• ananasen01

Baby Whisperer

Här kommer en fortsättning på den populära Baby Whisperer tråden.
    Skillnaden på denna tråd är att vi inte längre berör NCSS, dvs Somna utan gråt, utan huvudfokus ligger på Baby Whisperer tillsammans med influenser från Barnaboken.

Tråden är till för alla som känner att de vill införa tydliga dagsrutiner vad gäller mat, aktivitet och sömn i vardagen men vet inte riktigt vart man ska börja.
    Eller för de som redan "fixat" tydliga rutiner och bra nattsömn och har lust att agera bollplank? Kanske kan du mkt om Tracy Hoggs "The Baby Whisperer-skolan"?

Obeservera att denna tråd är ett forum där vi diskuterar och hjälper varandra till HUR man gör. Tråden har hjälpt många mammor med mig, och jag är mycket tacksam om du som absolut inte är för rutiner och struktur, eller hyser agg mot de som skapat metoderna gärna uteblir med dina inlägg. Stämningen är mild och god, och vill gärna att den fortsätter i samma anda. Tack snälla för din förståelse!

För alla er som är nyfikna på vad BW innebär och hur man gör, läs gärna denna blogg: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html

Rekommenderar även att du läser på den första BW tråden, visserligen väldigt många inlägg, men den innehåller många bra tips & trick.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47883487.html

Själva boken kan du beställa på Bokus/Adlibris. Tracy Hogg (The Baby Whisperer) har skrivit flera böcker, rekommenderar "The Baby Whisperer Solves All Your Problems (By Teaching You How To Ask The Right Questions)" - som har ett brett innehåll och riktar sig från ca 0-1,5 år, sen har hon böcker för äldre barn.

Här får du råd, tips och mycket mycket stöttning från många kloka mammor.

Varmt välkommen!

{#lang_emotions_heart}
  • Svar på tråden Baby Whisperer
  • ananasen01
    Sjuan skrev 2010-02-18 09:19:00 följande:
    Ananasen- visst är det en härlig syn när de börjar rotera i sängen (så länge de inte blir för frustrerade av det....) Lillen har flera ggr nu somnat på tvären med benen ut mellan spjälorna och verkar helt nöjd med det
    Jo, det är en härlig syn!! Nu händer det nya saker nästan varje dag här hemma.
  • ananasen01
    ModestyBlaze skrev 2010-02-18 18:06:47 följande:
    Visst kan man amma 1 ggn/ dygn, det väljer du. Som mellis finn exempelvis yoghurt från 6 mån. Nästan alla märken har sin variant, rekommenderar ju Hipps så klart som har i alla fall 1-2 sorter, men det finns fler. Min son diggar dessa skarpt. Välling till kvällsslurk, kan man ha och mysa tillsammans i soffan LÄÄÄÄNGE; i år om det är så att man vill. Då kan ju även pappa vara med och mysa lite. Men vill du ha amning så amma när det passar dig, jag förstår att det är mysigt, det är ju liksom det det skall vara. Så amma på det som passar er. Tiden är så kort så njut det sista.
    Okej, jag tänkte göra lite små finjusteringar med mitt schema,

07 Godmorgon
    07:30 Amma sen välling
    09 Sova 45 min (ist för 08:45-09:30)
    11 Lunch (flera HIPP burkar inhandlades igår) + mosad banan
    11:45-13:15 Sova långlur
    14:30 Mellis (ist för kl 14)
    15:30 Sova 45 min
    17:30 Gröt
    18:30 Amma+välling
    19:00 Godnatt

Jag har bara skjutit lite på tiderna, märkt att hon har svårt att somna redan 08:45, idag la jag henne strax före 09 och det gick mkt bättre. Mellis framskjutet till 14:30 ef lunchen serveras numera kl 11.

Vad tror du om ovanstående?

Sen lite frågor:

1. Frukost - när amningen försvinner, vad borde jag servera till frukost? Gröt?

2. Middag - när börjar man ge "riktigt" mat ist för gröt vid detta mål?

3. Mellis - kan man börja ge vanlig yoghurt redan eller ska jag hålla mig till burkarna ett tag?

4. Vatten - ef hon får en del välling ist för amning, är det viktigt att hon dricker vatten mellan målen? Jag erbjuder alltid vid lunch och middag sen ibland ngn gång under dagen.

