• pyretochbönan0809

Måste man vara döpt för att vara gudmor/gudfar?

Som frågan lyder.

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Måste man vara döpt för att vara gudmor/gudfar?
  • hejpåerallaglada

Har för mig att du bör vara döpt. Du måste dock vara med i svenska kyrkan.

• pyretochbönan0809
    hejpåerallaglada skrev 2010-02-15 20:32:11 följande:
    Har för mig att du bör vara döpt. Du måste dock vara med i svenska kyrkan.
    ok..tack för ditt svar.
    Jag har blivit ombedd av min bästa vän att vara gudmor åt deras son men jag är inte döpt och inte heller medlem i svenska kyrkan...Dock inte med i någon annan religiös förening heller. Så då FÅR jag inte vara gudmor åt honom?
  • stor grön drake
    little squirrel skrev 2010-02-15 20:35:54 följande:
     Så då FÅR jag inte vara gudmor åt honom?
    inte till pappers, nej.
    vet dock de som utnämnt faddrar till sina barn ändå, de står bara inte med i kyrkans papper. Det går lätt att skriva ett eget fadderbrev med dagens ordbehandlare/bildprogram.
    091109 ♥ Linus ♥
  • annan81

Kyrkan säger att fadder/gudförälder måste vara döpt (medlem i svenska kyrkan vet jag inte) eftersom det är deras uppgift att visa barnet den kristna tron. Så jag gissar att dop och medlem är det som gäller. Döpte precis min dotter och fick välja döpta vänner som faddrar. Men jag tror inte att det är någon som kontrollerar det där faktiskt..

• pyretochbönan0809

Man kanske kan gå runt det där...? *hoppas* Vet att våra vänner ska ha en präst de känner sen innan...Blev verkligen genomledsen när jag kom att tänka på det här...

• pyretochbönan0809

Googlade precis och såg att man måste vara döpt men inget krav att vara med i svenska kyrkan...

• pyretochbönan0809
    stor grön drake skrev 2010-02-15 20:41:58 följande:
    inte till pappers, nej.vet dock de som utnämnt faddrar till sina barn ändå, de står bara inte med i kyrkans papper. Det går lätt att skriva ett eget fadderbrev med dagens ordbehandlare/bildprogram.
    men får man vara med på ceremonin i kyrkan ändå? Framme med gudbarnet menar jag.
  • Gyllan
    little squirrel skrev 2010-02-15 21:06:41 följande:
    men får man vara med på ceremonin i kyrkan ändå? Framme med gudbarnet menar jag.
    Nej det får du inte. Inte som fadder, möjligtvis kan prästen gå med på att du läser bibelställe eller liknande.
    Men du kan inte bli fadder om du inte är döpt, då din uppgift som fadder är lära barnet om den kristna tron. Ett alternativ är att du döper dig.
  • LaMama

Det är däremot inget hinder att du döper dig innan barnets dop,och sedan är fadder. våran sonsgudfar döpte sig dagen innan våran son

• pyretochbönan0809
    LaMama skrev 2010-02-15 21:11:59 följande:
    Det är däremot inget hinder att du döper dig innan barnets dop,och sedan är fadder. våran sonsgudfar döpte sig dagen innan våran son
    Oj va svårt det blev nu...Jag är uppväxt inom judendomen, även om jag inte är medlem i judiska församlingen....Jag är inte troende...Varken på det ena eller det andra...
Svar på tråden Måste man vara döpt för att vara gudmor/gudfar?