susieQ skrev 2010-03-03 22:42:07 följande:
Hej! Min lille kille är snart fem månader och jag är ganska säker på att han är allergisk mot mjölk. BVC-sköterskan har efter en snabbkonsultation samma misstanke. Problemen uppstod i samband med att han började med gröt och puréer, men när jag tänker bakåt så tror jag att jag kan se att han till viss del reagerat påom jag i nån period ätit väldigt mycket mjölkprodukter. Sköterskan tyckte dock inte att jag skulle bry mig om att korrigera i min egen kost och min fråga till er handlar om
detta.Om gröten som han har fått nu "triggat igång" mjölkallergin finns det då risk att han börjar reagera mer på bröstmjölken nu än vad han gjort innan? om ni förstår hur jag menar... Tack på förhand! /S
När magen väl är retad kan den reagera även på lite mjölk, och rekommendationen är att genom kosten hålla barnen symtomfria. Vissa kan äta mjölk och amma utan att barnet reagerar och då är det bra, men för de flesta funkar det inte. Jag hade uteslutit mjölk ur min kost och sen när mage och allt är helt bra försiktigt försöka återinföra mjölken och se om det funkar.
*skrattar åt mig själv som inte återinfört mjölk för MIG än efter jag slutat amma min dotter för 3 år sen*