8åring som fortfarande inte sover själv..
Hej..
Jag har lite problem med min bonusson. Jag har skrivit till dig tidigare om detta.
Han har svårt att sova själv. För 1,5år sedan så flyttade jag in med min pojkvän och han son på 7 år. Då bestämde vi att det var slut på att sova i pappas säng. Han gjorde det varje natt. Och det gick inte längre när vi skulle sova alla 3 i samma säng. För pojken rör på sig hela natten. Han ja, vi kan helt enkelt inte sova när han sover emellan oss. (och han vägrar sova på någons sida. Iaf..
Min sambo började gå tillbaka med han varje natt. Han vaknade varje natt utan undantag, runt 1, på den tiden ropade han på pappa och kan gick in till han.
Han drömde mycket mardrömmar då och vaknade och var rädd eller grät. Och han försökte också lura oss att han drömt. Alltså han kunde komma in i vårt sovrum helt lugn och "vanlig" och påstod att han drömt. När både jag och min sambo var 100 på att pojken bara vaknade och ville sova med oss, och försökte med en liten lögn.
Han sov iaf inte i vår sen. Inte en enda gång har det hänt sen vi beslutade oss för att det var slut. Alltså Sept 08.
Efter 1 år av att vakna flera gånger per natt. Ibland så många som 8. (pojken vaknade och pappan gick tillbaka med han, satt med han ett tag sen kom tillbaka. Men efter kanske 10 min kommer pojken igen och säger att han inte kan sova, och fram och tillbaka hela natten. Så vi blev less tillslut. Och bestämde oss för att vi vill sova på nätterna. Så vi ställde in en extra säng i vårt sovrum. Och sa att den får du sova i om du haft mardrömmar och är rädd. Och då slutade han drömmar mardrömmar, praktiskt taget, det kanske händer en gång i månaden. Men han använder sängen varje dag. Också utan undantag. Han kommer till den, det dumma är dock att han alltid väcker oss. (jag vaknar ju också) Han kommer och lägger sig vid pappa som sen säger åt han att lägga sig i sängen och sova. Och så gör han, men han ber alltid pappa att stoppa om honom. Så pappa måste stiga upp ur sängen. Och de säger godnatt igen osv. Jag ångrar på sätt och vis att vi ställde sängen i rummet, och på samma gång ångrar jag det inte alls. För vi får sova nu mycket bättre. Men vi måste ändå vakna varje natt. Nu är det iaf alltid bara en gång. Kanske 2 om han vaknar mitt i natten i sin säng och dumt nog, ropar på pappa. (som ligger 1 meter längre bort) Jag tror att det är så här för att min sambo kom direkt han ropar. Hela hans liv. Direkt han hör ett pip på vaknar han och kom alltid direkt pojken ropade. Min sambo blir också nån butler mitt i natten. Pojken kan ropa på pappa och säga att vattnet är slut hämta mer, Vilket han gör?! Eller så är täcket snett eller knöligt eller vad det nu kan vara. Jag har sagt åt min sambo att han måste sluta. Pojken fixar allt det där själv. han är snart 9. Och han har försök att sluta. Men borde han också sluta bädda ner han mitt i natten? För det blir ju som en extra grej att väcka pappa för. Jag vill ju gärna att pojken bara lägger sig och sover utan att väcka oss för något så onödigt. Ska han vara "hård" och säga att de redan sagt godnatt? och ligga kvar, och lära av pojken att väcka pappa.
Eller hur ska man göra?
Jag blir ofta rätt sur på min sambo då jag tycker han är lite av en mes när det gäller han son. Han gjorde ju nästan allt åt han innan jag kom. Och vi sa ju från början att sängen skulle användas om han hade mardrömmar osv. Som nu slutat nästan helt, och det tror jag helt klart är för att barnet får sova i samma rum som oss.
Om pojken kommer efter han varit på toa och väcker pappa så tycker jag att han borde gå med pojken till sitt rum igen. Då han var inte rädd, men han får sova med oss ändå. Nu har sängen inget med mardrömmar att göra...
Jag vet inte vad. Tycker bara det borde gå över. Eller går det inte över för hans pappa inte håller på reglerna? Pojken har inte sovit i vår säng på 1,5 år nu. Och ändå, som sagt, utan undantag kommer han varje natt och vill sova i vår säng.
ps. Han sover i sin mammas säng varje natt när han är där, han har vv boende. ds.