Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

lightfish skrev 2010-03-01 10:23:00 följande:
    Vi hittar på Ica Maxi (för det mesta billigast), Vi-butikerna (de lite större i alla fall) och sen har jag ingen aning. Ring EnaGo om du behöver hjälp; de vet ju vilka butiker som har sortiment från dem i ditt område.
    Hemköp, willys och coop också.
  • Blå Flygare
    Vangelia skrev 2010-03-02 05:58:02 följande:
    Halloj tjejer! Hur allergiska dom är verkar vara väldigt olika, men lilltjejen här (Melina 4½ månad) tål inte att få minsta lilla mjölk ens på utsidan av kroppen har vi upptäckt, iaf inte rena mjölkprodukter. Håller på för fulla muggar och lär mig allt jag behöver. Ni som har haft superallergiska barn, har det växt bort för er? Hur har ni gjort provokationerna? Läkarna här har bestämt att lilltjejen inte kommer att provoceras för ens upp emot 3 års åldern och det kommer då ske på sjukhuset under övervakning. Är der något ni varit med om? Har för mig att det disskuterats om sempers mjölkfria välling från 6 månader tidigare i tråden. Någon som provat den tex gått över från nutra/neocate till den? Har den funkat bra för er iaf? Ska man göra spm vanligt om man tex funderar på att byta till den och blanda neocate tillsammans med den? Alltså jag känner mig så himla osäker ibland och ni ska veta att det är ingen duvunge som sitter här bakom tangenterna utan en 39 årig 4+1 barns mamma :) Vilken gröt har era småttingar tyckt bäst om av dom mjölkfria? Ha det bäst!
    Min dotter reagerade också på hudkontakt som liten bäbis, hon blev dålig varje gång vi var borta hos folk som åt mjölk så hemma hade vi helt mjölkfritt för alla (bara jag o maken så inte så svårt) . Men det är inte ovanligt vid mjölkallergi och inget jag hade kallat superallergisk. När hon närmade sig året märkte vi att hon alltmer sällan reagerade av att vi varit bortbjudna, så när det var dags för provocerng blev hemma.
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2010-03-03 08:26:04 följande:
    Så är det säkert! Jag har för mig att läkaren har nämnt nån "licens-prövning" eller nåt liknande i samband med livsmedelsanvisningen.. Så det är nog lite krångligare för dom...
    Även nutra 2 LGG är licenspreparat, men det ska inte vara allt för svårt att få den för det. Hm, jag hade fått för mig att altheran var dyrare, men den kostar faktiskt mindre än nutra och nutra2 för att inte tala om LGG och AA. Konstigt att man inte kan köpa althera receptfritt!
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2010-03-03 11:27:30 följande:
    Man kan köpa Althera receptfritt. Det fick jag göra när jag sa till läkaren att Nutra och Profylac inte fungerar. Ville ju ha recept på Neocate, men var "tvungen" att prova Althera först... Nu verkar det faktiskt som om Altheran fungerar bättre, det lilla vi har fått i henne. Pratade med läkaren i måndags som då skulle försöka skicka ett E-recept på Altheran. Har inte ringt apoteket än för att se om det fungerade.
    Jaha, på apotekets hemsida står att de inte säljer den utan recept Sjukt man måste lägga ut så mycket pengar på att testa. Borde gå på högkostnadsskydd av något slag.
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2010-03-03 11:52:11 följande:
    Ja, vi har lagt ut åtskilliga hundralappar på Neocate, Nutra och Althera senaste tiden.. Till råga på allt så säger apoteks-biträdet att vi kunde ha dragit pluskortet och samlat bonuspoäng på mjölkersättningen (om man köper utan recept).. Synd att jag inte fick veta det innan.. Bara Neocaten kostade ju 550 kr..
    Fast det stämmer inte, det står tydligt på infon om plus att mjölkersättningar är undantaget och inte ger några poäng. Reagerade på det.
