Mjölkallergitråden - bebisar
Amulett skrev 2010-02-26 12:38:19 följande:
Angående "bevisat" ... om du googlar lite kommer du nog snart att hitta information om att provocering är det säkraste sättet att visa på en allergi. Och det är ju det du gör varje gång du råkar ge lite mjölk, eller pussar med otvättat mun ...Sedan så är det inte alls säkert att testarna visar ändå ...Och tyvärr finns det väl en del som hävdar att en allergi MÅSTE vara bero på IgE-antikroppar, men mår man dåligt av något så ska man väl ändå undvika det!? Oavsett om det är en IgE-allergi, en överkänslighet eller något annat. Och är man bebis och mår dåligt av mjölk så ska man ju för sjutton få äta mjölkfritt.Det är väl bara att du sätter dig ned och frågar "mamma/svärmor" om hon ändå inte ska ha några glas rödvin även om hon alltid får svinont i huvudet och rinnande näsa, eller om "kusinen" verkligen har varit och tagit pricktest mot sin hösnuva på våren eller om han faktiskt tar medicinen som gör att han mår bättre utan att SÄKERT veta orsaken?
Ja jag kan erkänna att en stor sten föll från mina axlar när hon berättade att vi skulle få det på recept. Även om hon innerst inne inte tror mig så spelar det mindre roll. Vi VET att hon inte klarar mjölk. Sen får hon tro vad hon vill!
Men blev faktisk helt chockad när jag träffade bvc sköterskan i eftermiddags. hon TRODDE på mig. Jag blev helt paff. Sen när jag berättade om hur Bella såg ut vid pricktestet ( hennes eksem blossade upp ) så sa hon att det visst kunde räknas som positivt pricktest..halleluja ;)
Vi har pratat med de som träffar dottern mest att tänka sig för innan de pussar eller tar i henne. Eftersom vi nu vet med säkerthet att hon reagerar även på kontakt är det för hennes eget bästa. Och för att hon ska kunna bli av med sina eksem!
Men däremot ökar hon knappt något i vikt..fortfarande =( Hur lång tid kan det ta från det att man börjat med helt mjölkfritt ?! Hon har ju endast varit utan mjölk i 3 veckor och matvägrat 2 utav dem så jag kan tänka mig det tar lite tid. Hon är ingen tungviktare direkt . 4,9 kg och snart 4 månader ( vägde 3690 när hon föddes )
Men förhoppningsvis ska det med bli bättre nu när hon får rätt mat i sig.
Bvc sköterskan tyckte vi skulle börja med gröt så det gjorde vi idag. Köpte den mjölkfria på apoteket och jisses vad lycklig ungen blev. Så där ska det nog inte vara några problem att komma upp i större mängder på kort tid ;)