5. Allergi mot morot? Igår gav jag morot+kålrot - hon började direkt klia sig i ögonen, blev jätteledsen osv - kålrot har hon ätit förr utan problem, men är det vanligt med allergi mot morot? Hon blev lite flammande röd i ansiktet, lite nya prickar... Det slutade med att hon fick amma ist, sen tog jag fram en majspuré på burk. Den gick ner, så jag har nog en burkmatstjej här hemma{#lang_emotions_wink}

6. Är det vanligt att burkmatsbarn huxflux gillar hemlagat senare? Jag älskar att laga mat och hade sett framemot att göra det till min lilla tjej...
  • MonaM

Hej igen, har ännu en liten fråga till alla kloka här... Gällande df. Oliva brukar nattas så at hon sover senast kl 20, då har hon ätit sista målet ersättning vid 19-19.30. Fram tills nu brukar hon även få df vid 23, vilket min sambo brukar ge. Sedan vaknar hon av sig själv vid 04-05 och får då mat igen, sedan står hon sig till frukost vid 08.30. Frågan nu är att min sambo vill ta bort df eftersom han tycker att hon äter så lite då. Själv är jag rädd att om vi tar bort det målet kommer hon säkert vakna två gånger på natten för att äta, kanske vid 01 och 05 och kanske vänja sig vid detta för framtiden.
    Vad tycker ni, hur hade ni gjort? Kan tillägga att Olivia är snart 3 mån och äter bara ersättning.

• kagu
    ananasen01 skrev 2010-02-19 09:35:39 följande:
    3. Mellis - kan man börja ge vanlig yoghurt redan eller ska jag hålla mig till burkarna ett tag?
    Angående "yoghurt" så har jag gett turkisk yoghurt (10% fett) till min son sedan har var cirka fem månader. BVC-sköterskan föreslog detta och tyckte att det är en bra bakteriekultur i yoghurt som kan vara bra för sonen iom att han lätt blir hård i magen.
    Vi har sedan han var 6 1/2 månad gett två lagade mål mat per dag (men det går säkert att börja tidigare) just nu äter han enligt följande:
    ca 7.00 amma
    ca 8.00 yoghurt med fruktpuré
    11.00 lunch (mat)
    14.30 middag (mat)
    17.45 gröt
    18.45 amma

Planen är att så småningom lägga middagen vid 17.45 istället och att han får ett mellanmål vid 14.30 istället och välling/gröt vid 18.45. Men vi kämpar just nu med att han ska äta välling och det går inte särskilt bra...
    Han ratar i princip all burkmat nu, försökte ge en burk med fisk igår till middag och då var hela den måltiden förstörd. Han spottade och fräste och ville sedan inte ha något av det jag försökte ge som han brukar tycka om...
  • Krusbär
    Sjuan skrev 2010-02-18 09:14:27 följande:
    Dag tre med mörkläggning: somande strax före 19, vaknade och hostade vid 04, somnade om själv. Väckte vid 07 !!!!  Kan detta vara sant? Vi väntar med spänning på fortsättning... Tack snälla MB för detta fantastiska råd! Krusbär- har ni mörkt i sovrummet? För bara några dagar sen klagade jag på att vår lille vaknade allt tidigare och tidigare , typ 5.30. Jag tyckte vi hade mörkt innan men nu har vi kolsvart och han sover otroligt mycket bättre!
    Det låter ju fantastiskt att det funkar så bra för er!

Jag tycker också att vi har ganska mörkt i sovrummet, och än blir det ju inte ljust ute förrän vid 7 (?). Men kanske är det en idé att försöka mörklägga mer. Det skumma är att om han somnar om (med eller utan mat) kan han sova till 7-8 utan problem...
  • blomhåret

Inatt ska vi lära vår son att somna och somna om själv. Grejen är att han alltid somnat om genom att ammas och jag har en fundering som jag undrar om nån har bra tips och tankar kring.

