Pregga skrev 2010-03-31 12:28:03 följande:
du har säkert inte skadat din lille bebis. Listeria är INTE vanligt i sverige, men det häner ett fåtal fall Men rekommenderar därför gravida kvinnor att undvika rökt mat om man inte haft det fryst i 3 dygn innan man äter det. Under 2002 så fanns det ett fall av listeria å den pers va inte gravid, men visst har det hänt...så att undvika det i fortsättningen kan ju vara bra! Får man listeria så blir man sjuk, som influensa, men man kan ha det utan symtom vilket gör den lurig. Inte alltid det visar sig på blodprov utan via avföringen. Jag ringde tidigt i min grav då jag käkat salami utan att veta till Sahlgrenska
infektionsklinik.Jo dom trodde jag skulle föda så tidigt pga hon fixerade sig mkt tidigt med huvudet å låg djup nere, därav min sjukt hemska foglossning, kunde vakna å bara skrika å gråta. men hon höll sig kvar, tack å lov. va skönt å slippa igångsättning, har hört att det blir mkt mer intensivt då...hua...tyckte det räckte som det var...hahadu har inte skadat er bebis, men undvik det i fortsättningen.
i och med att jag ätit det så mycket, faktiskt varje dag i flera månader, och inte ens i sverige för ju mig orolig, så jag ska nog be om att få testat ifall ifall.
ang igångsättning, jo eftersom jag ville ha epidural när jag skulle föda min första och när jag fått dem avstannade mina värkar så dem satte dropp för attt få igång det igen. det var väldigt drygt och nog därav den 12 timmars långa plågan på BB.... med dem andra har jag bara tagit lustgas eller vad det nu heter och då har bebisen kommit ut 30 minuter efter att jag kommit till BB. denna gången kommer jag också avstå från epidural. men denna gången kommer jag inte sätta mig i duschen hemma (det snabbar upp det hela) eftersom jag dem 2 senare ggr gjort just det och då kommit in så sent. denna gången ska jag vänta med duschen tills jag kommer in till BB :) jag vill INTE föda hemma eller i bilen på väg in ;);)