buggebo skrev 2010-03-18 23:59:38 följande:
Har funderingar kring allergitest!?Har en son på 5 år som (tillslut) fick konstaterat astma när han var 6 månader. Då gjordes en allergitest mot mjölk eftersom astma tydligen kan va ett symtom på mjölkallergi, testet visade dock ingenting och han fick diagnosen "förkylningsastma". (Han har även sedan han var liten haft exem.) Har vid ett antal gånger genom åren tagit upp ev. oro för att han är allergisk mot något men ingen har tyckt att det har funnits skäl till att utesluta något och mjölktestet visade ju som sagt ingenting.Har nu två killar på 10 månader som vi ha uteslutit mjölk för i ca två veckor på inrådan av BVC ( eller rättare sagt... -Ja...ni kan ju alltid testa om ni gärna vill...) Vips så sover mina killar ganska bra om nätterna, är mycket mjukare i huden och de har gått från att bajsa 5-7gånger om dagen till 1-2 gånger, dessutom så har vi tydligen barn med ett väldigt glatt humör. Har även gett stora pojken mycket mindre mjölkprodukter och han har blivit bättre i magen och exemen har blivit bättre, inte bra men bättre ändå. NU till min fråga:Är det någon som fått det bekräftat (och läkarintyg) att barnet har mjölkproteinallergi fast tester har visat neggativt??? Jag är ganska säker på att alla tre barnen har mjölkallergi och livet blir ju bra mycket enklare om man "har det på papper" men MÅSTE man testa possitivt?
Har också fått papper på (läkarintyg för spec. kost till dagis) mjölk och sojaallergi fast testerna inte visar nåt.
Här verkar läkare vara väldigt olika. Vi har fått stå på oss massor när vi var hos läkare på ett visst sjukhust i vårt landsting för de har inte trott på oss trots massa "bevis" vid provocering, medan läkaren på ett annat sjukhus i samma landsting tror på oss fullt ut eftersom dessa tester är väldigt opålitliga. Han tycker inte ens man ska ta några eftersom de så ofta visar negativt fast det i praktiken är positivt...