• seglaren

Finns bevis för att amning ger en bättre anknytning?

Såg en diskussion om amning på Aktuellt angående amning vs ersättning. Där framkom det av en barnläkare att det i I-länder inte finns någon medicinsk fördel med att amma. I U-länder såg man en viss minskad risk för infektionsutlöst astma hos barn som var ammade jämfört med barn som fått ersättning. En barnmorska hävdade att amning är viktigt för att det ger en bättre anknytning än om man ger ersättning. Min fundering är nu: är detta studerat närmare i t.ex. någon form av experiment? Jag tänker bl.a. på de experiment som utfördes av Susan Ainsworth för en sådär 40 år sedan och som ligger till grund för anknytningsteorierna. Är det någon som vet mer om evidens för amning och bättre anknytning?

• Svar på tråden Finns bevis för att amning ger en bättre anknytning?
  • Lady Dahmer

det är svårt att bevisa sånt, men däremot vet man att amning frigör en massa måbrahormoner (oxytocin) som i sin tur är viktigt för anknytningen.

sen så har ammande mammor generellt mer hud mot hud kontakt (samt lukt och smak för bebisen) med sitt barn som även det påverkar anknytningen.

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • missteddy

jag har både ammat och gett flasta. jag hade samma anknytning till båda så jag tror inte att amning gör att får en bättre.

• Southern Belle

Intressant fråga! Det första som ploppar upp i huvudet på mig är att experiment med däggdjur visar att den enorma oxytocinutsöndring som sker vid amningen bidrar till att honor utvecklar moderliga känslor för sin avkomma. Inga liknande moderna försök har gjorts på kvinnor men man kan anta att kvinnor reagerar på samma sätt som övriga däggdjur

(Lugn och beröring, Kerstin Uvnäs-Moberg)

Hoppas nån annan vet mer! Ska snoka lite och återkommer om jag hittar nåt!

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Metrolifestyle

Eftersom den barnmorskan är medlem i Amningshjälpen så har jag svårt att ta henne på allvar, särskilt när hon kallade det för "kärlekshormoner"

• noraa
    Metrolifestyle skrev 2010-02-16 20:30:59 följande:
    Eftersom den barnmorskan är medlem i Amningshjälpen så har jag svårt att ta henne på allvar, särskilt när hon kallade det för "kärlekshormoner"
    Ja, tal om kärlekshormoner, må-bra-hormoner och andra pseudopsykologiska termer helt utan vetenskaplig förankring bör man nog ta med en nypa salt.

För att svara TS, om man söker på PubMed på exempelvis 'breastfeeding' och 'attachment' så får man ett hundratal träffar, en del intressanta för din fråga, andra inte. Det är varierande kvalitet på studierna.

Det man i vissa studier har påvisat är att närhet och hudkontakt är viktigt för spädbarns välbefinnande. Närhet och hudkontakt är emellertid inte ekvivalent med amning - frånvaron av amning betyder inte frånvaron av närhet.

Det man kan säga är att den typen av studier aldrig kan påvisa det kausalsamband som du efterlyser, det vill säga att amning ger bättre anknytning.
  • Lady Dahmer
    noraa skrev 2010-02-16 21:26:42 följande:
    Ja, tal om kärlekshormoner, må-bra-hormoner och andra pseudopsykologiska termer helt utan vetenskaplig förankring bör man nog ta med en nypa salt. För att svara TS, om man söker på PubMed på exempelvis 'breastfeeding' och 'attachment' så får man ett hundratal träffar, en del intressanta för din fråga, andra inte. Det är varierande kvalitet på studierna. Det man i vissa studier har påvisat är att närhet och hudkontakt är viktigt för spädbarns välbefinnande. Närhet och hudkontakt är emellertid inte ekvivalent med amning - frånvaron av amning betyder inte frånvaron av närhet.Det man kan säga är att den typen av studier aldrig kan påvisa det kausalsamband som du efterlyser, det vill säga att amning ger bättre anknytning.
    det är ju bara andra namn på oxytocin.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Southern Belle

Experiment har gjorts på djur, där de diande djuren med hjälp av antagonister inte fick någon effekt av oxytocinpåslaget. Djuren stötte bort sin avkomma. Liknande experiment kan man av humanitära skäl inte göra på människor därför kan det vara svårt att bevisa med vetenskapliga experiment.

En viktig skillnad dock, på människor och dessa försöksdjur (bla möss och får) är storleken på våra hjärnor. En kvinna VET att barnet framför henne är hennes även om hon inte ammar. Det spelar självklart in.

Sen är det bra att veta att det behöver inte vara för sent att ta igen en "förlorad" anknytning om man av någon anledning har varit skild från sitt barn i början och/eller inte kunnat amma. Andra saker ger också oxytocinpåslag (om än inte lika stora); beröring, närhet, värme, musik... Att vara nära sitt barn kan man vara även om man matar med flaska.

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • IsaW

Så enkelt kan det väl inte vara, men en bra amning som känns fin för mor och barn borde väl vara gynnsam för en trygg anknytning? En plågsam och svår amning å andra sidan kanske skulle kunna försvåra anknytningen?

• Marlene
    Metrolifestyle skrev 2010-02-16 20:30:59 följande:
    Jag antar att det är Kristin Svensson som avses och ja hon är hjälpmamma och medlem i amningshjälpen. Men hon jobbar dessutom även på en amningsmottagning, om jag inte minns fel så är det på Amningscentrum på karolinska och är i min mening väldigt sympatisk och kompetent. Rätt mycket av det hon sa är dessutom bortklippt vad jag förstår
  • Marlene
    IsaW skrev 2010-02-16 21:44:02 följande:
    Så enkelt kan det väl inte vara, men en bra amning som känns fin för mor och barn borde väl vara gynnsam för en trygg anknytning? En plågsam och svår amning å andra sidan kanske skulle kunna försvåra anknytningen?
    Absolut! Bara för att man ammar så är det ju inte givet att man har en bra anknytning. Och i endel fall kan det nog till och med främja anknytningen att inte amma.
Svar på tråden Finns bevis för att amning ger en bättre anknytning?