Inlägg från: Dalkulla74 |Visa alla inlägg
  • Dalkulla74

Mjölkallergitråden - bebisar

Tittar in som hastigast mitt i nattningsproceduren

ELI:
    Det finns isglass med chokladtopp som inte innehåller mjölk, tror det var ICA som hade det. Men om det är någon sojasläkting i de vet jag inte. Jag har själv inte köpt dem, bara sett och läst när jag botaniserat i frysdisken. Brago är mjölkfira så även tex Göteborgskex rån med fyllning (även chokladfyllning . Göteborgskex har en bra hemsida ur allergisynpunkt så man kan kryssa i vilka produkter som är mjölk och äggfri tex .

älsklingen87: Man kan helt klart reagera med endast eksem på födoämnen, det är så min son gör med både mjölk och sojan. Ägg får han ont i magen av och spyr oftast upp det + lös mage.

Åter till kidsen !

• Dalkulla74

Är ni några som brukar ut och resa utomlands med era små (och vuxna för den delen med) som har mjölkallergi mm?

Vi skulle så gärna vilja åka iväg till tex Mallorca men känner att charter med hotellrum och mat som ingår inte känns så lockande. Ingen av oss vill och känner sig så pass framåt att vi skulle kunna tänka oss att alltid ta en snack med kocken om ingredienser mm för att försäkra sig om att de inte innehåller det som vi är allergiska mot. Så nu känns det bästa alternativet lägenhetsboende med kök och att vi lagar all mat själva.

Är det någon som gjort så och har ett ställe att rekommendera oss att åka till? Förutom att det ska vara fint i omgivningen och bra bad så bör det även finnas någon större mataffär och inte bara supermerkados så vi kan köpa färska goda ingredienser. Men det går ju alltid att lösa med hyrbil eller så för att åka på matshopping .

Vore skoj om någon hade lite tips till oss

• Dalkulla74

Pokergirl: Ja spanska fastlandet har vi inte tänkt på men det blir ju ännu kortare flygresa . Tack för tipset!

• Dalkulla74

prinsessan 13 april: Tack för tipset! Vilket lägenhetshotell bodde ni på? Nyfiken att titta på lite bilder .

• Dalkulla74

Hej, vi är nyss hemkomna från sjukhuset där vi pricktestat barnen igen. Lisa (11mån) visade måttlig allergi mot mjölkprotein än så det är bara att fortsätta med mjölkfri kost. Återbesök för pricktest igen om ett halvår. Martin (snart 5år) hade kvar sin äggallergi på samma nivå och mjölkproteinet ger inte utslag på pricktest men där är läkaren och vi överens om att vi ska prova mjölk igen så snart han ser bra ut på kroppen så vi märker någon skillnad, hoppas på i vår-sommar.

Martins doktor föreslog att vi skulle prova hårdost eller ev laktosfri produkt då vi testar sen. Vad tror ni om det? Laktosfritt innehåller samma mängd mjölkproteiner men blir "snällare" mot tarmarna i starten. När kroppen inte har fått mjölkproteiner och laktos på så länge så kunde magen/tarmarna kanske reagera bara därför, att det inte finns så mycket laktAs som bryter ner laktOset sa hon. Martin reagerar "endast" med eksem och ev lite magont (osäker då han var så liten sist han fick mjölk pch inte kunde förklara så bra) så vi behövde inte smygstarta lika som man kanske gör på de som har allvarligare reaktioner med andnöd mm tyckte hon.

• Dalkulla74

Jo kom på en sak som jag fick veta idag hos doktorn. Jag har inte gett Lisa någon ersättning än så länge men jag önskade få recept på Althera för att ev ha att blanda gröten med eller så var tanken. Hon skulle ordna recept på det sa hon, men så kom hon efter oss till väntrummet (vi skulle sitta där och vänta medans pricktestet verkade). Bestämmelserna hade tydligen ändrats så man kan inte få det på recept längre . Jag vet inte om detta är någon nyhet för er eller ej men tänkte nämna det nu när jag fått veta det.

