Inlägg från: PCOskruttan |Visa alla inlägg
  • PCOskruttan

Hatar min jävla skitkropp! PCO och annat

Jag känner så igen mig i din beskrivning. För mig dök det upp efter ett missfall. Sen kunde kroppen aldrig balansera sig igen...

• PCOskruttan

Jag var 31 om jag inte minns fel.

12 år -23 år 28 dagar klockpålitlig mens.
    23 - 29 år Hade hormonspiral
    29-30 åt p-piller
    30-31 graviditetsom slutade i m/a i v 17
    31- pco med väldigt gles ägglossning

• PCOskruttan

Det kanske kan vara så att p-piller driver fram/avmaskerar pco?

• PCOskruttan
    Anonym skrev 2010-02-13 23:52:19 följande:
    Avmaskerar ja, det gör det säkert. Men jag har varit utan p-piller i så många år i yngre år att det borde ha synts och märkts för mig då och det gjorde det aldrig.

Det jag menar är att om man har den genetiska avvikelsen som pco innebär kanske det aldrig skulle ha visat sig utan p-piller.
  • PCOskruttan
    Anonym skrev 2010-02-13 23:56:13 följande:
    Jag är fortfarande inte med. Det är sent nu. Menar du att om jag aldrig hade tagit p-piller eller iaf just Yasmin så kanske jag inte hade fått pco?
    Jag menar att du, eller jag, kanske aldrig hade fått några symptom utan p-pillren. Helt säkra på hur p-pillren förändrar våra kroppar är inte forskningen.

Man ska komma ihåg att vi varken haft p-piller så länge eller haft forskning på pco så länge som man t.ex. forskat på hjärtsjukdomar eller penicillin och  infektionssjukdomar.
  • PCOskruttan

Jag kan tillägga att pergo INTE funkat på mig. Det har INTE blivit bättre av att jag gått ner tio kilo i vikt (som de sa på Linnékliniken att det skulle) och det enda de kan komma på nu för att jag ska ha ett så normalt mensmönster som möjligt är p-pillret triregol.

• PCOskruttan

Just nu försöker jag inte aktivt få barn. Försökte i fyra år men det resulterade inte i mer än det där missfallet (och en skilsmässa).  I den relation jag lever i nu är vi inte framme vid en aktiv försöka-få-barn-period och tills dess tycker de att triregol ska hålla kroppen i schack.

• PCOskruttan
    Anonym skrev 2010-02-14 00:31:37 följande:
    Jaha, okej. Vad tråkigt att det blev så för dig. Jag har ingen aning om vad triregol är men om jag vore du så skulle jag vara väldigt försiktig med "nya" piller och hormoner. Jag tror mer på "gamla" beprövade sådana. Så tänker jag iaf, vad tänker du?
    Triregol är ett trefaspiller, alltså inget "modernt" minipiller.
  • PCOskruttan
    Anonym skrev 2010-02-14 16:25:06 följande:
     Jag tror att vi alla är på samma sida men uttrycker oss olika, vad jag förstår så tror vi alla att p-piller kan sparka igång pco-s och att vi kanske inte hade fått det om vi inte hade tagit p-piller? Att det bara hade legat latent i kroppen utan djävulspillrena. Missförstår jag vad ni säger? Det är vad jag säger iaf, att det är p-pillrens fel att jag nu har pco-s (om jag nu har haft pco latent i kroppen innan det) .
    Jag vill inte å så långt som att slå fast att det är så men det är en hypotes...
  • PCOskruttan

dot: Jag har liknande erfarenheter från den kliniken.

• PCOskruttan
    Anonym (dot.) skrev 2010-02-15 21:39:43 följande:
    är det så? ville du bli gravid, eller "bara" ha hjälp med symptomen? jag tror inte han är okunnig, men han har kassa people skills. tråkigt eftersom det ofta handlar om lite pinsamma och jobbiga saker när man har pco.
    Jag ville ha hjälp med att bli gravid. Det fick jag inte, jag fick en massa nedlåtande kommentarer och ett avfärdande.
  • PCOskruttan
    Anonym (dot.) skrev 2010-02-15 23:36:25 följande:
    överviktig?
    Japp.  Den ton hade hade behöver man dock inte ha mot någon och det har inte heller min nya doktor.
  • PCOskruttan
    Anonym (dot.) skrev 2010-02-16 21:21:41 följande:
     han har ju helt rätt, jag är för tjock. men man behöver inte vara så hård för det.
    Nej det finns olika sätt att uttrycka saker på och faktiskt är man betalande kund där.  Vi fick dessutom betala en patiendavgift för min dåvarande make också för att han fick sitta med och höra på dena smörja.
Svar på tråden Hatar min jävla skitkropp! PCO och annat