• saffe

Mjölkallergitråden - bebisar

Smulan1979 skrev 2010-02-19 13:23:18 följande:
    Jag pratade med bvc och hon sa att den inte var det. Den vid 18 mån var däremot det.
    MPR-sprutan som dom får vid 18 mån är inte odlad på ägg nu längre, men den har varit det. Ingen annan spruta som dom får är heller odlad på ägg (förutom svininfluensan då, men den tillhör ju inte vaccinations-programmet).
  • saffe
    Dalkulla74 skrev 2010-03-02 19:42:34 följande:
    Jo kom på en sak som jag fick veta idag hos doktorn. Jag har inte gett Lisa någon ersättning än så länge men jag önskade få recept på Althera för att ev ha att blanda gröten med eller så var tanken. Hon skulle ordna recept på det sa hon, men så kom hon efter oss till väntrummet (vi skulle sitta där och vänta medans pricktestet verkade). Bestämmelserna hade tydligen ändrats så man kan inte få det på recept längre . Jag vet inte om detta är någon nyhet för er eller ej men tänkte nämna det nu när jag fått veta det.
    Men kunde ni inte få Altheran på livsmedelsanvisning istället? Jag har för mig att när vi började med Nutramigen så fick vi 1:an på recept och sen när det var dags att gå över till 2:an så gick det bara att få på livsmedelsanvisning. Blev ingen skillnad för oss, samma pris...
  • saffe
    Dalkulla74 skrev 2010-03-03 08:21:55 följande:
    saffe: Hmm jag vet inte, jag har ingen koll alls vad det gäller livsmedel och apoteket eftersom vi inte tagit ut något sådant där tidigare, visste inte att det fanns något annat än "recept". Jag tror att vi skulle kunna få Altheran om det visar sig att vi provat både Nutran och Profylac och det inte gick men att det liksom krävs en del "arbete" för att visa att vi verkligen behöver A istället. Men det där sa doktorn ingenting om jag bara fick känslan av att det kunde vara så för hur som haver så ska vi ändå köpa en provburk av vad för sort det än är innan vi tar ut ett 6-pack.
    Så är det säkert! Jag har för mig att läkaren har nämnt nån "licens-prövning" eller nåt liknande i samband med livsmedelsanvisningen.. Så det är nog lite krångligare för dom...
  • saffe
    Blå Flygare skrev 2010-03-03 09:33:33 följande:
    Även nutra 2 LGG är licenspreparat, men det ska inte vara allt för svårt att få den för det. Hm, jag hade fått för mig att altheran var dyrare, men den kostar faktiskt mindre än nutra och nutra2 för att inte tala om LGG och AA. Konstigt att man inte kan köpa althera receptfritt!
    Man kan köpa Althera receptfritt. Det fick jag göra när jag sa till läkaren att Nutra och Profylac inte fungerar. Ville ju ha recept på Neocate, men var "tvungen" att prova Althera först... Nu verkar det faktiskt som om Altheran fungerar bättre, det lilla vi har fått i henne. Pratade med läkaren i måndags som då skulle försöka skicka ett E-recept på Altheran. Har inte ringt apoteket än för att se om det fungerade.
  • saffe

Ja, vi har lagt ut åtskilliga hundralappar på Neocate, Nutra och Althera senaste tiden.. Till råga på allt så säger apoteks-biträdet att vi kunde ha dragit pluskortet och samlat bonuspoäng på mjölkersättningen (om man köper utan recept).. Synd att jag inte fick veta det innan.. Bara Neocaten kostade ju 550 kr..

