Måste man vara döpt för att vara gudmor/gudfar?
Som frågan lyder.
Som frågan lyder.
Du SKALL vara döpt och helst konfirmerad om du skall vara FADDER.....däremot kan du vara gudmor el gudfar utan att vara döpt......min lilla har manlig (döpt) fadder och kvinnlig gudmor som ej är med i svenska kyrkan el döpt
Gudmor eller fadder? Här verkar det finnas ett missförstånd, det är nämligen samma sak.
Ja, man skall vara döpt för att stå som fadder i kyrkobokföringen.
Men man kan kompromissa: en odöpt vän kan få vara med vid dopet, bära barnet, läsa text. Det enda är att du kanske inte får ett fadderbrev då och inte blir antecknad som fadder. Spelar det någon roll?
Jag skulle avråda dig, TS, från dop bara för att få vara fadder vid dopet. Du skall inte behöva hyckla vare sig i ord eller handling. Säg som det är till prästen bara! Han/hon bör respektera dopfamiljens och din önskan om att få vara med. Och då gäller det ömsesidig respekt.
Jag vet inte hur det ska vara, jag vet bara hur det är för mig.
Jag är odöpt, okonfirmerad och utträdde ur svenska kyrkan på min artonårsdag.
Trots allt detta så är jag fadder till min systers äldsta son.
Prästen visste om att jag var varken döpt, konfirmerad eller medlem i kyrkan och ställde till med ett litet bibelförhör precis innan dopet. Ungefär när vi började diskutera på vilka kyrkomöten i Nicaea som vad hade bestämts så kom han fram till att jag besatt tillräckliga kunskaper inom kristendomen för att få mitt fadderbrev.
Sen är jag en urusel fadder, jag glömmer varje år när han ska ha en dopgåva. Tur att jag såg den här länken, för det är den 28 februari, om jag nu inte minns fel.
Om man tvunget vill ha en viss person som fadder(som inte är döpt) tycker jag man kan ha en namngivning istället. Då behöver man inte blanda in GUD och vem som är döpt eller ens med i kyrkan.