• ananasen01

Baby Whisperer

Här kommer en fortsättning på den populära Baby Whisperer tråden.
    Skillnaden på denna tråd är att vi inte längre berör NCSS, dvs Somna utan gråt, utan huvudfokus ligger på Baby Whisperer tillsammans med influenser från Barnaboken.

Tråden är till för alla som känner att de vill införa tydliga dagsrutiner vad gäller mat, aktivitet och sömn i vardagen men vet inte riktigt vart man ska börja.
    Eller för de som redan "fixat" tydliga rutiner och bra nattsömn och har lust att agera bollplank? Kanske kan du mkt om Tracy Hoggs "The Baby Whisperer-skolan"?

Obeservera att denna tråd är ett forum där vi diskuterar och hjälper varandra till HUR man gör. Tråden har hjälpt många mammor med mig, och jag är mycket tacksam om du som absolut inte är för rutiner och struktur, eller hyser agg mot de som skapat metoderna gärna uteblir med dina inlägg. Stämningen är mild och god, och vill gärna att den fortsätter i samma anda. Tack snälla för din förståelse!

För alla er som är nyfikna på vad BW innebär och hur man gör, läs gärna denna blogg: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html

Rekommenderar även att du läser på den första BW tråden, visserligen väldigt många inlägg, men den innehåller många bra tips & trick.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47883487.html

Själva boken kan du beställa på Bokus/Adlibris. Tracy Hogg (The Baby Whisperer) har skrivit flera böcker, rekommenderar "The Baby Whisperer Solves All Your Problems (By Teaching You How To Ask The Right Questions)" - som har ett brett innehåll och riktar sig från ca 0-1,5 år, sen har hon böcker för äldre barn.

Här får du råd, tips och mycket mycket stöttning från många kloka mammor.

Varmt välkommen!

{#lang_emotions_heart}
  • Svar på tråden Baby Whisperer
  • Phillippa

Jag lääängtar efter att få starta med rutiner. Lillen är fortfarande sjuk med snuva, hosta och feber.

Från att ha längtat efter att sluta mata på natten har jag försökt att få i honom ersättning varannan timma på natten. Han äter bara när han sover så det gäller att passa på. Igår fick jag i honom 500 ml på ett dygn.

• Äntligenvi

Modesty!
    Tack för att du tar dig tid har snart läst varje inlägg i gamla tråden och följer många av dina tips om lek på golvet slev i hand vid hushålls sysslor etc.
    Jag undrar dock så jag är helt med tycker du att man inte ska ha några satta tider alls när de är så här små (7 veckor idag) utan endast följa easy förhållningssättet?När tycker du att rutiner med spikade klockslag ska införas?

Som det är i dagsläget så går vi upp vid 07 00 matar leker sen sover mellan 8.30 och 9.30 i mörkt rum. Sen mat 10.00 sen promenad/sova i vagn 11.30 - 14.00 sen vila 15.30 - 17. 00 sen går det inte att få honom att somna mer utan jag matar, badar, matar och sen lägger honom i hans babynest i soffan runt 19/20 gör en dreamfeed mellan 22 och 23. Det är ofantligt skönt att slippa själva läggningen i egen säng på kvällen då han blir så trött/ledsen etc men antar att jag inte kan ha honom sovandes i soffan för evigt ; )

Jag läste ditt tips om resesäng! Min kille har vuxit 10 cm och dubblat sin vikt på 6 veckor så det är något jag också kommer köpa med svart lakan och skummgummimadrass.

Tack igen för att denna tråd finns!! Gör mig så glad när jag inte har någon annan att bolla med :  )

• ModestyBlaze
    Äntligenvi skrev 2014-02-26 16:24:19 följande:
    Modesty!
    Tack för att du tar dig tid har snart läst varje inlägg i gamla tråden och följer många av dina tips om lek på golvet slev i hand vid hushålls sysslor etc.
    Jag undrar dock så jag är helt med tycker du att man inte ska ha några satta tider alls när de är så här små (7 veckor idag) utan endast följa easy förhållningssättet?När tycker du att rutiner med spikade klockslag ska införas?

Som det är i dagsläget så går vi upp vid 07 00 matar leker sen sover mellan 8.30 och 9.30 i mörkt rum. Sen mat 10.00 sen promenad/sova i vagn 11.30 - 14.00 sen vila 15.30 - 17. 00 sen går det inte att få honom att somna mer utan jag matar, badar, matar och sen lägger honom i hans babynest i soffan runt 19/20 gör en dreamfeed mellan 22 och 23. Det är ofantligt skönt att slippa själva läggningen i egen säng på kvällen då han blir så trött/ledsen etc men antar att jag inte kan ha honom sovandes i soffan för evigt ; )

Jag läste ditt tips om resesäng! Min kille har vuxit 10 cm och dubblat sin vikt på 6 veckor så det är något jag också kommer köpa med svart lakan och skummgummimadrass.

Tack igen för att denna tråd finns!! Gör mig så glad när jag inte har någon annan att bolla med :  )
    Hej,

Tack för dina gulliga ord!! Hjärta

Jo, lite rutiner kan man allt ha, men spikade scheman brukar liksom inte hålla i denna ålder. 7-8 v är dessutom en "ökningsperiod" och då gäller MER MAT:

Så detta tycker jag är bra. Alltid en fast tid på morgonen, börja dagen samma tid oavsett, ställ klockan om du måste. säg 07 är vanligt. Sen, mata så gott du kan på samma tider, följ EASY så mycket som möjligt. Men tänk på att du har 1,5 timme på dig att ge mat, b1 och rap, b1 och rap, b2 och rap, sen lite blöja och b2 igen och rap, sen A sen S. Sen Y (då brukar jag sova. haha)

Vid 2 mån kan man börja spika mera tider när 7-8 v ökningen är slut då brukar det funka lite lättare, men bli inte frustrerad om det inte håller 100%. SEN händer grejer vid 3 mån, de blir tröttare på kvällen, man lägger tidigare och de älskar sina fasta tider. Så försök tänka struktur, men inte spikade tider om du inte kan hålla dem.

Jag älskade att ha resesäng med ett svart dubbelsängslakan kunde ha med till kompisar och överallt, lägga och bara gå. Min son lånade även kompisars sängar när vi var på besök, hade samma gamla filt och hängde över så han kände sig som hemma. Gick med ramsa och POFF så sov han, 45 min senare gick jag och hämtade honom. 4 mån och alla bara stod och gapade! Detta kommer du ha tillbaka mångfalt sen, jag lovar!! HÅLLUT!
  • Äntligenvi

Åhhh tack snälla för ditt svar!! Låter så bra och logiskt ska göra precis så fram till 3 månaders!! En sista fråga var läser man om denna "ramsateknik" barnaboken eller sova hela natten utan gråt? 

• ModestyBlaze
    Äntligenvi skrev 2014-03-01 08:43:10 följande:
    Åhhh tack snälla för ditt svar!! Låter så bra och logiskt ska göra precis så fram till 3 månaders!! En sista fråga var läser man om denna "ramsateknik" barnaboken eller sova hela natten utan gråt? 
    Det står om ramsan i "sova hela natten" boken, men den brukar vi inte prata så mycket om. Det står pyttelite i Barnaboken om ramsan. Den börjar många med från 3 mån. Innan dess söker sig barnet till ljudet av rösten. Det står också om Nyckelord i Babywhisperer men minns inte vilken bok. ;)
  • jeami
    Blicka skrev 2014-02-26 07:09:59 följande:

Tror vi har samma situation här uppvak under nätter o helt slut. Ska öka på jag också! Får se om det gör ngn skillnad.
    För oss fungerade det med mer mat! Och mer aktivering om dagarna, det är ju sååååå tråkigt att vara hemma och inomhus med mamma just nu Flört

Jag läser ju en del i BB och idag testade vi ensam lek för första gången (lite senare än vad Anna rekommenderar vår dotter är 6 mån och 1 vecka). Jag gjorde så att jag sa godmorgon, tände upp och gosade lite klockan 7. Matade henne med en flarra i sängen. Sen gav jag henne några leksaker som hon låg och roade sig med i 40 minuter! Jag utnyttjade den tiden till att ligga och läsa i sängen, kändes ofantligt lyxigt med en hel natts sömn sen egentid på morgonen!  Efter det åt vi gröt.

Hur går det för alla?
  • Phillippa

Jag börjar nu om från början igen efter att lillen har varit sjuk i över en vecka. Han hade lunginflammation :(. Nu äter han penicillin och vi är inne på dag fem av sju.

Idag har han följt sitt sovschema exemplariskt och har sovit och vaknat nästan på minuten enligt schemat. Jag har inte behövt väcka honom, han har lugnt legat och tittat när jag kommit ut för att väcka.

Maten fungerar dock sämre men jag gör så gott jag kan. När han var sjuk så fick jag i honom mellan 300-500 ml ersättning/ dygn så när vi nu är tillbaka vid det vanliga matkrånglet så är jag bara glad.

Det låter så lätt när ni skriver att man ska ge dem mera mat så att de sover bättre men jag undrar hur man gör? Min lille pojke öppnar inte munnen, spottar ut eller störtgråter när jag försöker ge honom mera mat :(. Jag kan ju inte direkt ge honom mera intravenöst även om jag ibland känner för det!

Jag har därför inte helt lyckats följa easy eftersom han absolut inte vill ha mat när han vaknat utan helst vill vänta en timma eller två ...

• Blicka
    jeami skrev 2014-03-04 18:56:16 följande:
    För oss fungerade det med mer mat! Och mer aktivering om dagarna, det är ju sååååå tråkigt att vara hemma och inomhus med mamma just nu 

Jag läser ju en del i BB och idag testade vi ensam lek för första gången (lite senare än vad Anna rekommenderar vår dotter är 6 mån och 1 vecka). Jag gjorde så att jag sa godmorgon, tände upp och gosade lite klockan 7. Matade henne med en flarra i sängen. Sen gav jag henne några leksaker som hon låg och roade sig med i 40 minuter! Jag utnyttjade den tiden till att ligga och läsa i sängen, kändes ofantligt lyxigt med en hel natts sömn sen egentid på morgonen!  Efter det åt vi gröt.

Hur går det för alla?

Vad härligt

Matökning uppskattas även här! Ger gröt vid 7.30, ammar kort vid kl 10, mkt mkt mat kl 12, ammar vid kl 15, mat ca 16.30, gröt kl 18-18.30. Tyvärr inte bättre nätter, svårt att komma till ro utan bröst både vid kvällsnattning o nattuppvak. Vaknar mellan två-tre ggr per natt, behöver bröstet minst en gång. Hoppas på förändring snart... Men känner mig för trött för att ta kampen med bröstet. Tips?
  • ModestyBlaze
    Blicka skrev 2014-03-04 19:54:07 följande:

Vad härligt

Matökning uppskattas även här! Ger gröt vid 7.30, ammar kort vid kl 10, mkt mkt mat kl 12, ammar vid kl 15, mat ca 16.30, gröt kl 18-18.30. Tyvärr inte bättre nätter, svårt att komma till ro utan bröst både vid kvällsnattning o nattuppvak. Vaknar mellan två-tre ggr per natt, behöver bröstet minst en gång. Hoppas på förändring snart... Men känner mig för trött för att ta kampen med bröstet. Tips?
    Tips? Kamp? Se det inte som en kamp, se det inte som om att detta är något som kommer gå över av sig självt. Se det som att små barn gör som man lär dem. Så har du lärt ditt barn att man måste ha bröst för att komma till ro, ja då måste du lära om. Detta tar tid och tålamod. Har du spenderat 6 mån med att lära in bröst kan du ju lätt få spendera 2 veckor att lära bort bröst och att man måste lära sig annat. Lättare kan ju vara att låta pappa ta över då han faktiskt inte KAN amma. Flört
  • jeami
    Phillippa skrev 2014-03-04 19:32:39 följande:
    Jag börjar nu om från början igen efter att lillen har varit sjuk i över en vecka. Han hade lunginflammation :(. Nu äter han penicillin och vi är inne på dag fem av sju.

Idag har han följt sitt sovschema exemplariskt och har sovit och vaknat nästan på minuten enligt schemat. Jag har inte behövt väcka honom, han har lugnt legat och tittat när jag kommit ut för att väcka.

Maten fungerar dock sämre men jag gör så gott jag kan. När han var sjuk så fick jag i honom mellan 300-500 ml ersättning/ dygn så när vi nu är tillbaka vid det vanliga matkrånglet så är jag bara glad.

Det låter så lätt när ni skriver att man ska ge dem mera mat så att de sover bättre men jag undrar hur man gör? Min lille pojke öppnar inte munnen, spottar ut eller störtgråter när jag försöker ge honom mera mat :(. Jag kan ju inte direkt ge honom mera intravenöst även om jag ibland känner för det!

Jag har därför inte helt lyckats följa easy eftersom han absolut inte vill ha mat när han vaknat utan helst vill vänta en timma eller två ...
    Åh hoppas ni kryar på er! Och vad skönt att det fungerar! Jag känner så väl igen mig i tankarna att man vill ge de mat intravenöst Flört Jag tänker att jag inte kan tvinga henne att äta. Äter hon inte så avslutar vi måltiden så får hon äta vid nästa måltid enligt schemat istället. Då brukar hon vara hungrig. Om jag försöker tvinga så blir det nästan värre, hon känner av det direkt.

Nu är ju hon lite större än din, så jag mutar allt jag kan med maten, rån med smör på, frukt, yoghurt, dricka själv, kladda i maten hur mycket hon vill och där i mellan petar jag in mat och vips är vi klara.
Svar på tråden Baby Whisperer