• Anonym

Jag är sjuk i matmissbruk...

Lär du dig att äta bättre och mer jämnt fördelat över dagen kommer ditt sötsug att minska. Lägg in mer grönsaker till maten. Frukt till mellanmål och frukost. Gröt till frukost(är det vit bröd i baugetten så håller du dig inte mätt länge).
    Varken potatisbullar eller korv är de bästa alternativen, visst funkar det ibland men tänk på att baljväxter, fisk och rent kött är bättre alternativ.

• Anonym
    Anonym (sick) skrev 2010-02-15 23:30:20 följande:
    Ja fast nu äter ts extremt dåligt och mat som inte mättar och då  är det klart att man får ett sötsug och slänger i sig choklad elller kokar pasta och hyvlar ner en massa ost.

Bra matvanor är A och O för alla även matmissbrukare. Utan ett bra kostintag så fungerar ingen behandling.

Börja hålla en bra kost och sedan kanske man fåpår kombinera med terapi. Har du något annat förslag? Givetvis ska man även hitta vardagsmotion och försöka hitta något kul att träna.

Har du något bättre förslag? Jag har arbetar med personer som lider av fetma och har själv ett sockersug så jag är ganska väl insatt i problematiken.

Har jag skrivit att grönsaker är enda lösningen?{#lang_emotions_undecided} Nej det har jag inte, om ts bara hade ätit gurka och sallad till middag hade det varit extremt dåligt och ett tecken på missbruk det också(eller dålig kunskap).
    Talriksmodellen är det jag tror på och regelbundna måltider.
  • Anonym

Ät saker med lite kolhydrater, för dom får ditt blodsocker att åka hiss vilket i sin tur gör att man blir hungrigare oftare. Som sagt gört, havregrynsgröt med mjölk och lite äpplesylt funkar bra på morgonen då får man i sig lite socker som gör att man kommer i gång snabbt. Du kanske har en hög ämnesomsättning oxå som gör att din kropp bara vill ha mer och mer och det finns tabletter som sänker den. Med tanke på det du äter så borde du ha en massa energi pga sockret och långsamma kolhydrater. om man inte gör av med mycket energi så ska man undvika socker och långsamma kolhydrater för det blir fett då. En till sak kan va början till magsår/katarr som du isf borde vara försiktig med. www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Magkatarr/ 

• Anonym
    Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-15 23:33:09 följande:
    Jag behöver inte lära mig, jag vet redan men hjärnan fungerar inte när den ska göra det. Storhandlar jag efter lapp, så köper jag BARA det som står på lappen, men idag hade jag ingen lapp och jag var själv (inga barn eller man) då "smygäter" jag. Barnen är i säng, maken jobbar natt..
    Jag försöker helt enkelt lära mig att inte handla hem och undvika kafeterian på lunch. Min svaghet är lösgodis, grädde och coca-cola.
    Men äter jag bra minskar suger och så försöker jag hålla mig.
  • Anonym

När blodsockret åker upp och ner så funkar inte huvet och kroppen som det ska!!! Du går ut med en tråd om att du har problem med maten och då tycker jag att du ska lyssna på tipsen du får. Du/ni kanske tror lika så jag eller vem som helst kan tro att man äter rätt men det är inte alltid så... beroende vad man äter därefter fungerar huvet och kroppen...

• Anonym

Man kan ha svagheter, absolut inget fel med det, men om du själv märker att det är något som inte står rätt till i kroppen så borde det inte va så svårt att låta bli saker som dom du just nämnde. Försök att göra något helt annat när dit sug kommer efter godsaker så ska du se att du inte kommer tänka så mycket på det efter ett tag och du kommer må bättre! då menar jag inte sätta sig vid tvn eller datorn utan något som uppehåller hjärnana på något annat!

