• angeni

    Någon som jobbar som psykolog eller studerar till det?

    Hej.

    Jag har bestämt mig för att läsa till psykolog när jag är klar med mammaledigheten.

    Är det svårt att jobba som psykolog, är det svårt att komma in på linjen?

    Tänkte att det kasnke finns någon här som jobbar som psykiolg eller studerar till det

  • Svar på tråden Någon som jobbar som psykolog eller studerar till det?
  • Strofen

    Gå in på www.psykologstudent.se och Forum så kan du läsa massor av trådar som handlar om exakt just det :)

    Och för att kort svara på dina frågor: Ja det är ett svårt jobb, och ja det är svårt att komma in. Men det är roligt om man är lagd åt det hållet ;)

  • MickeN1973
    angeni skrev 2010-02-15 16:08:51 följande:
    Hej.Jag har bestämt mig för att läsa till psykolog när jag är klar med mammaledigheten.Är det svårt att jobba som psykolog, är det svårt att komma in på linjen?Tänkte att det kasnke finns någon här som jobbar som psykiolg eller studerar till det
    Om det är svårt eller ej.

    Beror ju på vilket betyg man har från gymnasiet eller vilket resultat man har på högskoleprovet.

    Men det krävs över 19.00 för att komma in
  • Neko

    Jag studerar till psykolog. Den här terminen (VT10) var det inte så svårt att komma in jämfört med för några år sedan men det ryktas om att det kommer bli svårare eftersom kravet på arbetslivserfarenhet ska tas bort vilket gör att fler kommer söka in direkt efter gymnasiet och då kommer troligtvis snittet att höjas, fast det är ju inte garanterat säkert. Jag rekommenderar att du gör högskoleprovet.

    Jag fick 1,8 på högskoleprovet och kom in utan problem i Umeå, och jag tror att man kunde komma in på vanlig plats (dvs inte som reserv) med endast 1,6.

    Vill man komma in i Stockholm eller liknande är det betydligt svårare. Oftast är det färre som söker på vårterminen också så det kan vara ett tips.

    Jag trivs jättebra hittills =) Har läst andra saker tidigare men inget har varit ens i närheten av hur roligt och rätt det här känns =)

  • MariaKsk88

    Jag läser till psykolog, men har tagit en paus nu.. Det blir väldigt tufft fr o m termin 6! Men också roligare.. I början kan det kännas som om man läer saker som inte har med psykologi att göra, men ju längre in på utbildningen man kommer, desto roligare blir det. Jag måste dock söka om till Stockholms Universitet nr jag börjar plugga igen, gick i Uppsala förut, så jag hoppas jag kommer in.. :( Usch. Det är höga intagningspoäng och jag har bara 19,76..

  • Espem

    Jag pluggar också till psykolog och trivs oftast bra med det. Vad som är svårt beror nog på vad man har för bakgrund. Jag tycker statistiken och biologin är lite svåra, för jag har ingen naturvetenskaplig bakgrund alls utan väldigt samhällsvetenskaplig, vilket å andra sidan underlättar när vi läser andra bitar. Men inget är orimligt svårt, tycker jag.

    Uppläggen varierar men generallt kan man väl säga att i början brukar det vara ganska mycket orienterande grundkurser och ungefär vid halva utbildningen blir det mer praktiskt; praktik, klientarbete och mer kurser inriktade mot klinisk behandling.

    Det är som sagt inte helt lätt att komma in. Antagningspoäng/statistik finns på vhs.se för alla olika universitet som har utbildningen, om du vill se hur det ser ut närmast dig, om du inte har möjlighet att flytta vart som helst. På vhs står inte reservantagningspoängen, men dom brukar nog inte vara så där värst mycket lägre än den ordinarie andra omgångsintagningen. Ibland publicerar universiteten själva sina reservpoäng.

    Och vad som är svårt när det gäller yrkesutövandet är ju så klart väldigt olika från person till person. Ett sätt att ha nån att bolla med angående om det är ett jobba som passar en är ju att kolla in t ex forumet som nämndes här ovan!

  • FannyGioia

    Jag läser till psykolog, termin 4. Fråga på!


    Let the monsters see you smile. Let them see you smiling.
  • angeni

    Det verkar vara väldigt svårt att komma in. Men man kan ju alltid söka det skadar ju inte

    Kurserna som ni läser är de intressanta? Hur är det när man är klar, är det någon tid med praktik innan man är klar som psykolog?

    Kul att så många ändå hittat hit

  • Strofen

    Alla kurser är inte intressanta, psykologprogrammet är en generalistutbildning och det är svårt att brinna för allt.. Det ingår praktiska moment under hela utbildningen, både internt och externt. Man gör tex sin terapeututbildning på egen mottagning på universitetet där man tar emot patienter. Efter examen är det ett års PTP-tjänstgöring som gäller, det är ett vanligt psykologjobb men med vissa tvingande inslag och mer tid för handlending och utbildning. Först när man är godkänd på sin PTP blir man legitimerad (via ansökan till Socialstyrelsen, kostar 2000:- att söka).

    Jag tyckte programmet var en bra grund för att komma ut och jobba. Nu är jag legitimerad men det finns ju fortfarande hur många utbildningar som helst att läsa om man vill vidareutvecklas. Psykologjobbet är brett och man kan göra hur mycket som helst, om man nu vill det.

Svar på tråden Någon som jobbar som psykolog eller studerar till det?