Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-15 23:50:01 följande:
Just grädden anser itne jag vara så farlig, det är allt annt skit. jag är FÖR ren mat, inga tillsatser eller konstgjorda grejjer. Jag lever verkligen inte som jag lär, så är det bara. Det som var värst idag är att mängden som jag stoppat i mig efter kl 18 SKRÄMMER mig + att jag INTE känner mig mätt... Vad håller på att hända med mig? Kan tillägga att jag väger ca 130 kg. (vägde ca 105 kg innan graviditeterna...)
Problemet är att jag gillar grädde lite för mycket...Man får ta en dag i taget nu på sista tiden har jag blivit lat men att skriva ner vad man ska handla är en bra hjälp.
Anonym (sick) skrev 2010-02-15 23:49:29 följande:
Nej, du har inte skrivit att grönsaker är enda lösningen, men du börjar ditt inlägg med att man ska lära sig äta rätt. Det är kränkande och nedvärderande. Vi är vuxna människor med samma intelligens som du. Att man inte klarar av att sköta sin mathållning av olika orsaker beror inte på okunskap, vi behöve rinte lära oss hur man ska äta, det vet vi redan. Jag tror precis som du på tallriksmodellen och regelbundna måltider men verkligheten ser inte så ut för mig och många andra. Det spelar ingen roll om jag är mätt och belåten och har ätit rätt utan en massa snabba kolhydrater, jag behöver stoppa i mig mer ändå. Du kan inte vara så insatt i problematiken när du säger "börja hålla en bra kost..." Det är ju det man inte KAN. Nej, terapi är ett bra förslag, men den måste nog komma först. Du kan inte säga åt en matmissbrukare att hålla en bra kost, då har du inte fattat någonting. Det är ett beroende som vilket som helst och inte säger du väl åt en heroinist att han ska låta bli sprutan imorgon så blir allt bra?
Ja själv har du inte kommit med ett enda konstruktivt förslag för oss som inte vill fortsätta äta dåligt utan istället må bättre.
Fast man är inget offer det är en attityd man måste få in i huvudet. Alla missbrukare måste fatta ett personligt beslut om att sluta med skiten och istället må bättre. Ingen kan göra det åt dig det kan bara du göra när du står i affären. Köp inte hem skiten, vitt bröd, godis eller vad det är utan välj något bättre istället. Har du bara nyttiga saker hemma kan du inte vräka i dig på kvällen.
Det är inte alltid terapi hjälper heller. När du skriver terapi vilken menar du då?
Att jämföra hereoin och mat är nog omtvistat..men jag förstår vad du menar.