Anonym skrev 2010-02-14 23:39:11 följande:
L. Tack för redovisningen. Jag är också arg på mig själv för att jag inte fattade vad som hände med min kropp och att det var Yasmins fel när jag tog dem. Vet inte hur jag ska förlåta mig själv för det. dot. så Holte är inte snäll? Det var inte bra. Då kanske jag ska fortsätta träffa någon av de två andra jag har träffat där för de är snälla iaf. Tror du att det beror på att han bara är intresserad av att tjäna pengar på ivf så att han inte vill hjälpa med annat? Eller kanske är han bara inte en trevlig människa? Jag som trodde han skulle vara så bra att gå till pga att han har skrivit massa om pco. Kolhydratfattig kost verkar vara vägen att gå men ack så svår för en vegetarian. Vill du ha barn nu? Vilket skit att de inte vill hjälpa en att ha en normal menscykel. Vad är skadan med det liksom? Jag får väl ljuga och säga att jag försöker få barn just nu. Men frågan är ju om pergo och allt vad det heter bara hjälper tillfälligt eller om det kickar igång kroppen också?
jag upplevde det så att han anser sig vara fertilitetsläkare, och han vill hjälpa folk att få barn, därför är han inte så intresserad av att ha min som patient då jag inte vill ha barn utan jag vill bara ha en pco-kunnig läkare att ha kontinuerlig kontakt med. han är inte direkt elak.. men han är håååård. jag grät flera dagar när jag hade varit där. han skrämde upp mig rejält angående min vikt och sådär. han är superkunnig, men jag upplevde inte att han hade särskilt mycket people-skills lixom.. dock var han väldigt villig att skriva ut metformin åt mig, men han var även tydlig med att påpeka att jag egentligen borde vända mig till min husläkare och inte till honom eftersom han inte kan hjälpa mig med mina symptom, han kan hjälpa mig först när jag ska bli gravid.
jag äter också ganska stor del vegetarisk kost, det är knepigare att äta kolhydratfattigt då. men det går! kan även säga att jag inte behövde utesluta kolhydrater för att få igång kroppen, utan jag slutade med vit pasta/bröd/ris och godis och sådär. åt nån matsked fullkornsris/pasta/potatis och ökade mängden grönsaker/kött/sås och det gjorde jättemycket även om jag inte var superstrikt.
fast grejen är ju den att vår menscykel inte är sjuk, den är bara annorlunda. jag hade jättesvårt att acceptera det i början.. ville också ha en "normal" kropp. men så är det. det finns ingenting att laga lixom eftersom vi inte är sjuka. det de kan göra är att hjälpa oss få ägglossning när vi ska bli gravida. och det är inte en permanent lösning. så har jag förstått det i alla fall.
jag tycker du ska testa pco-kost. i usa så "botar" man pcos med kosten, där anser man det vara en metabol "sjukdom" (osäker på stavning här..). det finns en hel del böcker i ämnet, köpte ett gäng för ett tag sen och alla går i princip ut på att man ska vara sund och stabilisera insulin och hormoner med rätt mat. eftersom vi inte är sjuka så är det bästa vi kan göra att ge våra kroppar bästa möjliga förutsättning att fungera som den kan, snarare än att medicinera på livstid.