• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Bling1975 skrev 2012-08-19 00:57:37 följande:
    Vilka råd har ni som har barn med lättare allergi fått om att provocera? De enda symtom vår dotter hade var ont i magen och hon blev mycket bättre med mjölkfri ersättning. Hon är nu 4,5 månad, vid vilken ålder bör man testa mjölk igen för första gången?

Litar inte riktigt på läkarna så det hade varit skönt att höra flera olika läkares råd genom andra som går igenom samma sak.
    Vissa får råd att provocera en gång i halvåret. Vissa en gång om året. Sen beror det på hur dåliga de blir om man ska provocera på sjukhus eller om det sitter i länge. Då kanske man ska provocera mer sällan. Har man blodprov som stödjer allergin är det inte säkert man ska provocera alls i vissa fall.

Våra barn har varit så dåliga så vi har fått råd att provocera först när de är tre år gamla med vissa saker. Andra saker som ägg, som även har höga värden på blodprov får vi inte provocera med alls.
  • Kavat
    Lindsey skrev 2012-08-19 07:23:10 följande:
    Kavat: Det har jag inte tänkt på faktiskt. Så länge det inte går två dagar mellan bajsningarna har läkarna varit nöjda och sagt att man kan få hålla på med lactulosen länge, men nu har vi ju gett det två gånger om dagen sen han var tre veckor gammal så det börjar kännas väldigt tröttsamt.
    Ska till läkaren med honom den 30de så ska ta upp det då.
    Hur har det gått?
  • Kavat
    DjurgårdsRutan skrev 2012-08-24 21:40:04 följande:
    Vår dotter fick en kraftig reaktion efter middagen. Vi åt tacos, och det enda som jag kan tänka mig att det kom från var tacomixen som blandades i köttfärsen, men den skall ju inte innehålla något mjölkprotein. Någon som har varit med om samma sak, eller har någon ide på vad det kan vara?
    Otäckt! Tänker också kryddblandningar... Eller att det var stekt i smör? Var det hemma hos er?
  • Kavat
    liljekonvaljen2010 skrev 2012-08-25 15:25:41 följande:
    Hur gör ni med sojaprodukter till era barn?

Min son har mjölkallergi och dietisten sa att det går bra att han äter det någon gång i veckan. Utesluter ni det helt eller ger ni  det då och då?    
    Svarade på det i inlägget till memba strax ovan.

Risken för sojaproteinallergi för mjölkproteinallergiska är 30-50% enligt ESPGHAN och de rekommenderar att inte ersätta mjölk med soja för bebisar. till 1 år.
    http://espghan.med.up.pt/position_papers/con_24.pdf
  • Kavat
    leiapp skrev 2012-08-26 10:39:08 följande:
    Även om sonen sover normaldåligt, kräks och pruttar normalmycket så kör vi från och med idag mjölkfritt! Bör jag utesluta ägg också?

Det är nån känsla som ligger där och lurar och jag måste följa den även om han är en totalnöjd och glad kille så kanske det kan bli lite bättre sömn av det hela. Vem vet? Jag tänker också att om det nu är så många bebisar som inte mår bra av komjölk kanske man bör undvika det ändå för småttingar? Personligen mår jag också bättre nu när jag äter nära noll med mjölkprodukter. Fast det är klart, det kanske var lite väl mycket innan...

Gröten imorse gjorde jag på 50/50 bovete och skrädmjöl. Blandade i rapsolja och banan också. Han gillade den massor. Banan är en favoritfrukt hos honom. Efter att vi provat receptet "skarpt" blandade vi ett eget grötpulver med de proportionerna och hällde på burk. Boveteflingorna behövde mixas innan till ett mjöl. Smidigt!

Stor eloge till dig som följer din instinkt. Solig
  • Kavat
    Ca lund skrev 2012-09-07 11:08:48 följande:
    Hittade er tråd om mjölkallergiker. Har en som på 4,5 mån som haft problem med magen sedan 3 månader tillbaka. Problemen ökade allteftersom det blev mer ersättning och mindre amning. Bvc reagerade inte på att han inte gick upp i vikt och var svår att få i mat och skrek varje gång vi skulle mata. Så all kontakt med läkare har jag själv fått söka. För 2 v sedan blev läget riktigt illa, han hade knappt ätit på en vecka och skrek i ren panik varje gång vi skulle mata. Sökte akut och blev inlagda på en barnavdelning och har varit det sedan dess. Sonen fick sond och matades med althera då dom misstänkte komjölkproteinallergi. Han började även behandlas med nexium då man misstänkte att allergin hade gjort magsaften väldigt sur. Tillföljd av den sura magsaften så misstänkte man att set blivit en irritation/ magsår. Han visar inga tecken på smärta längre när han blir sondad och har inte heller varit förstoppad en enda gång sedan dombytte till althera.

Problemet är dock att han vägrar althera för smaken. Har testat vaniljsocker och vanligt socker. Finns det andra tips för att maskera smaken? Vore så skönt om man slapp sondmata.
    Pepticate är "liknande" som Althera men sägs vara ännu godare, så be att få den utskriven istället.
  • Kavat

Ca Lund, beklagar även jag allt som ni fått utstå.. Helt i onödan känns det som...
    Hoppas han mår bättre snart!
    Och om jag får råda så vänta med allt vad smakisar och annat heter tills han är minst sex månader så magen hinner läka ordentligt innan ni provar med "riktig mat".

• Kavat

Under finns massa korvar utan mjölk. Kolla Scan, de har en fabrik som de inte ens kommer in mjölk i då de ska vara fria från mjölk. Lithells har också mycket. Vi har hittat eko-korv från olika företag utan. Även starkare korvar som Coops chorizo mm.

Tycker just korv är lättare att hitta utan mjölk än med. Men läs noga för det finns korv med ost och sånt i.

• Kavat

Framsteg, ja man bör räkna om. Men det lät ju som att hon fick en reaktion ändå av så lite. Men ibland behöver man provocera flera gånger så tiden är inte ogjord. Sen sägs det att det går betydligt snabbare ut kroppen när det rör sig om så små mängder.

Sen är alla olika. Vissa får ju direkta symptom och de är borta efter några dagar, andra får eksem och magproblem och det kan hålla i sig i månader. Så det beror så klart även hur ditt barn reagerar.

Får ett barn som har eksem och magproblem kan det ta två månader innan alla symptom är borta. Och det är det man eftersträvar.
    Sen är det mycket vanligt att man "vant sig" och en massa symptom som man inte trodde var symptom försvinner på kuppen. Som att sömnen förbättras, magen blir annorlunda osv. Därav att det är bra att hålla på minst en månad så att man tydligt ser förbättringarna och sen försämringarna vid provocering.

• Kavat

Lovis så gott du kan täcker tyvärr inte. Du måste utesluta allt ur din kost.

Vissa barn reagerar även på soja så var lite försiktig och försök variera så gott det går.

Det finns soja i Sempers välling och gröt och sojasläktingar i sinlac så dem rekommenderar jag inte att använda.

Blir inte barnet bra och bättre allt eftersom på fyra veckor helt utan mjölk så är det nog troligt att det är fler saker som barnet är allergisk emot.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar