• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

Tredje natten utan att vakna för lillplutten ingen välling på 3 kvällar och då har han sovit
    Ska försöka hitta nåt bröd som inte är vete i och se om det gör nån ytterligare skillnad.

I går bajsade han 7 ggr. Vet inte omdet var att han fick i sig 1 tsk yoghurt eller om det beror på att vi tagit bort en hel del vete. I vanliga fall får han ju främst ont i magen av mjölk och det had ehan inte i går/natt så det tyder ju inte på att det skulle vara pga mjölken.
    Han tål ju en liten mängd mjölk, typ 1 tsk utan att det blir nåt..

• EL I
    Blå Flygare skrev 2010-03-18 11:26:20 följande:
    Vad skönt ändå att han börjar må bättre. Min tjej som inte tål sädesslag tål ändå vetestärkelse. Här på fl verkar hon vara ovanlig med det, men enl. dietisten är det den vanligaste att som sädesslagsallergiker faktiskt tåla det. Vi köper Frias rostbröd, de är det inget mjölk i, och de är goda. Köper en vit och en halvljus sort, finns säkert många mer av deras som funkar men dottern äter inte brödkanter så då är rostbröd bättre än frallor Wasa gluten-och laktosfria knäcke funkar, det är det bröd som oftast finns om man äter ute också. Det är ett helt ok knäckebröd. Frasbröd finns ett par sorter. Oldanas risbröd är naturligt glutenfria, medans deras majsbröd och frasbröd innehåller vetestärkelse.
    ok ja jag vet inte alls vad han tål  och inte tål men antar att han tål vetestärkelse om det är det vanligaste för han verkar ju inte jätte känslig...

Tack för all info
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-18 18:47:22 följande:
    Ni vars barn reagerar på vete. Hur yttrar sig reaktionerna. Hur lång tid efter intag kommer dem?! Måste de alltid få eksem ?!
    Nu vet jag ju inte exakt om min son ÄR allegisk mot vete men det verkar ju så men han blir ju isf förstoppad, uppspänd mage med gaser och sen tror vi att även utslagen på kinderna är pga veten (i alla fall vad läkaren tror). Finns bilder i mitt galleri.

Jag vet inte hur tättinpå det kommer eftersom han har utslagen på kinderna hela tiden, men han får ju också vete hela tiden just nu
  • EL I
    buggebo skrev 2010-03-18 23:59:38 följande:
    Har funderingar kring allergitest!?Har en son på 5 år som (tillslut) fick konstaterat astma när han var 6 månader. Då gjordes en allergitest mot mjölk eftersom astma tydligen kan va ett symtom på mjölkallergi, testet visade dock ingenting och han fick diagnosen "förkylningsastma". (Han har även sedan han var liten haft exem.) Har vid ett antal gånger genom åren tagit upp ev. oro för att han är allergisk mot något men ingen har tyckt att det har funnits skäl till att utesluta något och mjölktestet visade ju som sagt ingenting.Har nu två killar på 10 månader som vi ha uteslutit mjölk för i ca två veckor på inrådan av BVC ( eller rättare sagt... -Ja...ni kan ju alltid testa om ni gärna vill...) Vips så sover mina killar ganska bra om nätterna, är mycket mjukare i huden och de har gått från att bajsa 5-7gånger om dagen till 1-2 gånger, dessutom så har vi tydligen barn med ett väldigt glatt humör. Har även gett stora pojken mycket mindre mjölkprodukter och han har blivit bättre i magen och exemen har blivit bättre, inte bra men bättre ändå. NU till min fråga:Är det någon som fått det bekräftat (och läkarintyg) att barnet har mjölkproteinallergi fast tester har visat neggativt??? Jag är ganska säker på att alla tre barnen har mjölkallergi och livet blir ju bra mycket enklare om man "har det på papper" men MÅSTE man testa possitivt?
    Har också fått papper på (läkarintyg för spec. kost till dagis) mjölk och sojaallergi fast testerna inte visar nåt.
    Här verkar läkare vara väldigt olika. Vi har fått stå på oss massor när vi var hos läkare på ett visst sjukhust i vårt landsting för de har inte trott på oss trots massa "bevis" vid provocering, medan läkaren på ett annat sjukhus i samma landsting tror på oss fullt ut eftersom dessa tester är väldigt opålitliga. Han tycker inte ens man ska ta några eftersom de så ofta visar negativt fast det i praktiken är positivt...
  • EL I

Hade också ett sånt paket hemma men som tur var har vi slutat gett välling så han har "bara" fått i sig kanske 3 flaskor Kan man bara gå tillbaka med den till affären? vill ju inte ha en ny förpackning utan jag vill ha pengarna tillbaka!

• EL I

Pokergirl: tror många här får 12 burkar. Vi fick 6 st först men nu 12.

• EL I
    kvinna79 skrev 2010-03-20 17:30:00 följande:
    Vår tös är 4 månader nu och vi ska snart dra igång med smakportioner. Jag tänker nog fortsätta amma tills hon är 6 månader, men jag undrar hur ni andra har gjort sen, vilka råd ni fått osv. Det jag undrar är Gjorde ni välling av nutramigen eller av de mjölkfria som finns i handeln? Gröt? Gjorde egen eller köpte de som finns i handeln? Vi har ännu ej fått livsmedelsanvisning på NUtra efs jag ammar och jag vet inte om vi kommer få det heller. de kanske tycker att man ska köpa det som finns i handeln rätt av. det är svårt det här. massa tankar och funderingar...
    när min son var 4 månader så var han för liten för den välling som finns i handeln som är från 6 månader. Ang gröt så fick han banangröten baserad på ris som finns på apoteket (men är inte den restad nu??) och sedan lagade jag egen på ris eller majsmjöl, då la jag i lite nutra för näringens skull.
  • EL I
    litenpea skrev 2010-03-21 09:25:39 följande:
    läser att det är väldigt många barn som har eksem i samband med mjölkallergi, men kan ett barn enbart få ont i magen? det måste inte vara eksem med i bilden?
    Vår son får ont i magen och diarré. När han var mindre och bara åt ersättning så kräktes han också men nu när han äter vanlig mat så krävs det större mängder mjölk för att han ska kräkas. Har aldrig haft några utslag av mjölk...däremot verkar han få det av vete men det är ju en annan historia
  • EL I
    litenpea skrev 2010-03-21 09:25:39 följande:
    läser att det är väldigt många barn som har eksem i samband med mjölkallergi, men kan ett barn enbart få ont i magen? det måste inte vara eksem med i bilden?
    Glömde säga en sak. Att när han får små mängder mjölk i sig så blir det bara magont...så för honom är det:

Lite mjölk: magont
    mer mjölk: magont och diarré
    mkt mjölk: magont, diarré och kräkningar
  • EL I
    litenpea skrev 2010-03-21 18:00:19 följande:
    ah tack för svaren, vi misstänker nämligen att hennes magont kommer från nan, vi provade att ha nutrigen och efter 3 dagar var det en annan bebis, inget orolig sömn eller magknip så hon bryter sig. i samråd med bvc skulle jag prova nutrigen och det blev bättre, men hon ville jag skulle prova nan HA, så det gjorde vi igår och på kvällen var det magont igen och orolig sömn, nu idag har hon fått nutrigen och hon är redan lugnare, jag var orolig för att byta fram och tillbaka men enligt bvc skulle det inte göra något, ville fasa ut själv men det skulle vara ok. Nu min fråga..kan det verkligen bli bättre efter en dag? Hon är väldigt avslappnad nu redan.
    min son blev bättre redan efter kanske 5-6 timmar när vi bytte ersättning. Inte BRA då givetvis men man märkte skillnad att han inte skrek som besatt efter han hade fått flaskan.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar