• ananasen01

Baby Whisperer

Här kommer en fortsättning på den populära Baby Whisperer tråden.
    Skillnaden på denna tråd är att vi inte längre berör NCSS, dvs Somna utan gråt, utan huvudfokus ligger på Baby Whisperer tillsammans med influenser från Barnaboken.

Tråden är till för alla som känner att de vill införa tydliga dagsrutiner vad gäller mat, aktivitet och sömn i vardagen men vet inte riktigt vart man ska börja.
    Eller för de som redan "fixat" tydliga rutiner och bra nattsömn och har lust att agera bollplank? Kanske kan du mkt om Tracy Hoggs "The Baby Whisperer-skolan"?

Obeservera att denna tråd är ett forum där vi diskuterar och hjälper varandra till HUR man gör. Tråden har hjälpt många mammor med mig, och jag är mycket tacksam om du som absolut inte är för rutiner och struktur, eller hyser agg mot de som skapat metoderna gärna uteblir med dina inlägg. Stämningen är mild och god, och vill gärna att den fortsätter i samma anda. Tack snälla för din förståelse!

För alla er som är nyfikna på vad BW innebär och hur man gör, läs gärna denna blogg: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html

Rekommenderar även att du läser på den första BW tråden, visserligen väldigt många inlägg, men den innehåller många bra tips & trick.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47883487.html

Själva boken kan du beställa på Bokus/Adlibris. Tracy Hogg (The Baby Whisperer) har skrivit flera böcker, rekommenderar "The Baby Whisperer Solves All Your Problems (By Teaching You How To Ask The Right Questions)" - som har ett brett innehåll och riktar sig från ca 0-1,5 år, sen har hon böcker för äldre barn.

Här får du råd, tips och mycket mycket stöttning från många kloka mammor.

Varmt välkommen!

{#lang_emotions_heart}
  • Svar på tråden Baby Whisperer
  • ModestyBlaze
    MonaM skrev 2010-02-19 10:15:17 följande:
    Hej igen, har ännu en liten fråga till alla kloka här... Gällande df. Oliva brukar nattas så at hon sover senast kl 20, då har hon ätit sista målet ersättning vid 19-19.30. Fram tills nu brukar hon även få df vid 23, vilket min sambo brukar ge. Sedan vaknar hon av sig själv vid 04-05 och får då mat igen, sedan står hon sig till frukost vid 08.30. Frågan nu är att min sambo vill ta bort df eftersom han tycker att hon äter så lite då. Själv är jag rädd att om vi tar bort det målet kommer hon säkert vakna två gånger på natten för att äta, kanske vid 01 och 05 och kanske vänja sig vid detta för framtiden. Vad tycker ni, hur hade ni gjort? Kan tillägga att Olivia är snart 3 mån och äter bara ersättning.
    Hej, en 3 mån kan sova ca. 10 tim utan mat på natten faktiskt, bara man har passerat ökningsperioden vid 3 mån. då är de oftast jättehungriga.

Enl. BW så försvinner målet vid 04-05 innan DF vid 23. Men enl. SM så försvinner 23 målet först och man tar bort 04 målet sist.

jag anser att man ser till sitt eget barn och tar bort det målet som passar er. Kanske skulle detta då vara just 23 målet.

Hur ser EASY rutinen ut på dagen?
  • ModestyBlaze
    blomhåret skrev 2010-02-19 10:51:25 följande:
    Inatt ska vi lära vår son att somna och somna om själv. Grejen är att han alltid somnat om genom att ammas och jag har en fundering som jag undrar om nån har bra tips och tankar kring.Hur ofta bör jag amma honom? Två, tre gånger och sen ta bort ett i taget? Han somnar runt 20 och vaknar för dagen runt 7. ps. Lillkillen är 5 mån och har tydliga sov (3x 1,5 45 och 45) - och mattider (var tredje timme ungefär) på dagen. Han helammas och får gröt till frukost och kvällsmat och en smakportion till lunch.Tack på förhand!
    Du måste välja själv, jag tycker det finns 2 vägar att gå.

1. man tar bort all nattmat på en gång, kör de jobbiga 10 dagarna och har det över.

Eller så gör man det mjukare.

2. Man tar bort ett nattmål i taget. Men då tycker jag man gör det typ var 10:e dag. Så ammar du säg 23-01-04 så tar man bort 01 först, 10 dagar senare 23 eller 04 sen det sista. Men inte glömma att mata på ordentligt i samband på dagen. En portion gröt är inte alltid = mätt. Utan ge tills det tar stopp. Mätt skall man vara!
  • ModestyBlaze
    allakantralla skrev 2010-02-19 11:39:01 följande:
    Hej! Behöver hjälp med mörkläggningstips. Sonen (1 år) håller på att inskolas på dagis, vi håller sömntiderna så gott det går - och det går ganska bra, men han vaknar konstant klockan 06 på morgonen. Har fått tipset att införa väckarklocka, men inte provat det ännu eftersom orken inte funnits där. I sonens rum har vi inga gardiner, utan enbart persienner. De släpper naturligtvis in ljus. Har hört om folk som använt folie, men jag fattar inte hur man gör? Finns det något fiffigt sätt att sätta upp på, så att man kan ta ner under dagen? Eller med sopsäckar? Budgeten är tajt just nu, så några mörkläggningsgardiner har vi inte råd att införskaffa förrän efter lönen kommit. Budgettips mottages däremot tacksamt!
    OM man absolut MÅSTE kunna ta ner, använd rejält svarta sopsäckar, tejpa antingen med "silvertejp" eller öppna fönstret och stäng det med påsen i kläm. Aluminiumfolie använde jag dubbelhäftande tejp och tejpade på rutan för att inte förstöra karmen. Men det går INTE att ta ner, man får leva med detta tills man har råd med ÄKTA mörkläggning.

Ang. annan mörkläggning... Mer permanent.

Skall man köpa mörkläggnade rullgardin, se till att den är REJÄLT mycket större än fönstret! GÄrna 10-20 cm utanför fönstret och fäst den typ i takhöjd på väggen. Sen kan man köpa kardborrband som man fäster på rullgardin och sen på väggen för att få bort ev ella glipor.

VI har mörkläggningstyg, vill ni ha länk säg till! Detta tyg sitter i en skena i taket och går flera decimeter utanför fönstret på väggen. Går att sen bara dra åt sidan med ett band runt. För oss är sömnen viktigare än "design" men kan man få dem att funka ihop är ju livet kanon!

Vet andra som byggt en ram i trä och med något mörkläggande på som man sen sätter i och tar ut ur fönstret. Men har inte sätt det, skall dock funka bra.
  • allakantralla
    ModestyBlaze skrev 2010-02-19 14:07:11 följande:
    OM man absolut MÅSTE kunna ta ner, använd rejält svarta sopsäckar, tejpa antingen med "silvertejp" eller öppna fönstret och stäng det med påsen i kläm. Aluminiumfolie använde jag dubbelhäftande tejp och tejpade på rutan för att inte förstöra karmen. Men det går INTE att ta ner, man får leva med detta tills man har råd med ÄKTA mörkläggning. Ang. annan mörkläggning... Mer permanent. Skall man köpa mörkläggnade rullgardin, se till att den är REJÄLT mycket större än fönstret! GÄrna 10-20 cm utanför fönstret och fäst den typ i takhöjd på väggen. Sen kan man köpa kardborrband som man fäster på rullgardin och sen på väggen för att få bort ev ella glipor. VI har mörkläggningstyg, vill ni ha länk säg till! Detta tyg sitter i en skena i taket och går flera decimeter utanför fönstret på väggen. Går att sen bara dra åt sidan med ett band runt. För oss är sömnen viktigare än "design" men kan man få dem att funka ihop är ju livet kanon! Vet andra som byggt en ram i trä och med något mörkläggande på som man sen sätter i och tar ut ur fönstret. Men har inte sätt det, skall dock funka bra.
    Tack! Då fattar jag - och ilar iväg till affären för att köpa svarta sopsäckar.
    Permanent mörkläggning har jag hittat bra info om, så där vet vi hur vi ska göra, tack iallafall! Och nu hoppas jag det blir svart och att lillskrutten sover lite längre. Det blir ju så jäkla ljust ute av all snö...
  • blomhåret
    ModestyBlaze skrev 2010-02-19 14:01:11 följande:
    Du måste välja själv, jag tycker det finns 2 vägar att gå. 1. man tar bort all nattmat på en gång, kör de jobbiga 10 dagarna och har det över. Eller så gör man det mjukare. 2. Man tar bort ett nattmål i taget. Men då tycker jag man gör det typ var 10:e dag. Så ammar du säg 23-01-04 så tar man bort 01 först, 10 dagar senare 23 eller 04 sen det sista. Men inte glömma att mata på ordentligt i samband på dagen. En portion gröt är inte alltid = mätt. Utan ge tills det tar stopp. Mätt skall man vara!
    TACK!

Du verkar så klok när man läser dina inlägg. Och bra, som delar med dig av din erfarenhet och kunskap.
  • ananasen01
    kagu skrev 2010-02-19 10:36:53 följande:
    Går inte att citera...
    Här är det tvärtom - min mat ratar hon totalt! Vet inte hur mkt mat jag slängt den senaste tiden - dock inget spott eller fräs, men det kommer nog {#lang_emotions_wink}Fast nu har jag ju köpt massa burkmat så förhoppningsvis kommer solen skina varje gång vi äter.
  • ananasen01
    blomhåret skrev 2010-02-19 14:22:32 följande:
    TACK!Du verkar så klok när man läser dina inlägg. Och bra, som delar med dig av din erfarenhet och kunskap.
    Kan inget annat än instämma{#lang_emotions_smile}
  • ananasen01

Burkmat verkar bli vår melodi här hemma ett tag nu...
    Idag gick nästan hela HIPP burken ner (195 g), och sen åt hon en hel liten mixad banan. Till mellis åt hon en hel "yoghurt/banan/päron" burk (med lite lite hjälp från mamma... ) och sen gav jag henne 150 ml välling som hon sög i sig.

Modesty - borde jag hoppa att ge "påfylling" på mellis? Visste ju inte om hon blev mätt på burken, så jag testade att erbjuda och hon ville ha. Hur ska jag resonera? 

Idag har hon verkligen varit i sitt essä!!!! Pratar som aldrig förr, roterar roterar å roterar, fäktar som en galning med armarna och är bara så himla glad. 

Ang em luren, idag tog det säkert 20 min innan hon somande, och jag var tvungen att gå in, stoppa in nappen och lägga henne på sidan. Då somnade hon direkt. Tänkte om jag skulle senarelägga em luren också, men då kanske det inkräktar på natten? Visst behöver de minst 2,5-3 tim vakentid för att få till en bra natt? Eller så var hon helt enkelt inte så trött just idag och hennes mamma kanske borde SLUTA överarbeta hela tiden....{#lang_emotions_wink}

• ananasen01
    allakantralla skrev 2010-02-19 14:14:33 följande:
    Permanent mörkläggning har jag hittat bra info om, så där vet vi hur vi ska göra, tack iallafall!
    Bara nyfiken, vi köpte mörkläggade rullgardin på IKEA men det är nog för kort, behöver 150 cm men det finns inte. Hur ska ni göra? (Ja, när ni är klara med svarta sopsäckarna) 
  • ananasen01
    ModestyBlaze skrev 2010-02-19 14:07:11 följande:
    VI har mörkläggningstyg, vill ni ha länk säg till!
    Jag vill gärna ha länken, kanske borde sy en gardin till sidorna.
Svar på tråden Baby Whisperer