• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Amulett skrev 2010-02-26 12:38:19 följande:
    Angående "bevisat" ... om du googlar lite kommer du nog snart att hitta information om att provocering är det säkraste sättet att visa på en allergi. Och det är ju det du gör varje gång du råkar ge lite mjölk, eller pussar med otvättat mun ...Sedan så är det inte alls säkert att testarna visar ändå ...Och tyvärr finns det väl en del som hävdar att en allergi MÅSTE vara bero på IgE-antikroppar, men mår man dåligt av något så ska man väl ändå undvika det!? Oavsett om det är en IgE-allergi, en överkänslighet eller något annat. Och är man bebis och mår dåligt av mjölk så ska man ju för sjutton få äta mjölkfritt.Det är väl bara att du sätter dig ned och frågar "mamma/svärmor" om hon ändå inte ska ha några glas rödvin även om hon alltid får svinont i huvudet och rinnande näsa, eller om "kusinen" verkligen har varit och tagit pricktest mot sin hösnuva på våren eller om han faktiskt tar medicinen som gör att han mår bättre utan att SÄKERT veta orsaken?
    Ja jag kan erkänna att en stor sten föll från mina axlar när hon berättade att vi skulle få det på recept. Även om hon innerst inne inte tror mig så spelar det mindre roll. Vi VET att hon inte klarar mjölk. Sen får hon tro vad hon vill!
    Men blev faktisk helt chockad när jag träffade bvc sköterskan i eftermiddags. hon TRODDE på mig. Jag blev helt paff. Sen när jag berättade om hur Bella såg ut vid pricktestet ( hennes eksem blossade upp ) så sa hon att det visst kunde räknas som positivt pricktest..halleluja ;)

Vi har pratat med de som träffar dottern mest att tänka sig för innan de pussar eller tar i henne. Eftersom vi nu vet med säkerthet att hon reagerar även på kontakt är det för hennes eget bästa. Och för att hon ska kunna bli av med sina eksem!

Men däremot ökar hon knappt något i vikt..fortfarande =( Hur lång tid kan det ta från det att man börjat med helt mjölkfritt ?! Hon har ju endast varit utan mjölk i 3 veckor och matvägrat 2 utav dem så jag kan tänka mig det tar lite tid. Hon är ingen tungviktare direkt . 4,9 kg och snart 4 månader ( vägde 3690 när hon föddes )
    Men förhoppningsvis ska det med bli bättre nu när hon får rätt mat i sig.
    Bvc sköterskan tyckte vi skulle börja med gröt så det gjorde vi idag. Köpte den mjölkfria på apoteket och jisses vad lycklig ungen blev. Så där ska det nog inte vara några problem att komma upp i större mängder på kort tid ;)
  • Tibell

Ja precis. Nu struntar jag fullkomligt i vad andra tycker. Så länge vi vet vad som är rätt =)

Jag vill bara tacka alla ni som hjälpt och stöttat mig och lilla Bella. Ni har kommit med svar på alla mina fråger och även massa goda råd och tips. Jag hoppas ni förstår hur mycket det betytt!
    Och jag hoppas ni vet vilket dunderjobb ni alla gör här inne som hjälper oss som är helt nya på det är! All cred till er!!!!

• Tibell

Nu har dottern varit mjölkfri både via intag och via kontakt sedan i torsdags. Och redan nu är hon sååå fin i hyn! Inget torrt och ytterst ytterst lite eksem ! Behöver inte ens smörja henne längre men gör det innan nattning för säkerhetens skull!
    Så här fin har hon inte varit sedan hon föddes =) Tänk att det kan gå så fort!
    Vi är jätte glada här hemma! Allra mest dottern som slipper ha en svidande och kliande kropp!

Jag och sambon diskuterade lite idag! Vad är det som säger om ett barn är känsligt eller allergiskt mot ett födoämne?! Han hävdar att dottern bara är känslig medans jag säger att hon är allergisk! Egentligen spelar det absolut ingen roll vilken benämning man använder men hans sätt att säga det på tyder på att han inte tar det på allvar. Jag försökte få honom att förstå hur nogranna vi måste vara för att hon ska få fortsätta vara så här fin i hyn!
    Struntsak egentligen. Men blir lite fundersam vilket ord ni använder om era barn ?!

• Tibell
    EL I skrev 2010-02-28 21:21:58 följande:
    jag säger allergisk för att folk ska förstå att han absolut inte får äta mjölk eller soja, men den rätta benämningen enligt vården är "överkänslighet mot komjölk" enligt dietist och läkare eftersom hans "allergi" inte visar sig på tester.jag använder dock ordet allergisk som sagt bara för att folk ska förstå vikten av att inte ge honom det. Han reagerar ju som han är allergisk. Om jag skulle säga överkänslig så tror jag inte alla skulle ta det  på samma allvar
    Precis så känner jag med. Jag bryr mig egentligen inte om vad som är rätt eller fel benämning men använder allergi just för att folk ska förstå allvaret! Jag vet att om jag säger överkänslig skulle säkert sambon, svärmor eller någon annan inte vara lika försiktig! Och eftersom hon får fula eksem av bara kontakt vill jag att de är extra försiktiga. För i slutänden är det hon som får lida av deras oförsiktighet!
  • Tibell

Amulett Hoppas eran fortsatta provocering går bra och att mjölkallergin växt bort!!

