Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

Pregga skrev 2010-03-31 12:12:06 följande:
    jo det va skönt, sålänge det inte blev så mkt tidigare....dom förberedde mig på ett prematura barn fr 7 mån. men hon höll sig tack å lov kvar =) 13 dagar??? hua..... hahahaah klia sig på rumpan? *asg* jo men som sagt, det e bara skrock...min mage ligger långt fram...men ändå har jag lagt på mig mer på sidorna denna gng. ngt som dock stämmer är att min linje på megen går över naveln nu. min mage e högt på kvällen....men inte direkt på morrn... hahahaah döör av skratt =) saken e denna att det man kallar rökt är inte alltid lagat som det, utan man kan spruta på ngt så det smakar rökt. å därav finns risken för listeria. men klart du kan äta vakumförpackat, hahahaah
    ojdå så dem trodde att du skulle föda så mycket tidigare??! hur kom det sig?
    ja 13 dagar var hemskt... jag hade tom fått inbokat besök för ev igångsättning på dag BF+14. när jag låg på förlossningen så sa jag till sköterskorna att avboka mitt besök med deras kollegor eftersom bebisen nu var född haha. skönt att jag slapp gå på det besöket :D

oj oj oj alltså jag har ätit massa rökt pålägg!!! som vi inte fryst. jag antar ju att dem haft det fryst i butiken eftersom dem har så mycket och skär upp där och då.... men man vet ju aldrig...usch nä jag ska inte äta mer sånt isåfall. hoppas jag inte skadat vår lill* bebis................................................
    Vår lill* plutt väntas 100810
  • elinnnnn

pregga: nä det ddär med hjärtljuden brukar ju inte stämma för mig heller :) med denna har hjärtljuden varit 163 och nu sist 148 vilket ju betyder flicka enligt skrock. men det är så mycket annat skrock som säger pojke haha

• elinnnnn

detta hittade jag om listeria:
    Listeria (listeria monocytogenes) är en bakterie som i mycket sällsynta fall kan infektera den gravida kvinnan och det nyfödda barnet.

Bakterien kan finnas i födoämnen och smitta med listeria finns beskrivet från:

-mejeriprodukter, opastöriserad mjölk och mjuka dessertostar, -kött, köttprodukter och kyckling, -rökt och gravad lax, -råa grönsaker, -direktsmitta från får och fårgödsel.

Bakterien tål nedfrysning men dör vid upphettning över 60°C d.v.s. smittan oskadliggörs vid pastörisering. Bakterien tål alltså inte vanlig matlagningstemperatur (cirka 70° C).

Speciellt just för denna bakterie är att den kan föröka sig i kylskåpstemperatur och har påträffats t.ex. i vakuumförpackade livsmedel som förvarats i kylskåp

Notera att det står att bakterien TÅL nedfrysning... och dör vid upphettning... då hjälper det ju inte att frysa i 3 dagar eller vad det nu var....!!!!

infon hittad här:
    http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=15

• elinnnnn
    Nallepuhmamma skrev 2010-03-31 12:22:19 följande:
    När börjar man lyssna på hjärtljuden hos er samt börjar mäta magen på er?
    vid mina tidigare graviditeter då jag gick på MVC i sverige så har dem inte kollat hjärtljuden förräns efter RUL. så runt v.20-25 och börja mäta magen gjorde dem inte förräns v.25.

Här, saudi, har vi fått lyssna på hjärtljud sen vecka 9... jag är i v.22 nu och vi har inte börjat mäta magen än.
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-03-31 12:28:03 följande:
    du har säkert inte skadat din lille bebis. Listeria är INTE vanligt i sverige, men det häner ett fåtal fall Men rekommenderar därför gravida kvinnor att undvika rökt mat om man inte haft det fryst i 3 dygn innan man äter det. Under 2002 så fanns det ett fall av listeria å den pers va inte gravid, men visst har det hänt...så att undvika det i fortsättningen kan ju vara bra! Får man listeria så blir man sjuk, som influensa, men man kan ha det utan symtom vilket gör den lurig. Inte alltid det visar sig på blodprov utan via avföringen. Jag ringde tidigt i min grav då jag käkat salami utan att veta till Sahlgrenska infektionsklinik.Jo dom trodde jag skulle föda så tidigt pga hon fixerade sig mkt tidigt med huvudet å låg djup nere, därav min sjukt hemska foglossning, kunde vakna å bara skrika å gråta. men hon höll sig kvar, tack å lov. va skönt å slippa igångsättning, har hört att det blir mkt mer intensivt då...hua...tyckte det räckte som det var...hahadu har inte skadat er bebis, men undvik det i fortsättningen.
    i och med att jag ätit det så mycket, faktiskt varje dag i flera månader, och inte ens i sverige för ju mig orolig, så jag ska nog be om att få testat ifall ifall.

ang igångsättning, jo eftersom jag ville ha epidural när jag skulle föda min första och när jag fått dem avstannade mina värkar så dem satte dropp för attt få igång det igen. det var väldigt drygt och nog därav den 12 timmars långa plågan på BB.... med dem andra har jag bara tagit lustgas eller vad det nu heter och då har bebisen kommit ut 30 minuter efter att jag kommit till BB. denna gången kommer jag också avstå från epidural. men denna gången kommer jag inte sätta mig i duschen hemma (det snabbar upp det hela) eftersom jag dem 2 senare ggr gjort just det och då kommit in så sent. denna gången ska jag vänta med duschen tills jag kommer in till BB :) jag vill INTE föda hemma eller i bilen på väg in ;);)
  • elinnnnn
    sofie och laura skrev 2010-03-31 13:49:21 följande:
    Hej tjejjer ett tag sen man har haft det lite hektiskt! En vänninna har flyttat in till mig med sina 3 barn under 3 veckor tlls de får lägenhet under oss =) ibland måste man hjälpa behövande =)Annars så har man inte haft så mkt för sig, Vart på öppnis med leo och min vänninna samt hennes barn! Bebisen i magen sparkar mest natte tid men vart lugn mesta dels idag!Läst om rökta maträtter nu och måste vara mer försiktig som jag inte är!Ska fota magen och slänga in här sen!Blivit asstor bara så!Puss så länge på er
    välkommen tillbaks :) men vad gullig du är som erbjuder husrum! jag vet hur uppskattat det är och särskilt om man har 3 barn.
    Ser framemot foto :) Puss puss ha en fin dag!
  • elinnnnn

den kära leken: jag förstår att du är förbannad, det hade jag med varit. men hoppas på att det ordnar sig iallafall..... kram

Knyzzel: jag ska gå in och kolla din blogg nu'rå :) spännande!

• elinnnnn
    puchelina88 skrev 2010-03-31 16:04:22 följande:
    hmm någon som vet hur stor bebisen är när man är i vecka 21??
    vad kul! hoppas allt passar :)
    vi var på ultraljud igår och vikten uppskattades till 400gr. Längden står nog också nånstans på ul-bilden, fast tyvärr glömde jag den i bilen igår :S
    Kan skriva det här sen om det står eller inte :) Jag har precis gått in i v.22

fast såhär står det på denna hemsidan: http://se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/21weeks/

Vecka 21: Nu väger fostret cirka 360 gram och är ungefär 27 centimeter långt från hjässa till häl
    Vår älskade bebis har BF 100809
  • elinnnnn
    Malinski79 skrev 2010-03-31 16:12:09 följande:
    Hej hej!!!!Nu är jag hemma från Rul,å bebisen va det full rulle på Fladdrade runt mest hela tiden och ville inte alls va med på kort!!! Däremot så fick jag "backa" 6 dagar (fick göra det med dottern oxå,men hon kom ändå 10 dagar innan BF) så nu är jag i v 18+0 idag (igen)Det enda som oroar mig liiiiite va att de hittade en vit fläck på hjärtat (ekogent fokus) vilket kan innebära en minimal risk för Ds,men hon sa oxå att hon ser flera såna här i veckan och att i de allra flesta fallen så är det inget! Men ska iaf få gå på ett extra UL nästa onsdag igen å träffa en läkare som ska bedömma om man ska "gå vidare" med ett fostervattenprov..Men är sååååå tacksam för att hjärtat slog å att bebisen växte och va propotionerlig (stavas nog inte så)
    mysigt med RUL :) tycker du ska ta det till dig som din BM sa att det antagligen inte är nån fara. onödigt att oroa sig i onödan ju. Håller tummarna för positiva besked vid nästa UL.

Den kära leken: Lycka till, hoppas vagnen är fin och till ett bra pris dvs KÖP :D
  • elinnnnn
    puchelina88 skrev 2010-03-31 16:20:08 följande:
    oj då va stor den är;)hihi  och tänk att den får plats där inne i magen;)
    ja! minns du när den var så liten som en böna bara 2 centimetrar? *fniss* härligt att det växer på därinne :)
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10