• Anonym (riktig mamma?)

Vadå bli riktig mamma?!

Okej nu är jag ganska upprörd och behöver lite stöd... Ska försöka förklara så ni hänger med.

Jag blev tillsammans med min man sommaren 2007. Han hade då en liten dotter (J) på 6 månader som bara bodde (bor) hos honom. Hon hade umgänge med mamman ca en gång/vecka pga av att mamman är psykiskt insabil+att mamman inte riktigt vill ha sin dotter (hur hemskt det än låter)

Så jag har varit med nästan sen start. Vi gifte oss förra sommaren och kort efter det ville Js mamma ha ett möte med oss och en från socialen. Hon ville att jag skulle adoptera J för att hon skulle få en familj , en mamma som orkar och vill ha henne och ett stadigt hem. Js mamma ville inte längre och om jag ville så "fick" jag ta hennes dotter till min egen.
    Naturligtvis ville jag det för jag har älskat J sen start. Det tog några månader innan allt blev klart och nu är J min dotter. Js biologiska mamma finns inte längre med i bilden.

Ni till mitt problem. Folk i min omgivning ska jämt påpeka till mig att jag inte är någon "riktig" mamma, jag får inte riktigt ha åsikter om barnoppfostran, tycka eller tänka om barn och om jag gör det får jag bara höra "Vänta tills du själv får barn, det är inte så lätt som du tror"

ÄR JAG INGEN RIKTIGT MAMMA???? Är alla adoptivmammor "låtsas" föräldrar eller vad?

Hur ska jag göra för att sluta ta åt mig?

(sorry om det blev rörigt...)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 16:17
    Hej alla!

Tack för era fina ord! Jag har verkligen tagit dem till mig. Jag älskar J och hon är verkligen mitt allt. Jag har snackat med några av mina s.k vänner med dessa åsikter och sagt att de inte är välkommna i våra liv längre om de inte slutar. Så nu får vi se.

En sak till, J ska bli storasyster! Fick veta idag så det är fortfarande tidigt. Men det ska bli såå kul att få bli mamma igen!

Tack och massa kramar!

• Svar på tråden Vadå bli riktig mamma?!
  • Danitra

Tyvärr fokuserar alldeles för många på biologiska band när dom pratar om föräldraskap. Dom tror att det är blodsbanden som är det viktiga men så är det ju inte!

Du är den enda mamman den flickan har och är precis lika mycket mamma som jag är till min son. Skillnaden att jag har burit honom i min livmoder är väldigt obetydlig. Jag blev hans mamma när jag bar honom, matade honom, skrattade med honom, lekte, skällde och älskade honom. Precis som du gjort med din dotter.
    Folk är idioter, glöm aldrig det. Folk tänker inte efter ordentligt och alldeles för många uttalar sig innan dom tänkt klart. Strunta i dom!
  • parvati

Jag tycker att du ska försöka prata med de vänner och släktingar som håller på så här. Klargör att du är mamma på alla sätt och vis.
    Riktigt dumma kommentarer folk kan bräka ur sig.

• Rono

Klart du är en riktig mamma <3 Lättare sagt än gjort att inte ta åt sig men försök att fokusera på hur din dotter mår och allt du gjort och gör gör henne och hur ni som familj har det.. Sträck på dej och var stolt!

• Anonym (riktig mamma?)

Tack för era snälla ord! Ska försöka att inte ta åt mig. Har faktiskt sagt upp kontakten med en "vän" pga av detta och hon gav sig inte. Hon var en riktig mamma för hon hade biologiska barn och det har inte jag...

• Anonym

Men vilken "vän", låter som en mentalt liten människa.

Var tydligare TS, och var stolt för du ÄR hennes mamma, jag tror många kanske blandar ihop bonusmamma-rollen med den roll som riktig mamma som du har.

• Anonym

Skit i vad andra tycker du är en RIKTIG MAMMA du älskar din dotter och det är det som betyder något.  Förstår mej inte på folk å deras fördomar, Man måste inte ha fött barnet för att man ska kunna älska det och vårda det som sitt eget. Du är nog en bättre mamma än vad dom är många ggr.
    Kram

• Tessa606

Självklart så är du mamma på riktigt!!! Min pappa har adopterat min storasyster som min mamma fick med en annan man, pappa är lika mycket pappa till oss båda, han älskar oss och han älskar sina barnbarn (min systers barn), när syrrans dotter fick diabetes så frågade läkarna om det fanns någon i släkten som hade det sen innan, pappa funderade på detta en lång stund innan han kom att tösen inte kunde ha ärvt det från hans sida! Du ska vara stolt över dig själv och DIN dotter!

• Anonym (riktig mamma)

Många mammor är inte riktiga mammor.. Jag tycker mammor ska stå hemma och koka grytor och baka bullar, låta barnen leka med kottar och pinnar och sen ska de bära fram tofflorna åt mannen när han kommer hem från jobbet. Det är rikiga mammor som gör så...

Snälla ts, klart du är mamma, vem skulle det annars vara? Vem kallar flickan mamma? Jag gissar att det är du. Rensa ut "vänner" som bara gör dig illa!

• Teskedsmamman

En riktig mamma är en kvinna som älskar ett barn villkorslöst oavsett gener...

En biologisk förälder är inte nödvändigtvis den bästa för barnet...

Jag hade bett de människor som påstår att du inte är en riktig mamma, att fara åt helsike....

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
Svar på tråden Vadå bli riktig mamma?!