• Solsken25

Min 1,5 åring är såå röd på skinkorna att det har börjat blöda lite :(

blivit helt rödflammig och han kliar ganska mycket på skinkan, hade inget igår, har sätt detta innan och smörjer med salva för röda rumpor, det försvinner ofta men det gör jue så ont på honom när man torkar då han har bajsat, torkar alltid med våtservett, men nu såg vi att det vart 2 röda prickar på ena skinkan som det blöder på, vart e detta, har ni med barn med haft de?

• Svar på tråden Min 1,5 åring är såå röd på skinkorna att det har börjat blöda lite :(
  • Flickan och kråkan

Om det är på skinkorna och inte i rumpan om man säger så.....det är inte blöjeksem? Min yngsta har blöjeksem. Det kan man lätt behandla med mild kortison och sedan underhålla och motverka med mjukgörande salvor precis som andra eksem. Blöjeksem handlar ju om kontaktallergi. Tänkte på att det verkade klia också...... 

• Solsken25

Ja han kliar ofta, men då kan han jue inte andvända någon blöja har testat precis alla och han kliar sig ändå tyvärr :(

• Karinbarin
    Solsken25 skrev 2010-02-12 14:17:20 följande:
    Vi andvänder en vit och ljusblåtub med en nalle på ganska bra faktiskt, det e för röda rumpor och utslag
    Den har vi ockå haft, den är inte alls lika bra som Inotyolsalvan.. tjockt lager och mycket luft. Min lille kille hade också jättebesvär med rödrumpa som gav blödande utslag. Hemskt är det, men skaffade Inotyolsalvan och fortsatt med den nu blir han sällan röd och det känns jätteskönt. Den där salvan du har (som jag också har haft) är rätt vattnig och ja, tycker inte den ger så mycket resultat..
  • Solsken25

oki ska absolut testa den :)

• Karinbarin

Det är bra att fortsätta med inotyolsalvan även när det röda är borta ett tag. Jag brukar lägga på ett lite tunnare lager när vi byter till "nattblöjan" för den sitter ju på så länge om barnet sover hela natten..

• Sparrow

Först vill jag bara säga: usch vad jobbigt för er båda!

Ett tips är att tvätta med barnolja och bomullspads istället för vanligt vatten. Löser väldigt bra samtidigt som det inte verkar göra lika ont eller torkar ut. Sedan givetvis smörja med tjockt lager inotyol vid varje blöjbyte samt lufta rumpan så ofta det går.

Hoppas att det snart går över!

• Syster mia

Såret ska inte smörjas med salva utan måste få chans att torka ordentligt. Pudra med potatismjöl så ska du se att det är bättre redan i morgon. Det fungerade på min lilla killes blödande rumpa... Lycka till.

• Lilly mama

Kan bara instämma med lovsången till Inotyol. Lilly fick riktigt röd rumpa några gånger och den funkade väldigt bra, särskilt som flera sagt om man lägger på ett tjock lager som får verka över natten.

Annars är väl luft det bästa, men lite knöligt med en så stor kille. De klättrar ju gärna upp i soffan etc, där man kanske helst inte vill ha olyckor... Minns en kväll när Lilly hade diarré och behövde lufta. Gud, vad jag jagade runt henne i lägenheten! Det blev små pluttar här och där. Mindre trevligt, men vad gör man inte?

• Syster mia

På BVC sa de till mig att Inotyol inte fastnar så bra på fuktiga sår, vilket jag själv har upplevt. BVS-sköterskan tipsade om Zinkpasta om man vill smörja dessa rumpor. För övrigt var det hon som tipsade om potatismjöl vilket gjorde susen hemma hos oss.

• padelin

Sluta med våtservetter! Använd Dax tvättkräm från apoteket tillsammans med torra tvättlappar. Är han mycket röd och irriterad så kan du kanske torka med pappersnäsdukar som är mjuka och sköna. Använd alltså inget vatten.

• Lilly mama

Jag tycker att zinkpasta (de har den på dagis) nästan gjorde saken värre. Den var liksom sträv och blev som ett våtslippapper på Lillys rumpa. Fast allas hud är olika, så det skadar inte att pröva sig fram.

Svar på tråden Min 1,5 åring är såå röd på skinkorna att det har börjat blöda lite :(