ananasen01 skrev 2010-02-19 09:35:39 följande:
Okej, jag tänkte göra lite små finjusteringar med mitt schema, 07 Godmorgon07:30 Amma sen välling09 Sova 45 min (ist för 08:45-09:30)11 Lunch (flera HIPP burkar inhandlades igår) + mosad banan11:45-13:15 Sova långlur14:30 Mellis (ist för kl 14)15:30 Sova 45 min17:30 Gröt18:30 Amma+välling19:00 GodnattJag har bara skjutit lite på tiderna, märkt att hon har svårt att somna redan 08:45, idag la jag henne strax före 09 och det gick mkt bättre. Mellis framskjutet till 14:30 ef lunchen serveras numera kl 11.Vad tror du om ovanstående?Sen lite frågor:1. Frukost - när amningen försvinner, vad borde jag servera till frukost? Gröt?2. Middag - när börjar man ge "riktigt" mat ist för gröt vid detta mål?3. Mellis - kan man börja ge vanlig yoghurt redan eller ska jag hålla mig till burkarna ett tag?4. Vatten - ef hon får en del välling ist för amning, är det viktigt att hon dricker vatten mellan målen? Jag erbjuder alltid vid lunch och middag sen ibland ngn gång under dagen.5. Allergi mot morot? Igår gav jag morot+kålrot - hon började direkt klia sig i ögonen, blev jätteledsen osv - kålrot har hon ätit förr utan problem, men är det vanligt med allergi mot morot? Hon blev lite flammande röd i ansiktet, lite nya prickar... Det slutade med att hon fick amma ist, sen tog jag fram en majspuré på burk. Den gick ner, så jag har nog en burkmatstjej här hemma6. Är det vanligt att burkmatsbarn huxflux gillar hemlagat senare? Jag älskar att laga mat och hade sett framemot att göra det till min lilla tjej...
Hej, när du gör så här små spelar saker oftast ingen roll. Kör på bara.
1. frukost kan vara allt från välling/gröt/ smörgåsbitar (vid 7 mån ca)
2. det bestämmer du, det finns liksom ingen regel utan barnet styr efter hunger och hur man som familj vill ha det. Vi hade middag tillsammans väldigt tidigt, då mixade jag bara den maten jag hade tillagat och kryddade med salt efteråt. Kanske runt 6-7 mån som jag gjorde detta.
3. Jag skulle gissa att typ turkisk yoghurt kan man börja med runt 6 mån, men jag hade kört på burkarna ett tag. Kanaske till 7-8 mån. Då började jag göra "smoothies" på turkisk yoghurt och frusna bär, mycket poppis.
4. Nej, dricker de välling och blir erbjudna vatten under dagen så kan man ju inte "dricka" åt dem liksom. Ha en pipmugg som står framme så kan barn många gånger signalera själva. Eller drick ur typ snapsglas brukar vara skoj.
5. Visst kan man vara känslig mot morot. Men tänk på att man reagerar oftast inte FÖRSTA gången utan andra gången man äter något nytt. GÖr som du gör, hoppa över det en tid och erbjud annat istället. MIn son kunde inte äta något med Paprika eller Chili, då kräktes han och han tyckte inte om det. Är det något som så här små barn inte gillar så är de ofta känsliga mot det. Då kan man hoppa över några månader och testa en annan gång.
6. detta är HELT olika, vissa barn gillar burkar, andra hemlagat andra båda... Jag vet inte nyckeln till detta helt ärligt. Men det enda man kan göra är att låta barn smaka och vara med på matlagning då lär de sig tycka om.
Min son har vid 2,5 år kommit på att många saker är "äckliga"... Han är med och lagar maten, äter i princip allt rått, men inte tillagat eller sen vid bordet. Jag ser det som att ok, han äter det och smakar, hur är inte det viktiga utan ATT han gör det. Smaklökarna utvecklas oerhört och ändras jättemycket runt just 3 år och helt plötsligt smakar saker annorlunda än de gjorde när man var 6-8 mån. Så tålamod, erbjuda och även ge sådant som är jättegott är kanon. Mer kan man liksom inte göra tror jag.