Inlägg från: CarolinePettersson |Visa alla inlägg
  • CarolinePettersson

Mjölkallergitråden - bebisar

Vad har symtomen på era bebisar varit när det visat sig vara mjölkprotein som varit problemet?

Min son är 8 veckor, och har haft problem med gaser sen han var typ två veckor. Han stånkar och stönar och försöker krysta. Fram tills förra veckan så bajsade han som vanligt, löst och grynigt, flera gånger om dagen. Men nu har han börjat bajsa endast en gång per dag, och fyller då hela blöjan med bajs, ända upp till naveln. Han krystar och stönar om dagarna, men pruttar inte lika mycket som förr. Han ammas, men har fått flaska med ersättning vid enstaka tillfällen, senast igår och då kaskadkräktes han efter halva flaskan. Det har han inte gjort vid de tidigare tillfällena.

Inget kolikbeteende, utslag eller blodigt bajs. Endast ont i magen och förändrat bajsmönster.

Är detta tillräckligt för att kunna vara känslighet mot mjölkprotein, eller har era bebisar haft mer bekymmer? BVC tycker att jag ska testa att utesluta all mjölkprotein i tre veckor, men efter den perioden så är han 3 månader och om det bara är bebistarmar som är orsaken så blir det ju svårt att veta om han är allergisk eller inte...

• CarolinePettersson
    lotie skrev 2014-09-05 17:32:59 följande:

Från vilken ålder får man göra pricktest? Min son är 5 1/2 månad nu. Han är allergisk mot mjölk, soya och ägg. Ska nu börja med vanlig mat och vet inte riktigt vad jag ska ge och hittar inga recept för 6 månaders med allergier. Vi har misstänkt att han är allergisk mot något mer för han har reagerat vid amning så hade gärna testat nu innan vi börjar med mat. Nu äter han bara ersättning för min mjölk tog slut. Äter med Alfamino och det går ju mer än en halv burk per dag och han har kraftig reflux med och har börjat ge gröt och han spydde ingenting:)

Vilka symtom hade han på sina allergier? Tänker på mjölk framförallt. Är tveksamma symtomen på min 2 månaders nämligen. Läkarna tycker att det är för svaga symtom (problem med gasig mage, utslag ibland (som de tror kan vara värmeutslag lika gärna för de kommer och går så korta stunder). Vid vissa tillfällen har han kaskadkräkts av ersättning nu (helammar i stort sett, men ger flaska när mjölken inte har mättat)
  • CarolinePettersson

den här helgen har Axel fått tre ersättningstillägg vid amning. Två av gångerna har han kaskadkräkts bara någon minut efteråt. Bara en rejäl sprutspya (ursäkta ordvalet) per tillfälle, alltså inte flera spyor vid samma tillfälle. Efteråt har han varit pigg och glad som vanligt. BVC tror inte på mjölkallergi.. Erfarenheter någon? Ger BabySemp 1.

• CarolinePettersson

BVC trodde fortfarande inte på mjölkallergi då det är så få kaskadkräkningar och ungen är pigg och glad direkt efter dem. Blev rekommenderad att testa BabySemp Lemolac först

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar