• ananasen01

Baby Whisperer

Här kommer en fortsättning på den populära Baby Whisperer tråden.
    Skillnaden på denna tråd är att vi inte längre berör NCSS, dvs Somna utan gråt, utan huvudfokus ligger på Baby Whisperer tillsammans med influenser från Barnaboken.

Tråden är till för alla som känner att de vill införa tydliga dagsrutiner vad gäller mat, aktivitet och sömn i vardagen men vet inte riktigt vart man ska börja.
    Eller för de som redan "fixat" tydliga rutiner och bra nattsömn och har lust att agera bollplank? Kanske kan du mkt om Tracy Hoggs "The Baby Whisperer-skolan"?

Obeservera att denna tråd är ett forum där vi diskuterar och hjälper varandra till HUR man gör. Tråden har hjälpt många mammor med mig, och jag är mycket tacksam om du som absolut inte är för rutiner och struktur, eller hyser agg mot de som skapat metoderna gärna uteblir med dina inlägg. Stämningen är mild och god, och vill gärna att den fortsätter i samma anda. Tack snälla för din förståelse!

För alla er som är nyfikna på vad BW innebär och hur man gör, läs gärna denna blogg: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html

Rekommenderar även att du läser på den första BW tråden, visserligen väldigt många inlägg, men den innehåller många bra tips & trick.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47883487.html

Själva boken kan du beställa på Bokus/Adlibris. Tracy Hogg (The Baby Whisperer) har skrivit flera böcker, rekommenderar "The Baby Whisperer Solves All Your Problems (By Teaching You How To Ask The Right Questions)" - som har ett brett innehåll och riktar sig från ca 0-1,5 år, sen har hon böcker för äldre barn.

Här får du råd, tips och mycket mycket stöttning från många kloka mammor.

Varmt välkommen!

{#lang_emotions_heart}
  • Svar på tråden Baby Whisperer
  • Phillippa
    ModestyBlaze skrev 2014-03-13 17:06:40 följande:
    Hej,

Bort med nappen, in med rejäl mörkläggning. Det skall vara kolsvart i rummet mitt på dagen, du skall inte kunna se handen framför dig. Då kommer också sömnen att hänga med. Kanske dags för att sova i eget rum också?

Skall man göra förändringar är det bästa att göra ALLA på en och samma gång. Rejält skratt till gonatt och sen lägga. PU/PD gör man när barnet är ledset, lite gnöl och gnäll kan man leva med och prutt med munnen är inte kvalificerat för PU/PD. På natten händer ingenting! Tungan ute
    Tack Modesty :).

Snart är hans rum färdigt så då får han flytta in där. Tyvärr måste vi ha babyvakten på om han sover där för annars riskerar vi att inte höra honom alls. Vi kommer nog därför fortfarande få vakna av alla småljud han håller på med.

Han sover alla dagslurar i vagnen utomhus och det måste jag nog fortsätta med. Han börjar komma in i rutinerna på dagsvilan. Han är väldigt kvällstrött dock så sista sovpasset har jag lagt 15.30-16.30 eftersom han max orkar vara vaken 2,5 h. Han sover därmed 15 min mer än vad som rekommenderas om dagen. Är det ok tror du? Oftast somnar han ändå numera redan vid 18.30 istället för 19.00 som jag tänkt. Han blir annars jättesvår att lägga och vaknar även flera gånger den närmsta timmen efter insomnandet.

Jag undrar också vad jag ska göra med första luren om han vaknar tidigt på morgonen och inte somnar om innan det är dags att gå upp? Jag har låtit honom ligga och greja och hoppats att han ska somna om men det lyckades inte igår. Då vaknade han kl 05.00 och första luren är 09.15. Jag var tvungen att lägga honom en stund 07.30 för att han inte skulle bli galen. Var det rätt?

Jag vill också höra erfarenheter från er som tagit bort nappen för era bebisar. Hur gick det? Jag måste nog ha mer övertygelse om att allt är bättre utan den innan jag vågar kasta den och gå "all in" ;).
  • ModestyBlaze
    Phillippa skrev 2014-03-14 20:22:52 följande:
    Tack Modesty :).

Snart är hans rum färdigt så då får han flytta in där. Tyvärr måste vi ha babyvakten på om han sover där för annars riskerar vi att inte höra honom alls. Vi kommer nog därför fortfarande få vakna av alla småljud han håller på med.

Han sover alla dagslurar i vagnen utomhus och det måste jag nog fortsätta med. Han börjar komma in i rutinerna på dagsvilan. Han är väldigt kvällstrött dock så sista sovpasset har jag lagt 15.30-16.30 eftersom han max orkar vara vaken 2,5 h. Han sover därmed 15 min mer än vad som rekommenderas om dagen. Är det ok tror du? Oftast somnar han ändå numera redan vid 18.30 istället för 19.00 som jag tänkt. Han blir annars jättesvår att lägga och vaknar även flera gånger den närmsta timmen efter insomnandet.

Jag undrar också vad jag ska göra med första luren om han vaknar tidigt på morgonen och inte somnar om innan det är dags att gå upp? Jag har låtit honom ligga och greja och hoppats att han ska somna om men det lyckades inte igår. Då vaknade han kl 05.00 och första luren är 09.15. Jag var tvungen att lägga honom en stund 07.30 för att han inte skulle bli galen. Var det rätt?

Jag vill också höra erfarenheter från er som tagit bort nappen för era bebisar. Hur gick det? Jag måste nog ha mer övertygelse om att allt är bättre utan den innan jag vågar kasta den och gå "all in" ;).
    Hej Philippa,

Så om jag ser på den dagen du just beskriver så sover han ju faktiskt inte mer än han skall. Han vaknar ju för tidigt, förmodligen för att han sover lite för mycket på dagen och för sent.

Att sen vara kvällstrött och morgonpigg är inte ovanligt, så i värsta fall kanske du faktiskt skall ha natt kl. 18 och morgon kl. 06 för det är mera rätt för honom, det är något att i så fall tänka på kan jag tycka. Glad

Så tanken är att man kör ett schema i 2 veckor innan man utvärderar och då håller man tiderna EXAKT helst för på så sätt kommer tiderna sätta sig i kroppen. Om man gör "undantag" så lär sig barnen inte någon rytm. Så försök att till varje pris hålla tiderna är mitt förslag. i minst 2 veckor och sedan utvärdera. Flört
  • Phillippa

Så om han vaknar kl 05.00 och inte lyckas somna om så ska jag hålla honom vaken till nästa sovpass vid 09.15?

• jeami
    Phillippa skrev 2014-03-15 23:21:40 följande:

Så om han vaknar kl 05.00 och inte lyckas somna om så ska jag hålla honom vaken till nästa sovpass vid 09.15?

Hej! Vad bra ni jobbar på, heja!

Jag gör så att om Astrid vaknat tidigt så håller jag ändå hennes schema. Ibland utnyttjar jag marginalkvarten och lägger 15 min tidigare men det är när schemat sitter.

Jag har beställt mörgläggningstyg åt hennes rum tror det är ljuset som gör att hon också nu har börjat vakna vid sex och inte sju.
  • ModestyBlaze
    Phillippa skrev 2014-03-15 23:21:40 följande:
    Ja, det är tanken de första 2 veckorna sen har man marginalkvarten att röra sig med. Men om han alltid vaknar så här är ju något inte rätt med schemat, då kanske man måste se över det istället efter 2 veckor, tänker jag. Glad
  • Phillippa
    ModestyBlaze skrev 2014-03-16 20:28:51 följande:
    Ja, det är tanken de första 2 veckorna sen har man marginalkvarten att röra sig med. Men om han alltid vaknar så här är ju något inte rätt med schemat, då kanske man måste se över det istället efter 2 veckor, tänker jag. Glad
    Ok, tack :). Han vaknar inte alltid så här tidigt. Idag vaknade han 07.00!

Dock hade han vaknat var tionde minut för napp sedan kl 05.00 och jag gick och lade mig 02.00 så jag var inte så pigg ändå.

Nappen ska bort! Ska bara förbereda mig mentalt inför torsdagen då vi bestämt att vi ska sätta igång på allvar :(.
  • ModestyBlaze
    Phillippa skrev 2014-03-16 20:36:46 följande:
    Nappen ska bort! Ska bara förbereda mig mentalt inför torsdagen då vi bestämt att vi ska sätta igång på allvar :(.
    Pepping pepping, han glömmer den på en natt om bara du gör det! Jag lovar!
  • Phillippa
    ModestyBlaze skrev 2014-03-17 16:21:12 följande:
    Pepping pepping, han glömmer den på en natt om bara du gör det! Jag lovar!
    Det känns jättejobbigt att ta bort den eftersom han somnar så enkelt när man stoppar in den. Det kunde ta timmar för dottern att somna (hon hade inte napp) dock sov hon när hon väl hade somnat.

Jag förstår nästan hur det är att vara missbrukare och försöka sluta...
  • jeami
    Phillippa skrev 2014-03-16 20:36:46 följande:
    Ok, tack :). Han vaknar inte alltid så här tidigt. Idag vaknade han 07.00!

Dock hade han vaknat var tionde minut för napp sedan kl 05.00 och jag gick och lade mig 02.00 så jag var inte så pigg ändå.
    Pepp!!! 
  • Phillippa

Tack för peppningen :).

Det får nog bli på fredagen jag börjar istället så att jag kan få sova lite på lördagen. Dottern är hemma från förskolan på fredagar och har jag då inte sovit något alls så är jag ingen rolig förälder.

Tiderna sitter nu hos lillen och jag tror att schemat passar honom.

Han somnar bara jag lägger honom i vagnen och på natten har han sovit 19.00-07.00, dock med 7000 uppvak för napp eller mat och det är ju det som måste jobbas bort.

Är det ok att fortsätta ge mat kl 03.00 samt de vid 22.30?

Svar på tråden Baby Whisperer