• Mi na

Dansmatta

pucken

Jag fick min i födelsedagspresent. Vill förövrigt också dansa dansmatta på bröllopet om jag gifter mig någon gång.

• Mi na

Precis! Jag kan lätt stå i 3 timmar utan att bli less. Brukar känna mig helt skakis i hela kroppen efter att jag dansat färdigt.

• Mi na

Jo, men det är så gräsligt svårt. Provade en demo av ett nytt spel där man ska sjunga karaoke och dansa samtidigt. Det var inte heller lätt. Kan bara tänka mig hur det måste ha låtit.

Vi har inga barn ännu så vi får ha våra mattor i fred än så länge. Vi brukar skämta och säga att vi säkert kommer få sånna barn som inte alls gillar spel eftersom vi har så många sådana grejer redan.

Tänkte skriva att ni får passa på att dansa när barnen sover men sen insåg jag vilken dum idé det var. *skumpa, skumpa*

• Mi na

MammaFia

Jaiks! Dansa med ett barn i famnen?! Överkurs helt klart! Borde finnas med som gren i dansmattetävlingar. Har nån gång haft på mig tyngder på armarna för att få lite gratisträning av dem men ett barn låter grymt mycket bättre. Blir det inte ganska skumpigt för dem? *ler*

Shoegal

Vi har just varit i Kina så vi har varsin ljusblå (jag) och rosa (sambon) tröja som vi köpte i Kina. Det som gör det hela ännu bättre är att båda tröjorna har chingrish på framsidorna (alltså engelska skrivet av chineser som inte kan engelska). På den rosa finns det bland annat ett hjärta med texten "smel". Jag vill gärna få det till att det ska stå "smell". ... och på min har de kopierat någon innehållsförteckning från en schampoflaska eller något liknande men stavat fel i nästan varje ord.

På den rosa står det förresten även "It's My favorite Clothes. I recommended you."

• Mi na

Aktuelle

Jag förstår det. Vi bodde på ett väldigt flott hotell i Peking och trots det hade de reklambroschyrer i lobbyn på total rotvälska. De måste ha varit direktöversatta från kinesiska till engelska. Vi lyckades inte ens lista ut vad broschyren handlade om.

Är det någon av er som dansat till ett japanskt spel utan engelsk text på tal om språkproblem? Innan jag förstod att de har sin OK-knapp på mattan till höger istället för till vänster lyckades jag inte ens starta spelet. Valde alltid att jag inte ville gå vidare på alla frågor utan att förstå det. *ler*

Har förresten lyckats komma så pass långt i DDR Extreme 2 nu att jag har klarat min första 8-fötterslåt. Så bra brukar det inte gå för mig så jag är klart stolt.

• Mi na

I spelen vi spelar mest brukar svårighetsgraden visas med antal fötter. 1 fot är enklast och 10 är svårast. 6-7 är svårt. Åtta är klart svettigt. Har aldrig lyckats ta mig igenom en hel 9 fötterslåt och tio fantiserar jag inte ens om.

• Mi na

MammaFia

Jag måste förresten passa på att fråga dig om du tycker att dubbelmattan är bra? Vi har två lösa mattor och de är sköna att dansa på och har hållit bra men de vrider sig alltid under låten så att man måste vrida tillbaka dem innan nästa låt.

Håller sig dubbelmattan på plats eller skrynklar den ihop sig i mitten? Och finns det nog plats för två personer som fäktar med armarna medans de spelar?

• Mi na

Sandra82

Jag vet inte om det är lättare eller svårare med någon särskild matta men våra mattor är sköna att dansa på (gärna med en matta under) och har hållit för idogt stampande trots flera års användning. De heter Dancing Mate och finns både som singelmattor och som dubbel har jag för mig.

Legewiel

Jo, jag har sett folk som använt mattor till datorn men det kan hända att de har använt en sån adapter som Sandra 82 pratar om. Har inte läst igenom hela den här forumtråden men jag tror att du ska kunna hitta rätt information i den: www.ddrsverige.com/forum/viewtopic.php

Rosa Blomma

Jo, jag vet! Det går som i etapper när man är helsugen och dansar flera gånger i veckan och sen kan det gå ett halvår utan att man tar fram mattorna en enda gång. Just nu dansar vi flera gånger i veckan. Det är helkul!

• Mi na

Rosa Blomma

Jag tycker också att det är lite roligare när man är två men det går rätt bra ensam också. Om man är två är det bäst om man är ungefär lika duktiga tycker jag. Man kan ju iofs dansa samma låt men med olika svårighetsgrad men jag tycker att det är lätt att man blir lite förvirrad om den som står bredvid dansar andra steg än man själv gör.

Jag tycker att det ser så roligt ut när två personer står bredvid varandra och dansar för det ser så koreograferat ut. Speciellt när det börjar gå lite snabbare.

Åh, nu blev jag sugen på att dansa igen! Ska försöka få lite jobb gjort snabbt så jag hinner dansa lite innan maten. *längtar*

• Mi na

Tror du kan hitta dem för under 200kr/st. Sen behöver du ju ett spel också om du vill använda den till en konsoll (t.ex. PS1-PS2 eller X-Box) och det är tyvärr där det blir lite dyrare om du inte kan låna av någon eller få tag i spelet från något annat håll. Om du har en chippad konsoll kan du beställa efter spel billigare från t.ex. USA. www.liksang.com

Det här är det bästa spelet jag spelat på länge: www.lik-sang.com/info.php&products_id=7472#Product_features men jag tror att det kräver att din tv klarar NTSC och att din konsoll är chippad.

• Mi na

Sandra82

Tror att priserna du hittat gäller för mer proffsiga hårda "mattor" som påminner mer om arkadversionerna av dansspelen som finns på spelhallar. Det går lika bra eller t.o.m bättre med en mjuk matta om du frågar mig. De hårda är mindre känsliga och gör ondare i fötterna.

• Mi na

Vanliga mattor till PS2 eller X-Box brukar finnas på vanliga spelbutiker. T.ex. Tradition eller EB Games har säkert.

• Mi na

Sandra82

Den om jag tipsade om ovan (Dancing Mate) är vanlig och håller bra. Vi väger mellan 65-75 kg och har hoppat omkring på den väldigt mycket. Tror inte att vikten har så stor betydelse. Däremot har olika mattor olika bra kvalité. Den första vi hade som gick sönder höll bara några dagar innan det började sticka ut metalltrådar ur mattan. Vi gick tillbaka med den och fick en ny.

Välj en som har lite stoppning och som inte bara är en tunn gummimatta. De känns hållbarare och så är de skönare att dansa på.

Svar på tråden Dansmatta