• ananasen01

Baby Whisperer

Här kommer en fortsättning på den populära Baby Whisperer tråden.
    Skillnaden på denna tråd är att vi inte längre berör NCSS, dvs Somna utan gråt, utan huvudfokus ligger på Baby Whisperer tillsammans med influenser från Barnaboken.

Tråden är till för alla som känner att de vill införa tydliga dagsrutiner vad gäller mat, aktivitet och sömn i vardagen men vet inte riktigt vart man ska börja.
    Eller för de som redan "fixat" tydliga rutiner och bra nattsömn och har lust att agera bollplank? Kanske kan du mkt om Tracy Hoggs "The Baby Whisperer-skolan"?

Obeservera att denna tråd är ett forum där vi diskuterar och hjälper varandra till HUR man gör. Tråden har hjälpt många mammor med mig, och jag är mycket tacksam om du som absolut inte är för rutiner och struktur, eller hyser agg mot de som skapat metoderna gärna uteblir med dina inlägg. Stämningen är mild och god, och vill gärna att den fortsätter i samma anda. Tack snälla för din förståelse!

För alla er som är nyfikna på vad BW innebär och hur man gör, läs gärna denna blogg: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html

Rekommenderar även att du läser på den första BW tråden, visserligen väldigt många inlägg, men den innehåller många bra tips & trick.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47883487.html

Själva boken kan du beställa på Bokus/Adlibris. Tracy Hogg (The Baby Whisperer) har skrivit flera böcker, rekommenderar "The Baby Whisperer Solves All Your Problems (By Teaching You How To Ask The Right Questions)" - som har ett brett innehåll och riktar sig från ca 0-1,5 år, sen har hon böcker för äldre barn.

Här får du råd, tips och mycket mycket stöttning från många kloka mammor.

Varmt välkommen!

{#lang_emotions_heart}
  • Svar på tråden Baby Whisperer
  • ananasen01

Hej alla gamla & nya BW anhängare!
    Jag hoppas denna kommer hjälpa många med samma fina stämning som tidigare tråd!

Välkommen!

• kagu

Bra initiativ av dig!
    Jag hänger gärna på här, även om jag inte själv är så aktiv med skrivandet så har jag följt tidigare BW/NCSS trådar och fått mycket hjälp och stöd. Känner precis som dig att denna nya tråd behövs.

Sonen är nu drygt sju månader, fattar inte vart de sista månaderna har tagit vägen... Till skillnad från i början när varje dag kändes som en vecka...
    Han kan nu sitta själv och roterar runt för fullt på golvet, kommer dock inte framåt ännu och det är lite frustrerande för honom.
    Nätterna är fortfarande inte helt hundra, ibland kan han sova 8-10 timmar i sträck men oftast är det ett uppvak vid ca 01.00 och ett vid ca 4.30.  Jag kämpar med SLOW och ibland somnar han om själv och ibland får jag stoppa i nappen.

På dagarna har vi bra rutiner med fasta mattider, och jag ammar bara morgon och kväll nu, skönt faktiskt. Eftersom han bara vill dricka vatten ur nappflaska så tar vi nog inte bort dessa amningar förrän han kan dricka välling ur flaska eller pipmugg.

En liten lägesavstämning från oss! Vi närmar väl oss separationsfasen med full fart, får se hur den utvecklar sig här!

• Majalaja

Nu har jag också hittat hit! Det var längesen jag skrev även i den andra tråden, så jag tänkte bara uppdatera lite.

Lillasyster har nu blivit 6,5 månad och våra dagrutiner funkar bra. Vi har tre sovpass som inte rubbas så mycket. Dock gjorde de det förra veckan när vi var ute på resa och det märktes direkt på lilltjejens humör. Hon blev gnällig och svårsövd och vaknade oftare än tidigare under sovpassen.

Det som inte funkar så bra för oss är fortfarande nätterna. Hon vaknar 2-3 gånger och vi har testat PU/PD men det känns som det bara stör mer än vad det hjälper. Så de sista nätterna har vi mer försökt att lugna henne i sängen och det går bättre. Dock vaknar hon ju fortfarande så för oss är knuten hur vi ska få henne att sova hela nätterna eller åtminstone somna om själv när hon vaknar.

Har inte helt slutat nattamma, men jag ger henne bara mat en gång på natten och lägger genast tillbaks henne i sängen efteråt och det brukar funka bra. Vaknar hon fler gånger får vi kämpa lite mer med att få henne att somna om.

Hon äter ju inte riktig mat än, men rejält med gröt och välling på kvällen så jag tycker att det borde räcka för att sova hela natten. Men nu har vi börjat med lite smakportioner så förhoppningsvis vågar vi snart lita på att hon är mätt nog, något jag fortfarande känner mig osäker på.

Jag bloggar på majalaja.wordpress.com
  • ModestyBlaze
    Majalaja skrev 2010-02-13 12:10:41 följande:
    Har inte helt slutat nattamma, men jag ger henne bara mat en gång på natten och lägger genast tillbaks henne i sängen efteråt och det brukar funka bra. Vaknar hon fler gånger får vi kämpa lite mer med att få henne att somna om.Hon äter ju inte riktig mat än, men rejält med gröt och välling på kvällen så jag tycker att det borde räcka för att sova hela natten. Men nu har vi börjat med lite smakportioner så förhoppningsvis vågar vi snart lita på att hon är mätt nog, något jag fortfarande känner mig osäker på.
    Hej,

Min erfarenhet är att i en 6 mån finns absolut ingen botten. Så vill du få in mer mat tror jag du kommer känna att du kan släppa nattamningen ganska snart. Men en 6 mån behöver mycket mat och FORT, ungefär 2-3 ggr så fort som du gör skulle jag gissa. {#lang_emotions_surprised}

Så här sov och åt min son när han var 6 mån som ett tips. Nu tog jag vi bort en del av amningen just runt 6 mån så jag kanske inte är den bästa men jag försöker.

Jag minns att detta schemat blev en aning reviderat ganska fort för sonen var hungrigare än detta. Så han fick nog riktig pure middag och sen gröten till kvällsslurk.

07.00 Morgon
    07.15 Frukost (Välling)
    Borsta tänder - Kläder
    Morgonlek ca. 45 min
    08.45 Sova 45 min
    10.00 Mat (pure med bröstmjölk och olja)(sen lite banan direkt innan sovningen) 
    11.30 Sova 2 tim
    14.30 mellis ute (varm välling)
    15.30 Sova 20 min
    16.30 Gröt (hipps med bröstmjölk och fruktpure + 1 Lactiplus)
    17.40 Bada med Pappa
    18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk med NANpulver, mosad banan)
    Borsta tänder
    18.50 Skratt och God Natt 19.00
  • ModestyBlaze
    kagu skrev 2010-02-13 10:57:55 följande:
    Bra initiativ av dig!Jag hänger gärna på här, även om jag inte själv är så aktiv med skrivandet så har jag följt tidigare BW/NCSS trådar och fått mycket hjälp och stöd. Känner precis som dig att denna nya tråd behövs.Sonen är nu drygt sju månader, fattar inte vart de sista månaderna har tagit vägen... Till skillnad från i början när varje dag kändes som en vecka...Han kan nu sitta själv och roterar runt för fullt på golvet, kommer dock inte framåt ännu och det är lite frustrerande för honom. Nätterna är fortfarande inte helt hundra, ibland kan han sova 8-10 timmar i sträck men oftast är det ett uppvak vid ca 01.00 och ett vid ca 4.30.  Jag kämpar med SLOW och ibland somnar han om själv och ibland får jag stoppa i nappen.På dagarna har vi bra rutiner med fasta mattider, och jag ammar bara morgon och kväll nu, skönt faktiskt. Eftersom han bara vill dricka vatten ur nappflaska så tar vi nog inte bort dessa amningar förrän han kan dricka välling ur flaska eller pipmugg. En liten lägesavstämning från oss! Vi närmar väl oss separationsfasen med full fart, får se hur den utvecklar sig här!
    Spännande de växer så fort!

Ett tips med nappen om du orkar...

Obs, detta är varken NCSS, BW eller SM detta är tips jag fått från en annan mamma.

Lägg flera nappar i sängen eller i en burk, ta barnets lilla hand och för till en napp och stoppa i munnen själv. Då får barnet in rörelsen att själv stoppa i nappen.