  • Blå Flygare
    guldplutt skrev 2010-03-03 18:23:18 följande:
    en fundering för en nykomling - gäller HELT mjölkfri kost även för mig som ammande mamma när vi misstänker mjölkallergi? dvs inte bara undvika ren mjölk, grädde, fil etc utan även lusläsa innehållsförteckningar på alla sammansatta produkter?
    Ja, till en början i alla fall. När alla symtom är borta kan man om man vill testa mjölk i gnsbakad form och om det går bra tillagad, och funkar det mjölk i alla former. Jag fick undvika även spår av mjölk under amning för att tjejen skulle må bra, och det är inte ovanligt.
  • Blå Flygare
    susieQ skrev 2010-03-03 22:42:07 följande:
    Hej! Min lille kille är snart fem månader och jag är ganska säker på att han är allergisk mot mjölk. BVC-sköterskan har efter en snabbkonsultation samma misstanke. Problemen uppstod i samband med att han började med gröt och puréer, men när jag tänker bakåt så tror jag att jag kan se att han till viss del reagerat påom jag i nån period ätit väldigt mycket mjölkprodukter. Sköterskan tyckte dock inte att jag skulle bry mig om att korrigera i min egen kost och min fråga till er handlar om detta.Om gröten som han har fått nu "triggat igång" mjölkallergin finns det då risk att han börjar reagera mer på bröstmjölken nu än vad han gjort innan? om ni förstår hur jag menar... Tack på förhand! /S
    När magen väl är retad kan den reagera även på lite mjölk, och rekommendationen är att genom kosten hålla barnen symtomfria. Vissa kan äta mjölk och amma utan att barnet reagerar och då är det bra, men för de flesta funkar det inte. Jag hade uteslutit mjölk ur min kost och sen när mage och allt är helt bra försiktigt försöka återinföra mjölken och se om det funkar.

*skrattar åt mig själv som inte återinfört mjölk för MIG än efter jag slutat amma min dotter för 3 år sen* 
  • Blå Flygare
    EL I skrev 2010-03-03 22:54:22 följande:
    lalalong: jag satte mig i väntrummet och sa att "jag går inte här ifrån förrän jag fått ett recept. Annars kan ni gärna få låna min son några dagar så får ni se om ni skulle stå ut. Gör ni det inte för att HAN ska må bättre så kan ni väl göra det för MIN skull för jag pallar inte mer skrik nu"...tog sedan 10 min så kom de tillbaka med recept. Detta föregicks av att vi ahde gjort ett pricktest som inte visade något och han var enligt dem då "INTE ALLEGISK" hmm och det behövdes ingen mer utredning och ingen annan ersättning.
    Skickar några {#lang_emotions_flower} till dig som orkar stå på dig när din son behöver det.
  • Blå Flygare
    guldplutt skrev 2010-03-04 07:55:23 följande:
    hur snabbt kan man märka skillnad när man slutar äta mjölkprodukter? våra nätter varierar som det är, inatt var tex mkt bättre än natten före, så det kan vara svårt att veta när man ska tro att det finns ngn koppling... bubblar i magen och fises mkt gör det fortfarande, särskilt fram emot morgontimmarna efter många nattamningar. men ändå, mindre bök och stök under natten.
    Det varierar kraftigt! Allt från någon dag till ett par veckor kan det ta att man märker skillnad, och helt bra lite längre. I bästa fall märker man förbättring samma dag och barnet mår helt bra efter en vecka. I västa fall märker man inget på en månad och helt bra tar ytterligare en eller två. Det vanligaste ligger där någonsatanns imellan.
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-03-04 19:42:48 följande:
    Fast nu när jag tänker efter har hon varit mycket mer gasig än förra veckan. Hon fes jätte mycket innan mjölkallergin upptäcktes och nu har hon börjat igen. Men kan det verkligen vara majs?! Känns som en väldig ovanlig allergi ?! Aja..ska beställa hem de gröterna du tipsade om så får vi se. Väntar i allafall med gröten tills magen lugnat sig igen!
    Det är vanligt att magen reagerar när man börjar med smakisar, inte pga allergi utan för att det är svårsmält. Hur gammal är hon? Hur mycket ger ni?
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar