• Callina

Nässköljning - hur snabbt effekt?

Har ikväll testat nässköljning (med sprutan från apoteket) och tänkte höra om Era erfarenheter av nässköljning? Jag fattar ju att det är olika hur mycket det hjälpt och på hur lång tid, men berätta gärna om just dig!

Jag har haft problem sedan augusti med någon de trott var bihålorna men efter röntgen visade det sig att bihålerna är helt ok men jag är väldigt tjock och irriterad i näsan. Så nu börjar nässköljningarnas tid för mig, morgon och kväll, minst.

Hur har ni gjort och hur har det hjälpt??

• Svar på tråden Nässköljning - hur snabbt effekt?
  • Callina

Jag som trodde jag skulle få massa svar, att många börjat med det här, men icke sa nicke, så fel jag hade

• thecarseatlady

Här är EN i alla fall! {#lang_emotions_sunny}

Jag köpte min nässköljkanna tidigt i höstas och har använt den sedan dess, dock ej varje dag. Anledningen till att jag köpte den var att jag brukar vara sjuk hela vintrarna, nästan varje förkylning har lett till bihåleinflammation med antibiotika eller punktering av bihålorna som följd. Sen brukar jag bara hinna bli frisk förrän nästan förkylning kommer... {#lang_emotions_cry}

Men denna vinter har jag varit förkyld en gång i knappt en vecka (förra veckan) och har inte sett skymten av någon bihåleinflammation! {#lang_emotions_laughing}  Så det enda jag ångrar nu är att jag inte började skölja näsan för flera år sen...

• Callina

TACK för ditt svar Kommer du ihåg om du började mitt i en av dina alla förkylningar eller om du började mellan eller innan förkylningarna? Jag har nämligen börjat mitt i en rejäl förkylning. Jag känner mig bättre direkt efter men fort kommer det täppta och onda tillbaka, jag skulle vilja använda den dygnet runt.. nässköljberoende, kan det vara nåt?

• thecarseatlady

Då jag började i höstas hade jag just blivit frisk från en bihåleinflammation. Sedan dess har jag då bara varit förkyld förra veckan. När jag inte är förkyld sköljer jag näsan ett par gånger i veckan, men förra veckan då jag var förkyld sköljde jag nog flera gånger om dagen. Så ofta skulle jag inte våga skölja hela tiden, men nog medan jag är sjuk. Flera gånger under vintern har jag också känt att en förkylning har varit på väg, men då har jag bara sköljt näsan ett par gånger och så har det försvunnit. {#lang_emotions_laughing}

• Callina

Då har det ju verkligen funka för dig, härligt att höra. Jag tycker det känns som jag får vatten i öronen men det kanske bara är inbillning. Har för övrigt fått höra att man utan problem kan skölja 2-3 ggr om dagen.

• Callina

Puffar lite för att se om fler vill dela med sig av dessa erfarenheter? Jag har använt min i två veckor nu men tycker inte jag blivit mycket bättre. Har mycket lock för öronen och det känns nästan som att vattnet är kvar.. fast jag snyter och tryckutjämnar. ..

• Guldrosen

Jag har också testat nässköljning. Jag började testa nässköljning när jag redan var förkyld och det var nog inte så lyckat. Vid ett tillfälle fick jag jätteont i huvudet och efter några dagar åkte jag på bihålsinflamation. Nu är jag frisk igen men jag har inte vågat testa nässköljningen igen... är rädd för att det ska göra ont igen.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • monsterbullen

Hej!
    Jag kör också på nässköljare, dock inte spruta utan en kanna. Jag tycker att det funkar jättebra. Är lite rädd för sprutorna :P
    Köpte sköljaren i syfte av att lindra min pollenallergi och den har verkligen fungerat. Är gravid nu och använder den varje dag. Dels för att skölja ut näsan och sedan så känns det som att näsan inte är "torr" på samma sätt.
    Har varit dålig på att använda den i höstas så jag kan väl inte direkt påstå att jag har sluppit undan någon förkylning. Dock så har jag använt den vid förkylningar och jag tycker nog att förkylningen har gått över tidigare eller i alla fall att förkylningen har lindrats.
    Känns bra att inte använda något nässpray så att man blir beroende. Saltvattensköljningar kan man ju inte bli beroende av på samma sätt som vissa nässpray. Kan dock hålla med om att man gärna vill skölja näsan flera gånger per dag när man är förkyld.

Callina skrev 2010-03-07 18:48:29 följande:
    Puffar lite för att se om fler vill dela med sig av dessa erfarenheter? Jag har använt min i två veckor nu men tycker inte jag blivit mycket bättre. Har mycket lock för öronen och det känns nästan som att vattnet är kvar.. fast jag snyter och tryckutjämnar. ..
    Jag upplever inte att vattnet stannar kvar när jag har sköljt, kan det vara så att det är olika mellan sprutorna och kannorna`?
  • Callina
    monsterbullen skrev 2010-03-07 18:58:33 följande:
     Jag upplever inte att vattnet stannar kvar när jag har sköljt, kan det vara så att det är olika mellan sprutorna och kannorna`?
    Jag har också funderat på det, började med att köpa en kanna men då var jag så svullen näsan att det inte gick att få vattnet att passera.. så då köpte jag en spruta så jag kunde få liiite mer tryck. Men nu trycker jag jätteförsiktigt så det är inte alls så att det blir "värsta trycket" på vattnet utan väldigt lätt och fint så det borde inte vara någon skillnad. Jag undrar om man över huvud taget KAN göra fel??
    Guldrosen skrev 2010-03-07 18:55:04 följande:
    Jag har också testat nässköljning. Jag började testa nässköljning när jag redan var förkyld och det var nog inte så lyckat. Vid ett tillfälle fick jag jätteont i huvudet och efter några dagar åkte jag på bihålsinflamation. Nu är jag frisk igen men jag har inte vågat testa nässköljningen igen... är rädd för att det ska göra ont igen.
    Oj då det låter ju inte alls bra :-/ Jag började också när jag var förkyld och är det fortfarande, har något kroniskt som satt sig på näsan, har haft det sedan augusti, börjar blir såå trött på det *suck*
  • david2

nässköljning är det värsta jag har tagit. Köpte en spruta från apoteket i väntan på att snoret i  näsan skulle bort. Det skulle bli bättre med den här nässköllningen i form av spruta tryckte in det i näsan och följde instruktionerna. Gjorde sköljningen ungefär 2-3 gånger direkt så fick jag ont i huvudet det kändes som om jag badade och hadde fått vatten i näsan så att man fick ont från pannan ner till bakhuvudet men i ett starkare effekt, både min vänstra och högra öga blev inflammerade, ögöna blev då sedan alldeles röda,ont och svullen i halsmandlarna, örena kändes täppta och inflammerade, det sensation jag fick i örena var i stort sett som om jag skulle klämma min näsa och försöker trycka ut luft från näsan så att dina ören täpps, fast 3-4 gånger starkare, har fått mer snor än vad jag hade. Jag gick och la mig strax efter och har nyligen vaknat är fortfarande svullen, har ont i huvudet ont i halsmandlarna har röda ögon inflammationen i öronen är då borta mår förjävligt skulle aldrig aldrig rekommendera detta för någon alls aldrig!.

med vänliga hälsningar
    david

Nässköljning
  • MMMMM

David upplevde nässköljningen ännu värre än vad jag gjorde, men jag har inte heller någon positiv upplevelse. Försökte göra nässköljning via kruka igår och lyckades inte få igenom vattnet överhuvudtaget. Jag följde instruktionerna som sa att det kunde ta lite tid om man redan var täppt (vilket jag är) och sparade lite vatten i bägge näsborrarna några gånger för att sen blåsa ut allt ur näsan och försöka på nytt. Det gick iaf inte att få igenom vattnet genom näsborrarna och jag kände lite att det höll på att svartna för ögonen några gånger oxå medan jag höll på (trots att jag bara andades med munnen) Sen så kände jag oxå en vidrig kallsupskänsla bak i näsan hela tiden.

Idag har jag ont i huvudet, ont i näsan, ögonen och bihålorna och täppt i vänster näsborre, men inte i höger. Känner som att det sitter fast något i näsan trots att jag snöt ut så mycket vatten det bara gick igår.

Skönt ändå att jag inte är ensam om att tycka att detta inte alls funkar

• Gustavo01

Här har det också funkat sådär med nässköljning. Har gått med vad jag skulle tro är 50-60% luftintagningsförmåga genom näsan sen jag flyttade till Stockholm. Tänkte nässköljningen skulle rensa men det verkar inte vara problemet utan snarare att nåt är svullet och där vete sjutton om det hjälper med koksaltslösningen. Hur som helst, genom ena näsborren rann vattnet ut hyfsat, genom andra knappt alls. Letade sig istället ner i svalget och framkallade kräkreflexen flera ggr så jag fick helt enkelt avbryta. Har inte använt kannan nåt mer sen dess.

• Maria Olausson

NÅGRA VIKTIGA SAKER ATT TÄNKA PÅ VID NÄSSKÖLJNING:

Använd absolut inte "vattensprutan" som säljs på apoteken. Använd en kanna (neti-kanna). Vattnet SKALL INTE PRESSAS in i näsan utan rinna igenom av egen kraft. Pressas det in riskerar man att få in vattnet i bihålorna - inte skönt!

Det är väldigt vanligt att man är mer täppt i ena näsborren. Inget ovanligt även om man är frisk.

Om man är snuvig när man börjar, är det extra viktigt att börja med den näsborre som det är MINST STOPP i (vilket man alltid skall göra). Annars pressas snoret längre in, med risk för att hamna i bihålorna. Hålet som finns MELLAN näsborrarna, är väldigt litet jämfört med näsborrarna. Vattnet kommer igenom men inte snoret. Snyt dig först innan du kollar vilken näsborre som är minst täppt.

Om vattnet rinner ner i halsen istället, är det bara att pressa hakan hårdare in mot halsen. Då stängs svalget och vattnet kan bara rinna ut genom näsan. Är det mycket stopp kan man få stå en stund. Då löser vattnet själv upp eventuellt stopp. Ge det tid.

Om vattnet svider kan det både bero på för lite eller för mycket salt. Var noga när du mäter upp saltet och vattnet.

Lycka till och var inte rädda för att försöka igen. Tråkigt bara att de är så okunniga på apoteken om dessa saker.

Maria Olausson

Svar på tråden Nässköljning - hur snabbt effekt?