• Dalkulla74
    Amulett: Aha så det kan variera var i landet man bor med . Doktorn nämnde att det var färre att välja på bland mjukgörare med men eftersom vi köper A-derma nu så kvittade det så jag fick inte veta något närmare om vilka sorter som var möjliga att få på recept. Vi hör till Sthlms landsting. Tycker det låter helgalet iaf att man inte ska få vilken sort man nu vill, iaf inte om priserna är ung de samma då är det ju bara byrokrati!
  • Dalkulla74
    saffe: Hmm jag vet inte, jag har ingen koll alls vad det gäller livsmedel och apoteket eftersom vi inte tagit ut något sådant där tidigare, visste inte att det fanns något annat än "recept". Jag tror att vi skulle kunna få Altheran om det visar sig att vi provat både Nutran och Profylac och det inte gick men att det liksom krävs en del "arbete" för att visa att vi verkligen behöver A istället. Men det där sa doktorn ingenting om jag bara fick känslan av att det kunde vara så för hur som haver så ska vi ändå köpa en provburk av vad för sort det än är innan vi tar ut ett 6-pack.
  • Dalkulla74
    älsklingen87: När Martin får nya eksemprickar som vi ser kan bero på att han fått i sig något han inte tål så tar det oftast upp till 3 veckor innan de läkt ut (vi smörjer morgon och kväll med kortison och mjukgörare). Han är så pass gammal att han kliar sig blodig (bebisar gör ju kanske inte det oftast utan blir istället missnöjda) och i och med det så tar det längre tid att bli av med dem för honom. Hade han låtit eksemen vara ifred och vi fått smörja och ha på hydrocollplattor som fått sitta så hade det kanske gått fortare.
  • Dalkulla74
    älsklingen87: När jag läser det du skriver om att hon får eksemig hud så snart hon vaknat och är med er eller på golvet så kommer jag att tänka på tvättmedel och golvrengöringsmedel. Kan det vara något som luktar mycket som ni använder er av Men annars så var nog Martin lika med förut då han var liten nu när jag tänker efter..., såg så fin ut i hyn då han sov och sen när han varit vaken en stund så blev han flammigare. Kanske beror på vila/aktiv att det pulserar mera blod när man rör sig och är aktiv än när man ligger och sover..? Jag vet inte, spånar lite bara .
  • Dalkulla74
    älsklingen87: Martin har oftast varit som finast där det varit kläder eller blöja. Doktorerna förklarar det med att där bevaras huden fuktigast medans de otäckta ytorna därmed blir torrare. Så länge som Martin använde blöja så hade han aldrig några eksem på rumpan men när han slutade med det så kom det eksem där också och de är rackarns svåra att bli av med har jag märkt. Han vill ju så gärna klia på dem och gör det utan att han tänker på det i sömnen med. At sätta hydrocoll-plattor där är svårt för huden veckar sig och de lossnar lätt. Nu på vintern så har jag blivit extra noga med att smörja mycket fuktgörare (A-derma kräm) på skinkorna och mellan benen och det är faktiskt det som verkar funka bäst (bättre än att bara ha på kortison alltså) så jag tror doktorns teori stämmer i hans fall.
  • Dalkulla74
    älsklingen87: Det är så min son reagerar allt som oftast, dvs eksemprickar som kommer 1-2 dagar efter han fått det i sig.

Vill bara säga att jag hängen i kulisserna här på FL och följer endast tråden sporadiskt just nu. Har fått så ont om sömn under ett tag att jag är lite avtrubbad och gör bäst i att inte skriva så mycket

Annars är vi väldigt glada över att vi hade ett par paket med Enago banangröt extra här hemma nu medans det gapat tomt i hyllorna i affärerna. Hoppas verkligen att det fylls på nu i slutet av kommande vecka som det står på Enagos hemsida för pulvret räcker inte många dagar till.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar