Inlägg från: mammailund85 |Visa alla inlägg
  • mammailund85

Vi fortsätter, Bf aug 10

Hej på er! 
    "skönt" att det är fler som gått upp mer än man räknat med. Jag hade gått upp 9kg i v26 (från 64-73) men är ju i v29 nu och har inte vägt mig sen dess. Ska till bm imorn på glukosbelastning, ser inte fram emot det men ska bli skönt att träffa bm. Har ju varit lite turer kring dessa ev cellförändringar och läkaren jag träffade sist var inte vidare stöttande. Jag har ju blött nästan dagligen (brunt) i 1,5v nu, men idag har det (än sålänge) inte kommit nåt. Hoppas det slutar nu, känns inte alls bra att blöda som gravid. Pyret i magen håller igång som tusan iaf.   

• mammailund85
    elinnnnn skrev 2010-06-08 10:35:35 följande:
    lysmasken: grattis till v.32!

Malten: grattis till v.32

TIll mig själv: Grattis till v.32 :D

Ha en fin dag allihopa, jag ska bege mig ut nu :D
    Oj v32, nu har du nog blandat ihop mig, jag är bara i v29 och byter vecka på fredagar:) Men grattis till dig! 
  • mammailund85

Nu har jag varit på glukosbelastning och sockervärdet såg bra ut (7.6 tror jag) Min hb har sjunkit till 104 så jag får skärpa mig med järntabletterna. Vikten låg på 10kg+ sedan inskrivningen. Min bm sa att det inte är många som bara går upp den rekommenderade viktökningen på 10-12 kg och "erkände" att hon själv gått upp 18kg. Bebisen låg med huvudet neråt nu och hon trodde den kommer ligga kvar så nu. Sf-måttet var 29cm. 

• mammailund85
    Nallepuhmamma skrev 2010-06-08 12:06:07 följande:
    Bra det gick bra. Vilka järntabletter tar du? Hur många per dag?
    Jag tar niferex och ska ta en per dag, men jag är lite dålig på att komma ihåg att ta dem.
  • mammailund85
    den kära leken skrev 2010-06-08 12:29:44 följande:
    Jag skulle ändra på hur jag tar dem snarare än att ta fler. Spelar nästan ingen roll om du tar fler än 1 per dag. Kroppen kan inte ta upp mer för det. Ta med citrus och undvik mejeriprodukter och kaffe/the när du tar din tablett. Då kan kroppen ta upp järnet! Men du vet kanske redan allt detta? :)
    Alltså jag har inte tänkt ta mer än en per dag, men som det varit nu har jag glömt bort dem rätt ofta. Måste få in nån rutin på det. Jo jag vet redan detta men c-vitamin men har inte riktigt följt det eftersom jag tagit dem i samband med läggdags. Men jag ska börja med det nu, vill inte gå runt och vara onödigt trött nu när jag ska börja jobba. 
  • mammailund85

Förresten ringde läkaren nu och meddelade att jag inte har några cellförändringar, skönt! Blöder inte nåt längre heller så jag hoppas det fortsätter så. Och imorn kommer troligtvis skatteåterbäringen, extremt efterlängtad i år :)

• mammailund85

Hej på er! Ang. att dricka mycket har jag gjort det under många års tid. Min mamma skickade iväg min för att kolla diabetes, men det var inget. Jag gjorde glukosbelastning igår och det såg bra ut. Jag dricker dock i stort sett enbart kranvatten. 

Ang. att resa inom sverige nära inpå bf ser jag det inte som nån fara. I värsta fall får man väl föda på en annan förlossning? Jag tog upp med min bm detta att jag ska jobba i bushen långt ifrån närmaste förlossning, men hon sa det att tänk på alla som bor helt avsides i ex norrland. Däremot vill jag inte vara alltför långt bort från min man de sista veckorna innan bf så det finns risk att han inte hinner dit.  

• mammailund85
    Pregga skrev 2010-06-09 10:47:44 följande:
    ok, näe jag e inte heller orolig för diabetes..det e ju varmt å kvavt å dessutom så har man ökad blodvolym som ökar törsten...vad det gäller att resa så nära inpå så lyckades min mamma å syster skrämma upp mig rejält igår om att tänk om du börjar föda på tåget mm....suck...
    Jo det är klar man inte vill föda på tåget, men det är så extremt liten risk. Jag tror jag läste att det är 10% som föder för tidigt (minns inte om det var mer än 2 eller 3v före bf). Sen om man nu skulle tillhöra dessa procent så är det ju extremt liten risk att förlossningen skulle komma gång just när man sitter på tåget och att det dessutom skulle gå så snabbt att man inte hinner av och in på en förlossning. Så jag tycker du kan vara lugn :)   Fast jag läste visserligen senast igår ett repotage om en som fött på en mack och en i bilen, men det är somsagt väldigt ovanligt. 
  • mammailund85

Hej på er och grattis till nya veckor!

Pregga jag brukar också blöda ibland vid 2:an, inget att oroa sig för. Dessvärre fick jag lite bruna flytningar idag igen och enligt läkaren kunde det vara så fram och tillbaka resten av graviditet, inte så kul men jag får inte panik längre. Jag har ju blivit kollad flera ggr och bebisen har det bra. Men helt lugn blir jag inte om det ska hålla på såhär.

• mammailund85
    Pregga skrev 2010-06-10 21:19:01 följande:
    Tack så mkt, å det e skönt att höra att det e fler som blöder fr 2an...hahahha
    va hemskt...

vad det gäller dina bruna flytningar, har dom sagt vad det beror på för du hade ju ingen cellförändring tack å lov...förstår att det om ngt tar på psyket, du vet la hur jag e...hade skrikit-lägg in mig med full koll tills det e dags. uch va obehagligt.....
    nja först fick jag en liten rosa blödning, då jag åkte in akut. Sen gjorde de en kolposkopi dagen efter (tog ett litet vävnadsprov från livmodertappen). De sa då att det kunde blöda lite pga ingreppet och det gjorde det också. Sen fortsatte det lite väl länge tyckte jag och åkte in igen,då konstaterades en blödning från livmodertappen. Läkaren sa att det kunde fortsätta hela graviditeten (!) Sen har de tagit upp att det kan blöda efter sex och vi har ju haft sex  nu då blödningarna upphört så det kan ju vara pga det..... 
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10