• saffe
    Blå Flygare skrev 2010-03-03 12:06:15 följande:
    Fast det stämmer inte, det står tydligt på infon om plus att mjölkersättningar är undantaget och inte ger några poäng. Reagerade på det.
    Jag fick dra kortet nu när jag köpte sista burken (Altheran). Jag frågade speciellt om det verkligen gällde för mjölkersättningen och det gjorde det sa hon! Såvida man inte hämtar ut på recept eller livsmedelsanvisning förstås.. Men sen vet jag ju inte om jag verkligen fick nån bonuspoäng...
  • saffe
    Tibell skrev 2010-03-04 19:42:48 följande:
    Fast nu när jag tänker efter har hon varit mycket mer gasig än förra veckan. Hon fes jätte mycket innan mjölkallergin upptäcktes och nu har hon börjat igen. Men kan det verkligen vara majs?! Känns som en väldig ovanlig allergi ?! Aja..ska beställa hem de gröterna du tipsade om så får vi se. Väntar i allafall med gröten tills magen lugnat sig igen!
    Min 7-månaders blir gasig och lite förstoppad av för mycket majs, men är det inte just så att majs är stoppande? Det kanske är lite jobbigt för magen. Min äldsta dotter är lite överkänslig mot majs, så hon får diarré av för mycket majs, så det blir ju tvärtom för henne...
  • saffe
    Blå Flygare skrev 2010-03-08 18:19:14 följande:
    Så här intejpat var det på min dotter, först tejp på varje, sen runt alltihopa.www.nogg.se/upload/13621/99069/Photo_13621_86...
    Får man fråga vilka ämnen ni testade henne mot? Har varit och gjort lapp-test på yngsta dottern idag i Linköping. Vi testar mjölk, ägg, vete, havre och soja. Så med kontroll-plåstret blev det 6 "koppar". Såg att din dotter hade 9?
  • saffe
    Kavat skrev 2010-03-18 15:52:08 följande:
    Härligt!Tipsar om Garbos quinoabröd som vi köper på Ica. Utan sojasläktingar och vetestärkelse. Toppen gott rostat, orostat tror jag dock det inte är lika gott.. Barnen älskar rostat bröd! Men tänk på att köpa ny brödrost till glutenfritt eller om ni kan göra rent på något sätt?
    Vet du om nåt annat ifrån Garbo som är naturligt glutenfritt? Hittar inga innehållsförteckningar på deras hemsida. Om jag ändå ska be Ica ta hem, så kan jag ju passa på om det finns fler grejer...
  • saffe
    EL I skrev 2010-04-26 07:17:03 följande:
    Det ska finnas en gröt från 4 månader från semper som är baserad på ris. Förut såldes den på apoteket men nu ska den säljas i vanliga affären men vet inte om den kommit ut dit än, varit lite problem med produktionen vad jag vet. Nån som vet mer som har barn i den åldern??
    Sempers mjölkfria risgröt från 4 månader ska komma ut i affären from 3 maj. Men det är ju inte säkert att alla affärer tar hem. Jag ska i alla fall be "min" ICA-affär att beställa hem. Den är inte längre smaksatt med banan, utan man får smaksätta själv.
  • saffe
    FrökenLindström skrev 2010-05-18 12:59:15 följande:
    Idag har vi varit på BVC för kontroll, lilla E växer som hon ska nu äntligen :)Nu till min fråga, BVC-sköterskan tycker att jag ska använda nutramigen som bas i matlagningen (alltså att jag ska laga egen mat till E o inte köpa burkar), hon tycker jag ska blanda i en skopa i efterättspurén, göra mannagrynsgröt på den osv. Men hur gott låter det?? Gör ni så eller hur gör ni med matlagningen?Åh det här är så svårt, jag har aldrig varit med om matallergi innan så man är ju helt lost!
    Du kan ju göra egen risgröt (pama minutris) och blanda i Nutramigen för att berika den. Jag har även gjort mycket "youghurt" genom att koka upp vatten (eller risdryck) och maizena majsstärkelse och sen blanda i Nutramigen för att berika även den. Det har varit kanon för youghurten går lika bra att äta varm som kall, så den är lätt att ha med sig som mellanmål. Skönt att veta att dom får i sig järn och kalcium när man slutat amma. Däremot har jag aldrig använt Nutramigen i vanlig mat, då det förstör den "rätta" smaken. Gröten och youghurten har mina barn älskat, dom är ju vana vid smaken, då dom fått Nutramigen som ersättning.
  • saffe
    HemmaHosSofi skrev 2010-06-17 18:33:36 följande:

Fick veta att sonen inte tål mjölk idag, och jag undrar om det är vanligt att man då också brukar reagera på soya? Om det så att säga hänger ihop på något sätt.

