• Fawlty Towers

Molly, Fanny, Smilla eller Tyra?

Vi vet inte om det är en flicka som ska titta ut i maj, jag tror det, sambon tror det inte.
    OM det är en flicka så är det dessa namn vi båda tycker mycket om och kan tänka oss. Sambon har ett som favorit men kan tänka sig alla egentligen. Jag har en ny favorit varje vecka bland dessa.

Ett av namnen skulle jag nog inte ha fastnat så hårt för om det inte vore för att min farmor hette så, och hennes mamma. Min farmor dog samma dag som jag fick veta att jag är gravid och nu känns det namnet speciellt.

Vilket tycker du är finast?
    Om du tycker att alla är hemskt fula behöver du inte rösta, jag glömde att skapa ett "alla är fula"-alternativ. Vill du i alla fall få det sagt så går det bra att skriva det i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 13:42
    Kan ju passa på att lägga till att, jadå, vi vet vad Fanny betyder i vissa andra länder men ser det inte som något problem alls. Det gör inte dom Fanny jag har pratat med heller.
    Jag tycker nog att världen får acceptera Fanny istället för att Fanny inte ska få finnas. Liksom

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Molly, Fanny, Smilla eller Tyra?
  • MaNiMi

Tyra tycker jag är jättefint
    Molly heter våran hund så det är för oss här ett djurnamn, men kan ju vara något helt annat för någon annan.

• Aleida

Tyra är jättefint, och jag tycker även att Molly är gulligt.

• Emeli

Tyra, det har klass. Det platsar i samma kategori som Vera, Astrid, Sara, Agnes osv. Molly är förvisso gulligt men känns som ett smeknamn eller ett hundnamn. Det är iaf näst bäst.
    Fanny - NEJ, ni kan inte göra så mot en dotter. Vet ni vad det betyder på engelska? Den stackarn kommer inte att kunna åka utomlands.
    Smilla låter som smell så det går bort.

• Fawlty Towers
    Emeli skrev 2010-02-15 03:11:54 följande:
    Tyra, det har klass. Det platsar i samma kategori som Vera, Astrid, Sara, Agnes osv. Molly är förvisso gulligt men känns som ett smeknamn eller ett hundnamn. Det är iaf näst bäst. Fanny - NEJ, ni kan inte göra så mot en dotter. Vet ni vad det betyder på engelska? Den stackarn kommer inte att kunna åka utomlands. Smilla låter som smell så det går bort.
    Läs i TS. Ja, vi vet vad det betyder. Och jo, Fanny kommer garanterat att kunna åka utomlands.
    Det är mer av ett svenskt problem än ett engelskt det där. Jag har tex bott på Irland där Fanny betyder fitta som skällsord. Men samtidigt finns Fanny som namn på Irland, jag kände en dam, och det var ingen som någonsin höjde på ögonbrynen åt hennes namn. Inte när hon var i England heller.
    Dessutom har jag hört från flera Fannys i Sverige att deras namn aldrig varit något problem utomlands. Som sagt, namnet finns inte bara som namn här och jag tycker nog att världen får acceptera Fanny istället för att Fanny inte ska få finnas liksom.

Så, nej, vi ser inte problemet. Vi ser det som en hel del förstorat av svennar som faktiskt inte vet hur det tas emot utomlands.
  • Fawlty Towers

Tyra i topp, det trodde jag inte. Och så mitt favvo Molly som tvåa, sambons favo Fanny som trea. Jag måste säga att denna högst obetydliga omröstning jag gjorde bara på skoj har gjort mig mycket nöjd

• DenNamnbitne

Jag tycker att Fanny är finast, skit samma vad det betyder på andra språk, vi lever väl Sverige och pratar svenska. Tyra är också fint, riktigt fint, men är lite hårt. Molly och Smilla gillar jag inte, nog för att Molly är lite gulligt, för gulligt! Lycka till och hoppas att ni finner ett namn ni tycker om!

Svar på tråden Molly, Fanny, Smilla eller Tyra?