• pyretochbönan0809

Måste man vara döpt för att vara gudmor/gudfar?

Som frågan lyder.

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Måste man vara döpt för att vara gudmor/gudfar?
  • MrsAlonso

Du SKALL vara döpt och helst konfirmerad om du skall vara FADDER.....däremot kan du vara gudmor el gudfar utan att vara döpt......min lilla har manlig (döpt) fadder och kvinnlig gudmor som ej är med i svenska kyrkan el döpt

• MrsAlonso
    LaMama skrev 2010-02-15 21:11:59 följande:
    Det är däremot inget hinder att du döper dig innan barnets dop,och sedan är fadder. våran sonsgudfar döpte sig dagen innan våran son
    gör skillnad på FADDER och gudförälder.......
  • pyretochbönan0809
    MrsAlonso skrev 2010-02-24 18:24:14 följande:
    Vad är det för skillnad? Är inte alls insatt i det här känner jag nu...
  • Gloria

Gudmor eller fadder? Här verkar det finnas ett missförstånd, det är nämligen samma sak.
    Ja, man skall vara döpt för att stå som fadder i kyrkobokföringen.

Men man kan kompromissa: en odöpt vän kan få vara med  vid dopet, bära barnet, läsa text. Det enda är att du kanske inte får ett fadderbrev då och inte blir antecknad som fadder. Spelar det någon roll?

Jag skulle avråda dig, TS, från dop bara för att få vara fadder vid dopet. Du skall inte behöva hyckla vare sig i ord eller handling. Säg som det är till prästen bara! Han/hon bör respektera  dopfamiljens och din önskan om att få vara med. Och då gäller  det  ömsesidig respekt.

• pyretochbönan0809
    Gloria skrev 2010-02-25 09:03:59 följande:
    Gudmor eller fadder? Här verkar det finnas ett missförstånd, det är nämligen samma sak.Ja, man skall vara döpt för att stå som fadder i kyrkobokföringen.Men man kan kompromissa: en odöpt vän kan få vara med  vid dopet, bära barnet, läsa text. Det enda är att du kanske inte får ett fadderbrev då och inte blir antecknad som fadder. Spelar det någon roll?Jag skulle avråda dig, TS, från dop bara för att få vara fadder vid dopet. Du skall inte behöva hyckla vare sig i ord eller handling. Säg som det är till prästen bara! Han/hon bör respektera  dopfamiljens och din önskan om att få vara med. Och då gäller  det  ömsesidig respekt.
    Tack för din förklaring! Nej jag har tänkt över det där mera och jag tänker inte döpa mig för att få vara fadder/gudmor. Det hade varit en perfekt deal, tycker jag, det du skriver.
  • SaramedM
    MrsAlonso skrev 2010-02-24 18:24:14 följande:
    Finns ingen skillnad

och en präst som godtar en fadder som inte är döpt gör fel
    Sen kan man vara döpt i annan kyrka än Svenska Kyrkan och bli fadder
  • pyretochbönan0809
    SaramedM skrev 2010-02-25 19:17:55 följande:
    Finns ingen skillnad och en präst som godtar en fadder som inte är döpt gör felSen kan man vara döpt i annan kyrka än Svenska Kyrkan och bli fadder
    Men om man inte får ett fadderbrev? Dvs inte registreras. Det borde väl vara ok?
  • Gloria
    SaramedM skrev 2010-02-25 19:17:55 följande:
    Finns ingen skillnad och en präst som godtar en fadder som inte är döpt gör felSen kan man vara döpt i annan kyrka än Svenska Kyrkan och bli fadder
    Ja, men prästen godtar inte odöpt fadder enligt det förslag jag ger.
    Det handlar om att någon som är familjen nära får vara med och  delta i ceremonin.
    Då  handlar det om den gyllene medelvägen.

Kyrkan skall å ena sidan hålla sin integritet - men det betyder å andra sidan inte att  man kör över människorna med ett regelverk.
  • Gloria
    little squirrel skrev 2010-02-25 19:20:28 följande:
    Men om man inte får ett fadderbrev? Dvs inte registreras. Det borde väl vara ok?
    Ja, det är Ok.
    Vilket skall väga tyngst: ett regelverk - eller människor?
  • pyretochbönan0809
    Gloria skrev 2010-02-25 20:52:02 följande:
    Ja, det är Ok.Vilket skall väga tyngst: ett regelverk - eller människor?
    Människor, helt klart. Jag bryr mig inte om nåt papper och vet att mina vänner vill att jag ska vara gudmor ur deras syn sett.
  • Gloria
    little squirrel skrev 2010-02-25 20:56:12 följande:
    Människor, helt klart. Jag bryr mig inte om nåt papper och vet att mina vänner vill att jag ska vara gudmor ur deras syn sett.
    Men så fint.
    Det förslaget jag gav dig har jag gett många familjer.
    Jag har inga svårigheter med att låta odöpta  vara med i en ceremoni som handlar om det mest innerliga vi kan göra i kyrkan: möta ett litet barn med öppen famn.

Det viktiga är ju barnet, familjen - och välkomnandet.
    Ceremonin är kristen - ja.
    Men kyrkan skall inte vara snål mot vänner, heller.
  • pyretochbönan0809
    Gloria skrev 2010-02-25 21:01:34 följande:
    Men så fint.Det förslaget jag gav dig har jag gett många familjer.Jag har inga svårigheter med att låta odöpta  vara med i en ceremoni som handlar om det mest innerliga vi kan göra i kyrkan: möta ett litet barn med öppen famn.Det viktiga är ju barnet, familjen - och välkomnandet.Ceremonin är kristen - ja. Men kyrkan skall inte vara snål mot vänner, heller.
    Är du präst?
  • Gloria
    little squirrel skrev 2010-02-25 21:03:15 följande:
    Är du präst?
    Ja, präst i svenska kyrkan.
    Och din frågeställning är ganska vanlig. Det går alltid att hitta en  hederlig lösning.
    den lösningen  bör inte handla om att säga nej till människor.
  • pyretochbönan0809
    Gloria skrev 2010-02-25 21:06:39 följande:
    Ja, präst i svenska kyrkan.Och din frågeställning är ganska vanlig. Det går alltid att hitta en  hederlig lösning.den lösningen  bör inte handla om att säga nej till människor.
    Åh vad skönt att höra Tack för din hjälp! Jag ska prata med mina vänner om det här för jag vet att de inte kommit så långt i sina dopplaner än.
  • Michisen

Jag vet inte hur det ska vara, jag vet bara hur det är för mig.

Jag är odöpt, okonfirmerad och utträdde ur svenska kyrkan på min artonårsdag.

Trots allt detta så är jag fadder till min systers äldsta son.
    Prästen visste om att jag var varken döpt, konfirmerad eller medlem i kyrkan och ställde till med ett litet bibelförhör precis innan dopet. Ungefär när vi började diskutera på vilka kyrkomöten i Nicaea som vad hade bestämts så kom han fram till att jag besatt tillräckliga kunskaper inom kristendomen för att få mitt fadderbrev.

Sen är jag en urusel fadder, jag glömmer varje år när han ska ha en dopgåva. Tur att jag såg den här länken, för det är den 28 februari, om jag nu inte minns fel.

• Bebbefabriken

Om man tvunget vill ha en viss person som fadder(som inte är döpt) tycker jag man kan ha en namngivning istället. Då behöver man inte blanda in GUD och vem som är döpt eller ens med i kyrkan.

Svar på tråden Måste man vara döpt för att vara gudmor/gudfar?