå över, Det gäller en litet tag i mitt liv..
    men fy fan vad jobbigt det är när man är i det!

Det kommer att gå över! Det kan ta lite tid men bättre blir det! Sen har man som ett annat tidsperspektiv när man är mitt i kriser, 1 dag känns som flera veckor sen när man ser tillbaka på det var det kanske 2 veckor det vara riktigt jobbigt innan det blev bättre.. jättekonstigt!!

Mitt råd är , svälj stoltheten och be om hjälp! Det är bättre än att krascha och bli utbränd! Det tar långt tid att ta sig tillbaka efter sånt!!

Dina föräldrar VILL säkert ha sitt barnbarn så mycket dom kan! Alla åldrar har sin charm och hur klyshigt det än låter , dom kommer inte igen!!

Lycka till!

• Anonym

Ja det är så jag också försöker tänka men är ju så himla svårt! Det negativa tar ju tyvärr över ändå även om jag inte vill.

Jag svalde stoltheten förut när jagpratade med mamma. Hävde ur mig allt som jag kände och hon skulle prata med pappa så får vi se hur det blir nästa helg. En natt är ju ändå bättre än ingen natt.

Tack för dina råd

• lövet2
    Anonym skrev 2010-02-12 09:41:32 följande:
    Hur länge brukar den här fasen hålla i sig? Hon har hållt på såhär en månad nu.
    Ungefär 6-8 veckor brukar det ta, men det kan vända tidigare. Och tro mig - jag har full förståelse för att du blir galen! Det är tungt när man aldrig får sova ...

• Lunarlinken

Jag förstår dig och det är väll helt normalt att känna såhär någon gång! Min dotter är 17 månader och var för ett tag sedan sjuk i två veckor och hon var riktigt jobbig att handskas med. Ibland när hon låg och skrek i vardagsrummet gick jag ut i köket och sa tyst för mig själv "det är något fel i huvudet på henne", det var liksom min ventil, jag var ju lika frustrerad som hon! Ventilera dina känslor, svär tyst för dig själv, eller gå iväg i någon minut så du får andas. Jag hade väldigt dåligt samvete efter jag hade sagt sådär i köket för mig själv, men när jag vågade berätta för min mamma hur jag hade reagerat sa hon bara att så gör nog alla men ingen vågar prata om det, det är normalt!:)

• Lia och bäbisen

Som svar på din fråga i rubriken vill jag säga: du får gärna bli arg på situationen, men inte på din dotter!

Jag förstår det som att du är hemma med henne`eftersom hon fortfarande är liten. Några små tips som kanske funkar:

* gå och lägg dig tidigare, så fort dottern har somnat (om du inte redan gör det)

* hon sover väl på dagen? Kan du försöka lägga dig då också? hemma FÅR vänta.

* kan du bära henne i sjal/sele lite dagtid så du kan fixa hemma ändå? Om hon nu är kinkig.

* kan ni hitta på nåt annat dagtid, öppna förskola, babycafe etc så ni kommer ut och GÖR nåt? om ni inte redan gör det. Så du får träffa lite folk o så...

• Anonym
    lövet - Okej men då borde det gå över relativt snart tycker jag. Känns som hon hållt på såhär i en evighet nu även om det säkert inte är så.

lunarlinken
    - Dom tankarna har jag också haft då mitt i natten när hon vägrar sova. Känns hemskt att tänka så och jag får också dåligt samvete. Men är ju som du skrev, alla tänker så nån gång. Men usch vad hemsk man känner sig som mamma då.

lia och bebisen - Nej såklart blir jag inte arg på min dotter men blir ju det indirekt eftersom det är hela situationen som gör mig så frustrerad. Jag vet att hon inte kan hjälpa, eller ens förstå, att hon känner som hon gör.
    Jag har försökt lägga mig tidigare men kan ändå inte sova. Kan liksom inte slappna av. Ligger och väntar på att hon ska vakna, även om jag vet att det är skitdumt att göra det.
    När hon sover på dagen så passar jag alltid på att fixa här hemma. Hon sover inte så bra på dagen heller utan vaknar efter 50 minuter ungefär så då måste jag söva om henne så känns meningslöst att lägga mig då.
    Har tyvärr ingen sjal eller bärsele jag kan ha henne i.
    Jag försöker hitta på saker på dagarna. Nu har många av de mammorna jag umgås med börjat jobba igen så det blir inte att vi kommer iväg lika mycket som förut. Ska ta mig i kragen och gå till ÖF så kanske det blir bättre också.
Svar på tråden Hur arg/sur/irriterad får man bli på sin bebis för att den inte sover?