Hur ofta bör jag amma honom? Två, tre gånger och sen ta bort ett i taget?
    Han somnar runt 20 och vaknar för dagen runt 7.

ps. Lillkillen är 5 mån och har tydliga sov (3x 1,5 45 och 45) - och mattider (var tredje timme ungefär) på dagen. Han helammas och får gröt till frukost och kvällsmat och en smakportion till lunch.

Tack på förhand!

• Sjuan
    Krusbär skrev 2010-02-19 10:45:00 följande:
    Det låter ju fantastiskt att det funkar så bra för er! Jag tycker också att vi har ganska mörkt i sovrummet, och än blir det ju inte ljust ute förrän vid 7 (?). Men kanske är det en idé att försöka mörklägga mer. Det skumma är att om han somnar om (med eller utan mat) kan han sova till 7-8 utan problem...
    Ja, fantastiskt! Inatt vaknade han till kort ngr ggr men jag behövde bara gå in en gång. Han sov bra på morgonen igen och vaknade 6.45 när storasyster fick ett ilskeutbrott och skrek i högan sky .
  • allakantralla

Hej!

Behöver hjälp med mörkläggningstips. Sonen (1 år) håller på att inskolas på dagis, vi håller sömntiderna så gott det går - och det går ganska bra, men han vaknar konstant klockan 06 på morgonen. Har fått tipset att införa väckarklocka, men inte provat det ännu eftersom orken inte funnits där.
    I sonens rum har vi inga gardiner, utan enbart persienner. De släpper naturligtvis in ljus. Har hört om folk som använt folie, men jag fattar inte hur man gör? Finns det något fiffigt sätt att sätta upp på, så att man kan ta ner under dagen? Eller med sopsäckar? Budgeten är tajt just nu, så några mörkläggningsgardiner har vi inte råd att införskaffa förrän efter lönen kommit.
    Budgettips mottages däremot tacksamt!
  • ModestyBlaze
    ananasen01 skrev 2010-02-19 09:35:39 följande:
    Okej, jag tänkte göra lite små finjusteringar med mitt schema, 07 Godmorgon07:30 Amma sen välling09 Sova 45 min (ist för 08:45-09:30)11 Lunch (flera HIPP burkar inhandlades igår) + mosad banan11:45-13:15 Sova långlur14:30 Mellis (ist för kl 14)15:30 Sova 45 min17:30 Gröt18:30 Amma+välling19:00 GodnattJag har bara skjutit lite på tiderna, märkt att hon har svårt att somna redan 08:45, idag la jag henne strax före 09 och det gick mkt bättre. Mellis framskjutet till 14:30 ef lunchen serveras numera kl 11.Vad tror du om ovanstående?Sen lite frågor:1. Frukost - när amningen försvinner, vad borde jag servera till frukost? Gröt?2. Middag - när börjar man ge "riktigt" mat ist för gröt vid detta mål?3. Mellis - kan man börja ge vanlig yoghurt redan eller ska jag hålla mig till burkarna ett tag?4. Vatten - ef hon får en del välling ist för amning, är det viktigt att hon dricker vatten mellan målen? Jag erbjuder alltid vid lunch och middag sen ibland ngn gång under dagen.5. Allergi mot morot? Igår gav jag morot+kålrot - hon började direkt klia sig i ögonen, blev jätteledsen osv - kålrot har hon ätit förr utan problem, men är det vanligt med allergi mot morot? Hon blev lite flammande röd i ansiktet, lite nya prickar... Det slutade med att hon fick amma ist, sen tog jag fram en majspuré på burk. Den gick ner, så jag har nog en burkmatstjej här hemma6. Är det vanligt att burkmatsbarn huxflux gillar hemlagat senare? Jag älskar att laga mat och hade sett framemot att göra det till min lilla tjej...
    Hej, när du gör så här små spelar saker oftast ingen roll. Kör på bara.

1. frukost kan vara allt från välling/gröt/ smörgåsbitar (vid 7 mån ca)

2. det bestämmer du, det finns liksom ingen regel utan barnet styr efter hunger och hur man som familj vill ha det. Vi hade middag tillsammans väldigt tidigt, då mixade jag bara den maten jag hade tillagat och kryddade med salt efteråt. Kanske runt 6-7 mån som jag gjorde detta.

