Miss Lau skrev 2010-02-18 12:50:10 följande:
Jag vet inte vad du menar med tjafs men jag svarade bara på ditt inlägg där du skrev att du tyckte det var mysigt att amma men att flaskmatning inte alls gav er någon närhet. Och jag tror fortfarande att det är ovanligt att inte kunna känna närhet till sitt barn för att man samtidigt håller i en flaska. Men jag är glad för din skull att du kunnat amma och känna närhet till dina barn på andra sätt när flaskan inte varit inblandad.
Det är helt accepterat att tycka att man har närhet till sitt barn när man ger på flaska men att amning är hemskt och en stor pina och inte alls ger nån närhet. Men tycker man som Jessa6 att flaskmatning bara är mat och att amning är mat och närhet, ja då är man en känslomässigt störd människa som inte kan ge närhet till sina barn annat än genom att de får suga på en ens bröst. Det är så FÅNIGT.
Jag är precis som Jessa6. För mig (och mina barn också tror jag, särskilt den lille som jag ammar nu) är flaska bara mat. Jag tycker inte det är särskilt mysigt att flaskmata men jag trivs med att amma. Vad är det som är så fel med det? Sen har ju jag (och barnens far) närhet till våra barn på en massa andra sätt än i matsituationen. Vi myser på skötbordet, på golvet, i famnen osv utan att det är kopplat till mat.
För mig är den närhet som finns i amningen speciell, den upplever jag inte i andra situationer. Därmed inte sagt att den skulle vara bättre än annan närhet eller att barn som inte ammas går miste om nåt väsentligt. För mig hade det varit en sorg att inte kunna amma mitt andra barn eftersom jag då inte fått vara med om det mysiga jag hade när jag ammade ettan.
Jag upplever att det finns en stor amningsfientlighet bland vissa här på FL. Säger man nåt positivt om amning är man amningsfanatiker och känslostörd och allt vad det är. Acceptera att amning faktiskt är mer än mat och något positivt för många. För jag accepterar att det finns mammor som inte trivs med att amma.