• Tibell
    Pokergirl skrev 2010-02-28 21:31:12 följande:
    Vi lever på hoppet om att C kommer att kunna äta mjölk framöver. Därför säger vi att hon reagerar på mjölk, dock är tyvärr reaktionen kraftig men det är ju en annan del av historien.
    Vi lever med på hoppet här hemma! Men jag känner mig rätt övertygad om att det kommer växa bort! Men just nu klarar hon inte så lite som en tesked mjölk. Och får som sagt utslag av att få det på huden!
  • Tibell
    Vangelia skrev 2010-03-02 05:58:02 följande:
    Halloj tjejer!Hur allergiska dom är verkar vara väldigt olika, men lilltjejen här (Melina 4½ månad) tål inte att få minsta lilla mjölk ens på utsidan av kroppen har vi upptäckt, iaf inte rena mjölkprodukter. Håller på för fulla muggar och lär mig allt jag behöver.Ni som har haft superallergiska barn, har det växt bort för er?Hur har ni gjort provokationerna?Läkarna här har bestämt att lilltjejen inte kommer att provoceras för ens upp emot 3 års åldern och det kommer då ske på sjukhuset under övervakning. Är der något ni varit med om?Har för mig att det disskuterats om sempers mjölkfria välling från 6 månader tidigare i tråden. Någon som provat den tex gått över från nutra/neocate till den? Har den funkat bra för er iaf? Ska man göra spm vanligt om man tex funderar på att byta till den och blanda neocate tillsammans med den? Alltså jag känner mig så himla osäker ibland och ni ska veta att det är ingen duvunge som sitter här bakom tangenterna utan en 39 årig 4+1 barns mamma :)Vilken gröt har era småttingar tyckt bäst om av dom mjölkfria?Ha det bäst!
    Min dotter ( 4 månader ) kan inte heller få rena mjölkprodukter på sig utan att få utslag! Men ändå ska hon provoceras igen om 3 månader! Så ni kan vara glada att ni har läkare som verkligen tar eran dotters allergi på allvar!
    Här tror dom mig inte..=( Tycker så synd om min lilla tjej som ska behöva utsättas för något hon inte tål pga av läkaren inte tror mig!

Min dotter äten den mjölkfria gröten på apoteket, risgröt med banan smak. Vi har precis börjat med smakisar och hon älskar den! Blir perfekt konsistens som är lätt för de små att svälja. Så den rekomenderar jag verkligen!
  • Tibell
    Vangelia skrev 2010-03-02 08:02:43 följande:
    Älsklingen87:Gu vad tråkigt att dom inte tar er på allvar, det var lite mjäkigt här också först , men efter eksem som såg ut som brännskador, pricktestet som visade positivt, blod i slemmig avföring och sen att hon också var allergisk mot nutramigen, så blev dom väldigt seriösa på sjukhuset(skall också nmna att det även kan ha med sjukhusen att göra då Melina blev flyttad från ett sjukhus till et annat, för vi påtalade även hennes slemmiga diarrer på det första sjukhuset när hon gick på nutra men dom tyckte inte det var nått att göra nått åt)Jag har sökt gröten på apoteket här men dom hade den inte, ska vända mig till det större i stan och se hur det går.
    Usch tänk vad man ska behöva tjata för att läkarna ska lyssna. Man kan undra vad de är till för?! Inte för att se till att ens barn mår bättre i allafall!

Skönt att hon mår mycket bättre nu! Är inte roligt när de små mår så dåligt

Jag fick ringa och be apoteket där vi bor beställa hem det. På de störra apoteken finns den kanske redan hemma!
  • Tibell

Nu behöver jag eran hjälp och stöd.
    Nästa vecka ska jag tillbaka till barnmottagningen och disskutera Bellas allergi. Läkaren vill att vi ska göra en ny provocering om bara nån månad. Jag VILL inte detta. Jag vet att hon inte klarar mjölk och att det ska ha växt bort om 2-3 månader känns inte riktigt realistiskt! Visst kan det ha gjort det men eftersom Bella haft så svårt med förstoppning och extremt dålig viktuppgång vill jag inte mixtra för mycket med hennes hälsa! För 1½ vecka sedan gjorde vi en hudprovocation för att se om det var allergi via kontakt..och jag anser att det är det! Så här såg hon ut innan :

Och efter

Och då har jag bara duttat pytte lite mjölk på armbågen. Men som ni ser spred det sig upp över axlen!

Kan jag vägra en provocering ?! Eller kommer vi bli tvingade att utsätta henne?!
    Receptet på ersättningen räcker i 2 månader till så jag antar att de vill provocera när det är slut!

• Tibell
    EL I skrev 2010-03-02 10:19:18 följande:
    Tycker INTE du ska provocera. Tycker du ska kräva att få göra en hudprovocering närä du är på sjukhuset så de får se...det känns ju i alla fall "minst" jobbigt för henne även om det givetvis inte är optimalt. I annat fall ta med korten du visar här, men om de ändå inte tror på dig så skulle jag begära att få visa denna provocering för läkaren när du ÄR där så de får se själva... då kan de ju inte neka dig!Helt befängt att du ska behöva ge mjölk när hon väger knappt 5 kg och är över 4 månader gammal!! Är ju inte vettigt! Hon behöver lugn och ro med magen nu så hon kan få gå upp i vikt och utvecklas! Provocera kan ni göra tidigast när hon är 1½ år skulle jag tycka...
    Tack för snabbt svar =)Hon väger precis som du säger knappa 5 kg och är 4 månder. Hon behöver helt klart äta upp sig innan vi ska mixtra med hennes hälsa!
    Och att det ska ha växt bort om 2-3 månader kan väl inte stämma?!

Ja jag ska be svärmor skriva ut bilderna åt mig så jag kan ta med mig dem! För reagerar hon såhär på kontakt vem vet då hur hon reagerar på att få det i sig!
    Skönt att fler tycker som jag!!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar