• Anonym

Hatar min jävla skitkropp! PCO och annat

Det är 1 1/2 år sen jag slutade med p-piller och jag är övertygad om att p-pillrena gav mig PCO. Det verkar ju mer än konstigt att kroppen alltid fungerade normalt och ingen såg att jag hade pco när jag var yngre och när pco:n ska vara som värst men nu som 35-åring så har jag fått pco?!

Jag har långa menscykler på 5-6 veckor och har mest troligt inte ägglossning och lägg till det att jag inte blöder nämnvärt när jag har mens. Om jag blöder en hel binda på min mens så är det "mycket" nu jämfört med 12-15 bindor med p-piller eller utan förut som var min normala mängd.

Jag bygger alltså inte upp en slemhinna har jag förstått det som, det kallas oligomenorre. Så jag har den diagnosen plus pco. Två diagnoser som inte går att bota.

Hur ska min kropp bli normal igen?! Kommer jag nånsin att kunna få barn om jag vill försöka? Varför har ingen gyn tagit tag i det här och utrett mig ordentligt? Jag har ju varit på ivf-klinik tom.

Jag blev så arg och frustrerad på min kropp när mensen kom igen men utan blod. Om någon är i samma sits eller bara vill prata så gör jag det gärna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 03:45
    Oligomenorrhea is a complication of the menstrual cycle. It is the medical term used to describe infrequent or light menstruation. Women who do not get their periods regularly or whose periods are much lighter than they should be, are described as suffering from oligomenorrhea.

• Svar på tråden Hatar min jävla skitkropp! PCO och annat
  • Anonym (lång menscyckel)

ett tips. jag har hört att  angus cactus kan hjälpa att få äl om man har pco
    själv äter jag dong quai

• Anonym (dot.)
    Anonym skrev 2010-02-14 23:39:11 följande:
    L. Tack för redovisningen. Jag är också arg på mig själv för att jag inte fattade vad som hände med min kropp och att det var Yasmins fel när jag tog dem. Vet inte hur jag ska förlåta mig själv för det. dot. så Holte är inte snäll? Det var inte bra. Då kanske jag ska fortsätta träffa någon av de två andra jag har träffat där för de är snälla iaf. Tror du att det beror på att han bara är intresserad av att tjäna pengar på ivf så att han inte vill hjälpa med annat? Eller kanske är han bara inte en trevlig människa? Jag som trodde han skulle vara så bra att gå till pga att han har skrivit massa om pco. Kolhydratfattig kost verkar vara vägen att gå men ack så svår för en vegetarian. Vill du  ha barn nu? Vilket skit att de inte vill hjälpa en att ha en normal menscykel. Vad är skadan med det liksom? Jag får väl ljuga och säga att jag försöker få barn just nu. Men frågan är ju om pergo och allt vad det heter bara hjälper tillfälligt eller om det kickar igång kroppen också?
    jag upplevde det så att han anser sig vara fertilitetsläkare, och han vill hjälpa folk att få barn, därför är han inte så intresserad av att ha min som patient då jag inte vill ha barn utan jag vill bara ha en pco-kunnig läkare att ha kontinuerlig kontakt med. han är inte direkt elak.. men han är håååård. jag grät flera dagar när jag hade varit där. han skrämde upp mig rejält angående min vikt och sådär. han är superkunnig, men jag upplevde inte att han hade särskilt mycket people-skills lixom.. dock var han väldigt villig att skriva ut metformin åt mig, men han var även tydlig med att påpeka att jag egentligen borde vända mig till min husläkare och inte till honom eftersom han inte kan hjälpa mig med mina symptom, han kan hjälpa mig först när jag ska bli gravid.

jag äter också ganska stor del vegetarisk kost, det är knepigare att äta kolhydratfattigt då. men det går! kan även säga att jag inte behövde utesluta kolhydrater för att få igång kroppen, utan jag slutade med vit pasta/bröd/ris och godis och sådär. åt nån matsked fullkornsris/pasta/potatis och ökade mängden grönsaker/kött/sås och det gjorde jättemycket även om jag inte var superstrikt.

fast grejen är ju den att vår menscykel inte är sjuk, den är bara annorlunda. jag hade jättesvårt att acceptera det i början.. ville också ha en "normal" kropp. men så är det. det finns ingenting att laga lixom eftersom vi inte är sjuka. det de kan göra är att hjälpa oss få ägglossning när vi ska bli gravida. och det är inte en permanent lösning. så har jag förstått det i alla fall.

jag tycker du ska testa pco-kost. i usa så "botar" man pcos med kosten, där anser man det vara en metabol "sjukdom" (osäker på stavning här..). det finns en hel del böcker i ämnet, köpte ett gäng för ett tag sen och alla går i princip ut på att man ska vara sund och stabilisera insulin och hormoner med rätt mat. eftersom vi inte är sjuka så är det bästa vi kan göra att ge våra kroppar bästa möjliga förutsättning att fungera som den kan, snarare än att medicinera på livstid.
  • Anonym (L.)

TS: Det är dags att släppa dem tankarna! Nu måste du våga tro på att din kropp kommer att kunna fixa problemen som pillerna ställt till med. Våra kroppar är helt fantastiska uppfinningar som klarar mycket mer än vad vi tror - bara vi tror på att dem kan det!

• Anonym
    Anonym (lång menscyckel) skrev 2010-02-15 00:00:09 följande:
    ett tips. jag har hört att  angus cactus kan hjälpa att få äl om man har pco själv äter jag dong quai
    Jag ska läsa och se vad det är. Jag har provat bidrottning och det drog ner menscykelns längd en gång iaf och jag kände av äl rejält. Men det gör jag ju nästan alltid fast den gången var extrem.

dot. Han verkar ju inte trevlig.  Bättre än så borde han ju behandla sina patienter. {#lang_emotions_undecided}

Jag ska se om att ändra kosten lite. Men mina symptom är ju i princip lång menscykel, liten blödning och bukfetma. Om jag har äl eller inte vet jag inte för ingen har testat mig för det. Men jag får utslag varje månad på stickor runt samma tid som jag har äl-flytningar och mensen kommer 2 veckor senare.

L. Du har rätt.

Det jag inte fattar är om pco ska bli bättre ju äldre man blir och det ska bli lättare att få barn ju äldre man blir, betyder det att menscykeln blir normal till slut? Hur gammal är man då ungefär? Försvinner symptomen någonsin och är det först i klimakteriet isf?
  • PCOskruttan

dot: Jag har liknande erfarenheter från den kliniken.

• Anonym (dot.)
    PCOskruttan skrev 2010-02-15 17:49:01 följande:
    dot: Jag har liknande erfarenheter från den kliniken.
    är det så? ville du bli gravid, eller "bara" ha hjälp med symptomen?

jag tror inte han är okunnig, men han har kassa people skills. tråkigt eftersom det ofta handlar om lite pinsamma och jobbiga saker när man har pco.
  • PCOskruttan
    Anonym (dot.) skrev 2010-02-15 21:39:43 följande:
    är det så? ville du bli gravid, eller "bara" ha hjälp med symptomen? jag tror inte han är okunnig, men han har kassa people skills. tråkigt eftersom det ofta handlar om lite pinsamma och jobbiga saker när man har pco.
    Jag ville ha hjälp med att bli gravid. Det fick jag inte, jag fick en massa nedlåtande kommentarer och ett avfärdande.
  • Anonym (dot.)
    PCOskruttan skrev 2010-02-15 22:10:31 följande:
    Jag ville ha hjälp med att bli gravid. Det fick jag inte, jag fick en massa nedlåtande kommentarer och ett avfärdande.
    överviktig?
  • Anonym

Nä nu blir jag sur och arg av det ni skriver. Vart är det meningen att man ska gå då om man inte vill ha barn? Herregud, att vilja ha barn ska ju inte vara den enda orsaken till att man vill att kroppen ska fungera. {#lang_emotions_demon}

Så seriöst, vart är det meningen att man ska gå om man vill ha igång kroppen om inte till en gynekolog som kan pco?

• PCOskruttan
    Anonym (dot.) skrev 2010-02-15 23:36:25 följande:
    överviktig?
    Japp.  Den ton hade hade behöver man dock inte ha mot någon och det har inte heller min nya doktor.
Svar på tråden Hatar min jävla skitkropp! PCO och annat