Om man nu tänker ha nappen kvar så anser jag att man så fort som möjligt skall lära barnet att stoppa i nappen själv. Detta är tycker jag ett ganska bra sätt faktiskt.
  • kagu
    ModestyBlaze skrev 2010-02-13 13:38:21 följande:
    Spännande de växer så fort!Ett tips med nappen om du orkar...Obs, detta är varken NCSS, BW eller SM detta är tips jag fått från en annan mamma.Lägg flera nappar i sängen eller i en burk, ta barnets lilla hand och för till en napp och stoppa i munnen själv. Då får barnet in rörelsen att själv stoppa i nappen.Om man nu tänker ha nappen kvar så anser jag att man så fort som möjligt skall lära barnet att stoppa i nappen själv. Detta är tycker jag ett ganska bra sätt faktiskt.
    Tack för ditt svar!
    Ska testa att lägga ut fler nappar i sängen och se om vi kan få till att han kan hitta en och stoppa i vid uppvaken. Han kan ta ut nappen själv och ofta även stoppa tillbaka den själv.
    Han har bara napp när han ska sova och ibland i bilen så snart är det kanske läge att ta bort den helt...
  • ModestyBlaze
    kagu skrev 2010-02-13 14:37:18 följande:
     Han har bara napp när han ska sova och ibland i bilen så snart är det kanske läge att ta bort den helt...
  • helahelena

men äntligen!!! hej igen alla! Jag kommer behöva alla tips jag kan få när Selma blir frisk igen (RSvirus...) Hur kämpiga nätterna än varit nu kommer det bli värre när hon är frisk och ska vänjas av vid att sova mot min axel på soffan haha. hon kan inte ligga ner, och när de värsta hostattackerna kommer vill jag ha henne nära, de kan pågå i minuter och ofta kräks hon upp slem... men men, änsålänge sover hon dagslurarna i min famn eller i sittvagn och nätterna börjar i sittvagnen ( kört på som vanligt med bad kl18 och nattning 18-30-18-45, så lite rutiner har vi kvar!) men när det blir för jobbigt, ofta ca kl 01 och jag märker att hon inte kan somna om själv, så sätter vi oss på soffan.... mamma mår kanon nu, 16 nätter inatt... men, dagslurarna funkar kanon faktiskt. Har inte ens tänkt på dem, nätterna har tagit allt fokus, men upptäckte att hon verkligen sover de tider hon ska efter EASYschemat vi haft i ca 1 månad. Nu börjar hon kunna äta igen, har bara varit bröstet ett tag (var väl enklast med andningen kanske?) så jag hoppas att hon kryar på sej snart! och då ska vi ta itu med nätterna på allvar! De hade ju börjat flyta på innan hon blev dålig, men men , nya tag!!!

• lins

Hej! Jag har aldrig skrivit i den tidigare tråden, men följt den ända från första TS i höstas. Jag håller med om att tråden tappade fokus på slutet och jag tycker det är jättebra att den här tråden har startat så jag kan följa alla kunniga människor. Tack för all hjälp, även om jag bara följt er i "hemlighet". 

• Ozan

Håller med om att det blev diskussion om annat i förra tråden.

JAg kämpar med min 10 månaders son att sova hela natten. Det är lite bättre än när vi startade men tycker det kan bli bättre..

HAr kortat ner dagsovningen för att se om han sover bättre på natten/lättare somnar om när han vaknar på natten.

Nu ser vårt schema ut så här:

Kl 5.30-6 Vaknar o får välling
    Kl 8.00 grötfrukost
    Kl 8.30 el 9 första sovluren, oftast 1,5 h (vi väcker honom efter 1,5h men tror inte han skulle sova mycket längre än så)
    Kl 11.30 lunch
    Kl 13.30 el 14 grötmellis
    KL 14.00 el 14.30 em luren ca 30 minuter, (väcker honom efter 30 minuter, han skulle nog kunna sova 1,5h till här...)
    Kl 17.00 middag
    Kl 18, 18.15 välling
    Vi går upp o börjar läggningen som tar allt mellan 15min-1h... men oftast somnar han till kl 19.

JAg vet att han äter lite ofta för att vara i bästa BW-anda men han har gått ner lite i vikt och äter inte så mycket.

Är det bra att väcka honom? eller ska han få sova det han vill?

Svar på tråden Baby Whisperer