3. Jag skulle gissa att typ turkisk yoghurt kan man börja med runt 6 mån, men jag hade kört på burkarna ett tag. Kanaske till 7-8 mån. Då började jag göra "smoothies" på turkisk yoghurt och frusna bär, mycket poppis.

4. Nej, dricker de välling och blir erbjudna vatten under dagen så kan man ju inte "dricka" åt dem liksom. Ha en pipmugg som står framme så kan barn många gånger signalera själva. Eller drick ur typ snapsglas brukar vara skoj. {#lang_emotions_surprised}

5. Visst kan man vara känslig mot morot. Men tänk på att man reagerar oftast inte FÖRSTA gången utan andra gången man äter något nytt. GÖr som du gör, hoppa över det en tid och erbjud annat istället. MIn son kunde inte äta något med Paprika eller Chili, då kräktes han och han tyckte inte om det. Är det något som så här små barn inte gillar så är de ofta känsliga mot det. Då kan man hoppa över några månader och testa en annan gång.

6. detta är HELT olika, vissa barn gillar burkar, andra hemlagat andra båda... Jag vet inte nyckeln till detta helt ärligt. Men det enda man kan göra är att låta barn smaka och vara med  på matlagning då lär de sig tycka om.

Min son har vid 2,5 år kommit på att många saker är "äckliga"... Han är med och lagar maten, äter i princip allt rått, men inte tillagat eller sen vid bordet. Jag ser det som att ok, han äter det och smakar, hur är inte det viktiga utan ATT han gör det. Smaklökarna utvecklas oerhört och ändras jättemycket runt just 3 år och helt plötsligt smakar saker annorlunda än de gjorde när man var 6-8 mån. Så tålamod, erbjuda och även ge sådant som är jättegott är kanon. Mer kan man liksom inte göra tror jag.
  • ModestyBlaze
    sussu80 skrev 2010-02-18 21:12:39 följande:
    Hej hej!! Ny på tråden här :). Jag behöver sååå mycket pepp nu. Min son är snart 11 månader och vi har problem med sömnen. Vi har samsovigt sen vi kom hem från BB och jag ammar fortfarande på nätterna (även eftermiddagar om vi sover hemma). Problemet är att han somnar bara till mitt bröst och då är han beroende av bara mig. Han somnar även i vagnen om man går ute med honom. Han vaknar allt från 3-7 ggr per natt och så fort jag stoppar in bröstet så kommer han till ro och somnar om. Vi har napp tränat varje dag i ca 7 månader men han vägrar ta den(leker med den ist). Vi har testat att lägga ner honom i sin säng om han somnat i min famn men så fort han känner madrassen vaknar han och skriker efter ett tag. Jag hade peppat mig själv i säkert 2 veckor för jag tänkte börja med BW metoden i måndags....Det som hände var att han gnällde/skrek i säkert 4-5 minuter, jag plockade upp och tröstade, la tillbaka i spjälsängen och efter ytterligare 4 minuter av skrik tar jag upp och då kommer värsta kaskadspyan rätt över mig....stackare....mådde så dåligt att jag utsatte honom för detta.  Vad ska jag göra?!?!?! Känner att jag inte har så mycket kraft kvar snart. Tacksam för råd och tips........
    Hej,

Jag vet att de första dygnen kan vara väldigt tuffa när man börjar. Att man läst och har en klar strategi är det viktigaste.

En del barn kräks ju lätt när de skriker, andra kräks i affekt osv... Här måste man kolla med sig själv vad som är ok tycker jag. En del kan torkas av, bäddas om och duschas och sen bara börja om. Andra behöver avbryta och ta tag i detta en annan gång.

MEN, har man en "kräkis" så är det viktigt att man lugnar INNAN de kräks tycker jag, och att man kanske även lugnar lite längre. Det är också viktigt att man själv är jättelugn och tar kräkset med ro och inte börjar oja sig eller på annat sätt överföra oro till sitt barn.

Försök att sitta ner med pappan om ni är ihop och ta fram en strategi för HUR ni vill göra, vad gör ni när barnet kräks osv.. Ni behöver hitta ett sätt som funkar för er. Kanske tar resultaten längre tid och ni går fram lite mjukare?

Lycka till!
Svar på tråden Baby Whisperer