Mjölkallergitråden - bebisar
K kavat: Nepp inget extra alls...men när jag gör hemlagat så tillsätter jag förstås ändå
K kavat: Nepp inget extra alls...men när jag gör hemlagat så tillsätter jag förstås ändå
Har börjat göra en del egen mat till min 9månaders, kan man laga mat på cocosmjölk till så "små"?
miraclia: bra!
Ja haaa Nu så förstår jag vad som hänt
Var till 9månaders sonens allergiläkare igår o gjord om prick testet Förra gången visade det inget. Men igår blev det en liten kvaddel på Ägg istället för på Mjölk...någon som har erfarenhet av "felvisande" pricktest åt det hållet? De tog blod ur finget o skickade iväg också så vi får väl vänta och se...
Dessutom startar vi en utredning på 5åringen också så nu är det först två veckor laktos fritt på honom o sedan blodprover på bla. gluten, mjölk o ägg. Han var alltid lös imagen när han var yngre o nu bajsar han ofta en liten skvätt i kalsongen innan han väl går på toa. Är ofta väldigt arg, har hudfärgade knottror på kinder o kropp. Det gjordes nåt test 07 som visade att nåt varde var lite förhöjt men varför det inte gicks vidare med då kan jag inte svara på. Men nu när jag läst in mig här i allergi trådarna så skulle der ju ev kunna vara nåt på stora sonen också. Skönt att bli tagen på allvar av läkaren och slippa gå o fundera o fundera.
Hjälp mig snälla...nu när stora killen äter laktosfritt o lilla killen mjölkfritt blev det lite rörigt i mitt huvud. Kan han som äter laktos fritt äta pastejkökets leverpastej (som jag vet att lilla killen inte får äta)
Tack för svaren! Vi skulle testa laktos fritt fram tills blodprovet tas o resultatet av det. För att redan ha testat det. Men jag blir ju snurrig o håller helt med om att det är lättare att köra lika. Hemma är det inga problem men nu var det på förskolan som de hade den pastejen med mjölk i...äsch på måndag köper jag med en mjölkfri dit...men då måste de kolla allt (korv, fiskpinnar om de äter sånt) isåfall? Vad blir eg. skillnaden då...snurrigt.
Ringde för säkerhets skull till sköterskan och det är precis som ni skrev. Allt måste ändå vara mjölkfritt plus att han kan äta laktosfri yogurth. Så nu fick jag lämna långa listan med mjölk orden o be kokerskan kolla upp sitt ströbröd osv. Då blev det genast lite krångligare för dem Men de är väldigt tillmötesgående men inte litar jag riktigt på att de har koll tyvärr.
Eli: Oj vad krångligt...bort med den o så vänta o se för att sedan provocera vete igen.
Idag fick vi svar på Hilmers blodprov. Positivt på både Mjölk o Ägg. Mjölk visste vi ju men Ägg hade vi inte alls på känn. Precis när det här med mjölken börjat landa så fic jag visst nått nytt att läsa in på på
mimpen: vad säger din läkare? När vi gjorde första pricktestet visade inget, nu vid andra så visade ägg men inte mjölk. Så då tog de blodprov och där visade både ägg o mjölk. FAst vi inte ens anat att det var ägg också.
mimpen: Han var 6 mån vid det första pricktestet och nu 9 månader när det visade. Så bara 3månader emellan.
Jag hade i natusan vid två tillfällen och tyckte att sonen blev flammig så jag kastade den o gick tillbaka till libero. Kan vara det!
Jag brukade alltid säga att jag fått en smalis men så var det ju egentligen inte...det var mjölkallergi...oops... Min sons kurva var som ett skolboksexempel sa läkaren sist Dålig ökning fram tills jag blev mjölkfri (6 mån) och sedan dess ökat super fint.
Min son hade diarré och det blev bättre på några dagar. Hur det är med de som blir förstoppade vet jag inte.
Vår läkare testade automatiskt för ägg också, både första och andra gången vi gjort prick test och mycket riktigt andra gången blev det positivt.
För att det var så vanligt alltså menar jag
Är du säker på att det var creme fraich det inte majonäs i sushin? DÅ är det iof ägg så det hjälper ju kanske inte...
På cafér har jag inte hittat nåt mjölkfritt. Men annars är Mc donalds och BK bra men se upp på MAx, där gick jag på en nit i helgen. Där måste man säga till att köttet ska vara mjölk o ägg fritt. Annars är grekiska kolgrillsbaren bra, bara att ta bort tzatsikin.
Du kan kolla deras hemsida, upptäckte att mc feast utan ost funkar fast det låter otroligt :)
Annars är kina och thaimat bra. Sandys funkar inte...
Jag har förstått det som att det är det är det barnet äter själv som det ska vara sojafritt också.
Fridolino: Du har helt rätt, förstoppning och minskad vikt uppgång är några av symptomen och du gör helt rätt som ska gå till läkaren.