• Anonym (Pricken)

Fläckar framför ögonen?

Hej!
    Jag lider av fläckar framför ögonen när jag ser mot ljusa föremål. Dataskärm går ganska bra men inte snö. Det är lixom två fläckar. En rand som är egenomskinlig och en prick som är genomskinlig som rör sig åt olika håll. De har uppkommit nyligen och jag har inte haft så förut. Vad är det för något?

• Svar på tråden Fläckar framför ögonen?
  • Anonym (åxå prickar)

Jag har samma sak. Har inte varit till doktorn, utan har diagnosticerat mig själv genom att googla. Kom också fram till att jag har glaskroppsavlossning. Irriterande ibland, men ändå en lindrig åkomma måste man ju säga.

• Anonym
    Anonym (jag med) skrev 2010-02-12 20:50:57 följande:
    Hej, jag har också ett par sådana. Gick till ögonläkare och han sa att det är glaskroppen. Det är jättevanligt. Ögonen åldras efter 25 tror jag det var och då blir det såhär. Bara att leva med det. Tror inte på maskar och vad det var någon skrev. Dock sa läkaren att ögonen vänjer sig så man inte ser det efter ett tag - bara mot vit snö mm - men jag störs ofta av det. bara hoppas det inte kommer mer...
    vadå tror inte på maskar? läs i stället de va inga jävla maskar!!
  • MikuAndSaraLi
    Anonym (Pricken) skrev 2010-02-12 15:15:41 följande:
    Vad innebär det? Hur länge hade du det innan det blev värre? Blev du av med det?
    Jomen det har jag läst om!
    På ögat finns det ju en slags... massa, typ. För att ögat inte ska torka ut osv.
    Som små, små partiklar. Men ibland klumpar dom ihop sej.
    Då ser man domdär fläckarna.
    Det försvinner efter ett tag.
  • Ellizz

Såna har jag också! Haft i ca 3 år nu, men märker bara av de mot ljusa bakgrunder som snö och när jag läser.
    De rör sig när jag rör ögat. var hos optiker nyligen då jag är linsbärare, men mina ögon ser fina ut. berättade dock inte om fläckarna, får göra det nästa gång

• Idha

Om det är toxoplasmos så ökar fläckarna i antal och blir värre och värre dag efter dag, är läget oförändrat så är det troligen grummel i glaskroppen - något som alla mer eller mindre får.

• Tessie40

Har också en massa skräp som följer ögats rörelse och är jätteirriterande. Vid denna årstiden är det jobbigt utomhus och  jag blir ljuskänslig av det. Mot ljusa ytor  och i visst ljus känns det som det flyter liksom.
    Har varit hos ögonläkaren och han säger att det är grummel i glaskroppen. Jag fick detta förra året efter ett migränanfall. Någon mer som har fått det så plötsligt? Vissa säger att det bleknar och försvinner och vissa säger att det är bara att vänja sig. Är det någon som har varit med om att det försvinner.?  Blir deprimerad av detta.

• Alex 713

Tja alla, jag har oxå sådan problem, men jag tror jag har hittat en lösning till det, detta problemet kallas för eye floater på engelska, och det kan faktiskt läkas med laser operation som sägs vara ofarligt och som inte gör ont alls, jag länkar en youtube länk här där ni ska se vad jag menar /watch?v=a817383ZaJA 

• LitenTok

Jag tycker det är helt fantastiskt
    Jag gick också till en optiker angående detta, tog också ett EEG-test för att vara på den säkra sidan. Trodde jag fått en psykos. Grottade ner mig en del i den domen och försökte ignorera fenomenet (sådär lagom enkelt att undvika en förbjuden frukt). 
    Hur som helst var allt bra på testerna, psykos uteslöt läkare på psykiatrin också. Fick ingen förklaring alls till vad det kunde tänkas vara. De ansåg att jag skulle tänka på något annat. 
    Jag ändrade riktning och fokuserade mer på det istället för att titta åt andra hållet. Var så underligt och verkligt att jag bara var tvungen att gå till botten med det. Varför det aldrig blev så mot elektroniska ljuskällor, irriterade mig. Utomhus var de så mycket klarare. Speciellt som några ovan sagt så är himmel och snö mest påtagligt. 

Det här är energier som alla kan se. Inte farligt för varken ögat eller sinnet {#emotions_dlg.flower}. Tvärt om! Lärde mig urskilja lager i luften och se auror. Ungefär som värmeböljor också syns. Det handlar om att våga titta där det inte är något. Så häftigt faktiskt! Ett annan knep att ta till är att först zooma ut med blicken så det känns i hjärnan. Nästan kittlas. Stanna sen där och sedan fokusera på hur den dimmiga gröten ser ut. Samma prickar kommer komma fram, fast mindre och mer kompakta.

Ber om ursäkt för ett långt inlägg. Vill att fler ska få se vad jag talar om då det är både vackert och lärorikt. Har visat några nära och kära den här världen genom dialog. Det fungerar! Glöm inte att zooma tillbaka blicken emellanåt så du håller koll på din kontroll. Det har skett en viss förvirring för ett fåtal, då de oroat sig för att det inte går att få bort energi-vyn. Detta är bara en som med lite lugn och eftertanke enkelt trasslas ut.

Ha de gott och stanna nyfiken!

• SpanskaFlugan
    Anonym skrev 2010-02-12 18:00:57 följande:

det är en parasit som lagt ägg i ögat, ja jag vet det låter skit äkligt. men det är därför man inte ska hålla på med katter som gravid. jag fick det när jag var liten, antagligen för jag lekte typ i sandlåda där det fanns aföring från katt. jag fick medecin. äggen är ju döda men dom blev inflamerade, och nu är det ärr kvar bara.

kolla pp det. det är inte så vanligt så det kan ju va något annat. lycka till

Sådant kvalificerat skitsnack. Vad fan får du ut av att sprida sådana lögner?

TS, här kan du läsa om dina "floaters". De är ofarliga. sv.m.wikipedia.org/wiki/Mouches_volantes
  • SpanskaFlugan
    LitenTok skrev 2015-05-06 22:11:51 följande:

Jag tycker det är helt fantastiskt

Jag gick också till en optiker angående detta, tog också ett EEG-test för att vara på den säkra sidan. Trodde jag fått en psykos. Grottade ner mig en del i den domen och försökte ignorera fenomenet (sådär lagom enkelt att undvika en förbjuden frukt). 

Hur som helst var allt bra på testerna, psykos uteslöt läkare på psykiatrin också. Fick ingen förklaring alls till vad det kunde tänkas vara. De ansåg att jag skulle tänka på något annat. 

Jag ändrade riktning och fokuserade mer på det istället för att titta åt andra hållet. Var så underligt och verkligt att jag bara var tvungen att gå till botten med det. Varför det aldrig blev så mot elektroniska ljuskällor, irriterade mig. Utomhus var de så mycket klarare. Speciellt som några ovan sagt så är himmel och snö mest påtagligt. 

Det här är energier som alla kan se. Inte farligt för varken ögat eller sinnet . Tvärt om! Lärde mig urskilja lager i luften och se auror. Ungefär som värmeböljor också syns. Det handlar om att våga titta där det inte är något. Så häftigt faktiskt! Ett annan knep att ta till är att först zooma ut med blicken så det känns i hjärnan. Nästan kittlas. Stanna sen där och sedan fokusera på hur den dimmiga gröten ser ut. Samma prickar kommer komma fram, fast mindre och mer kompakta.

Ber om ursäkt för ett långt inlägg. Vill att fler ska få se vad jag talar om då det är både vackert och lärorikt. Har visat några nära och kära den här världen genom dialog. Det fungerar! Glöm inte att zooma tillbaka blicken emellanåt så du håller koll på din kontroll. Det har skett en viss förvirring för ett fåtal, då de oroat sig för att det inte går att få bort energi-vyn. Detta är bara en som med lite lugn och eftertanke enkelt trasslas ut.

Ha de gott och stanna nyfiken!

"Energier"? "Auoror"? Jag vet inte vad du ser när du tittar mot himlen eller ett vitt blad men resten av oss ser ett faktiskt medicinskt fenomen som är oerhört vanligt....
  • LitenTok

Gjorde jag dig förnärmad "SpanskaFlugan"? Det var inte min avsikt

För mig och många andra, är det en dörr till en annan dimension. Förstår att det kan verka långsökt för de som inte upplevt det. Utesluter inte det vetenskapen säger i den här frågan heller. Det ena utesluter inte det andra. 

Och, respektera mig så respekterar jag dig Katt

www.starstuffs.com/innerwisdom/3rdWisdom.html

• Midnight Sun

Inne i ögat finns det en geleklump som kallas för Glaskroppen. Den finns där för att forma ögonkulan när man är barn men kan skrumpna när man blir äldre. Normalt är det helt ofarligt att det skrumpnar.

I gelen kan det finnas föremål som flyter omkring, s.k. floaters. Floaters syns när de hindrar ljuset från att nå näthinnan vid bakre delen av ögat.

Floaters är inte farliga och med tiden lär sig hjärnan att hantera dem. Efter ett tag filtrerar bort hjärnan dessa fläck. 

Om det blixtrar i ögonen (sprakande ljus) ska man uppsöka läkare.

Svar på tråden Fläckar framför ögonen?