• angeni

    Någon som jobbar som psykolog eller studerar till det?

    Hej.

    Jag har bestämt mig för att läsa till psykolog när jag är klar med mammaledigheten.

    Är det svårt att jobba som psykolog, är det svårt att komma in på linjen?

    Tänkte att det kasnke finns någon här som jobbar som psykiolg eller studerar till det

  • Svar på tråden Någon som jobbar som psykolog eller studerar till det?
  • Strofen

    Gå in på www.psykologstudent.se och Forum så kan du läsa massor av trådar som handlar om exakt just det :)

    Och för att kort svara på dina frågor: Ja det är ett svårt jobb, och ja det är svårt att komma in. Men det är roligt om man är lagd åt det hållet ;)

  • MickeN1973
    angeni skrev 2010-02-15 16:08:51 följande:
    Hej.Jag har bestämt mig för att läsa till psykolog när jag är klar med mammaledigheten.Är det svårt att jobba som psykolog, är det svårt att komma in på linjen?Tänkte att det kasnke finns någon här som jobbar som psykiolg eller studerar till det
    Om det är svårt eller ej.

    Beror ju på vilket betyg man har från gymnasiet eller vilket resultat man har på högskoleprovet.

    Men det krävs över 19.00 för att komma in
  • Neko

    Jag studerar till psykolog. Den här terminen (VT10) var det inte så svårt att komma in jämfört med för några år sedan men det ryktas om att det kommer bli svårare eftersom kravet på arbetslivserfarenhet ska tas bort vilket gör att fler kommer söka in direkt efter gymnasiet och då kommer troligtvis snittet att höjas, fast det är ju inte garanterat säkert. Jag rekommenderar att du gör högskoleprovet.

    Jag fick 1,8 på högskoleprovet och kom in utan problem i Umeå, och jag tror att man kunde komma in på vanlig plats (dvs inte som reserv) med endast 1,6.

    Vill man komma in i Stockholm eller liknande är det betydligt svårare. Oftast är det färre som söker på vårterminen också så det kan vara ett tips.