• Anonym
    Anonym (sick) skrev 2010-02-15 23:49:29 följande:
    Nej, du har inte skrivit att grönsaker är enda lösningen, men du börjar ditt inlägg med att man ska lära sig äta rätt. Det är kränkande och nedvärderande. Vi är vuxna människor med samma intelligens som du. Att man inte klarar av att sköta sin mathållning av olika orsaker beror inte på okunskap, vi behöve rinte lära oss hur man ska äta, det vet vi redan. Jag tror precis som du på tallriksmodellen och regelbundna måltider men verkligheten ser inte så ut för mig och många andra. Det spelar ingen roll om jag är mätt och belåten och har ätit rätt utan en massa snabba kolhydrater, jag behöver stoppa i mig mer ändå. Du kan inte vara så insatt i problematiken när du säger "börja hålla en bra kost..." Det är ju det man inte KAN. Nej, terapi är ett bra förslag, men den måste nog komma först. Du kan inte säga åt en matmissbrukare att hålla en bra kost, då har du inte fattat någonting. Det är ett beroende som vilket som helst och inte säger du väl åt en heroinist att han ska låta bli sprutan imorgon så blir allt bra?
    Kan säga att om du frågar en kunnig läkare om ditt problem så skulle du nog hamna på rehablitering och få en bra kost som just någon just förklara. lite kolhydrater och lite fett och socker + att det inte skulle finnas tillgång till något annat och givetvis terapi. hur skulle det gå då? du skulle man inte ha något val! Du undrar jag varför man inte kan ta tag i det innan det går för långt? varför inte fixa terapi så fort som möjligt ist för att skylla på allt runt om? mycket handlar om självkänsla och den kan man oxå få hjälp med vilket jag får.. Klara man inte av det själv så får man be om hjälp och det är inget fel med det. jag ser inte ner på någon men jag vet oxå av egen erfarenhet att gör man inget så sjunker man bara längre å längre ner....
  • Anonym
    Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-15 23:50:01 följande:
    Just grädden anser itne jag vara så farlig, det är allt annt skit. jag är FÖR ren mat, inga tillsatser eller konstgjorda grejjer. Jag lever verkligen inte som jag lär, så är det bara. Det som var värst idag är att mängden som jag stoppat i mig efter kl 18 SKRÄMMER mig + att jag INTE känner mig mätt... Vad håller på att hända med mig? Kan tillägga att jag väger ca 130 kg. (vägde ca 105 kg innan graviditeterna...)
    Problemet är att jag gillar grädde lite för mycket...Man får ta en dag i taget nu på sista tiden har jag blivit lat men att skriva ner vad man ska handla är en bra hjälp.
    Anonym (sick) skrev 2010-02-15 23:49:29 följande:
    Nej, du har inte skrivit att grönsaker är enda lösningen, men du börjar ditt inlägg med att man ska lära sig äta rätt. Det är kränkande och nedvärderande. Vi är vuxna människor med samma intelligens som du. Att man inte klarar av att sköta sin mathållning av olika orsaker beror inte på okunskap, vi behöve rinte lära oss hur man ska äta, det vet vi redan. Jag tror precis som du på tallriksmodellen och regelbundna måltider men verkligheten ser inte så ut för mig och många andra. Det spelar ingen roll om jag är mätt och belåten och har ätit rätt utan en massa snabba kolhydrater, jag behöver stoppa i mig mer ändå. Du kan inte vara så insatt i problematiken när du säger "börja hålla en bra kost..." Det är ju det man inte KAN. Nej, terapi är ett bra förslag, men den måste nog komma först. Du kan inte säga åt en matmissbrukare att hålla en bra kost, då har du inte fattat någonting. Det är ett beroende som vilket som helst och inte säger du väl åt en heroinist att han ska låta bli sprutan imorgon så blir allt bra?
    Ja själv har du inte kommit med ett enda konstruktivt förslag för oss som inte vill fortsätta äta dåligt utan istället må bättre.
    Fast man är inget offer det är en attityd man måste få in i huvudet. Alla missbrukare måste fatta ett personligt beslut om att sluta med skiten och istället må bättre. Ingen kan göra det åt dig det kan bara du göra när du står i affären. Köp inte hem skiten, vitt bröd, godis eller vad det är utan välj något bättre istället. Har du bara nyttiga saker hemma kan du inte vräka i dig på kvällen.

Det är inte alltid terapi hjälper heller. När du skriver terapi vilken menar du då?

Att jämföra hereoin och mat är nog omtvistat..men jag förstår vad du menar.
  • Anonym

Nu är det ju skillnad på droger och alkohol och cigg eftersom det finns beroendeframkallande ämnen i det. men visst är är missbruket det samma.

Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...