Vi har bara testat honom på mjölk och ägg (som inte visade något). Dom ville avvakta ett par månader innan fler tester tas.

Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
    Ja, det är vanligt att dom även reagerar på soja!
  • saffe
    Tibell skrev 2010-06-26 22:19:12 följande:

scs : Tycker också det låter som att han reagerar på mjölken igen!! Våran dotter hade problem med hemsk förstoppning pga av hennes mjölkallergi ( plus viktminskning, eksem, gaser mm ) och får hon i sig minimala mängder mjölk idag blir hon jätte lös i magen. Så visst kan symtomen ändras!!

Här hemma har vi en styck eksemig höna igen =/ Men nu är det inte ens någon idé att spekulera i varför. "äggfläckarna" som vi kallar dem ( vet dock inte om de hör ihop med ägg än ;) ) har varit alldeles illröda..sett ut som brännmärken och visst har vi ätit ägg här hemma. Men hon har också fått i sig frukpuré ( med vete i fick jag reda på sen), legat ute i gräset, samt kanske fått i sig ägg. Sååå trist när man inte vet varför de dyker upp. Så kommer svärmor med sina idiotiska kommentarer " ja men sådär såg hennes farbror alltid ut som liten, det är nog ingen fara". Hon hade alltså eksem på både mage/rygg och armar + dessa illröda fläckarna. Blir såååå trött. Hon har kanske inte funderat på om kanske även han var allergisk som barn ???!?! Ibland får jag lust att slå något hårt i huvudet på henne!!

Vad är det för fruktpuré som innehåller vete?
  • saffe
    ViFrånLandet skrev 2010-06-27 11:14:33 följande:
    Nestles Frutti fruktsallad (från 8 mån) innehåller detta: Äpple (44%), aprikos (20%), persika (20%), päron (9%), fullkornsmjöl 4% (vete, havre, korn, råg, majs och ris), banan (3%) och vitamin C.
    Finns kanske fler också?
    Ok, ja, den står det väl ganska tydligt på att det är spannmål i. Tänkte om det var nån fruktpuré- burk som det "gömde" sig vete i som man inte tänker på..
  • saffe
    Karla79 skrev 2010-06-27 09:51:13 följande:
    Min son (mjölk- och äggallergiker) har fått Enago mjölkfri välling nu fyra gånger, och de två senaste har han reagerat med utslag. Dock bara där vällingen fått kontakt med huden (det har runnit lite under haklappen) och det är bara 4-5 utslag (nässelutslagsliknande, kommer direkt efter matningen). Har någon av er varit med om detta för denna välling? Vad har barnet i så fall varit allergisk mot? Jag såg att det är vete i, men han har inte reagerat på Enagos gröt (som han fått kanske 6-7 gånger) eller på den vete som finns i barnmatsburkar (han har ätit kanske tre burkar sammanlagt). Finns det annan mjölkfri välling man kan prova? 
    Vad är gröten smaksatt med? Äpple, banan? Det kan ju vara det han reagerar på. Båda mina har fått lite prickar runt munnen av banan, tror att det är ganska vanligt. Jag tror det är Sempers som har en mjölkfri risvälling från 4 månader som du kan prova.
  • saffe
    Karla79 skrev 2010-06-27 12:08:58 följande:
    Nä nu skrev jag fel. Vällingen han reagerar på är inte smaksatt med någonting.
    Semper har en mjölkfri risgröt oxå. Den var tidigare smaksatt med banan (min yngsta älskade den), men nu är den inte smaksatt alls = min yngsta hatar den...
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar