• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Anonym

Lär du dig att äta bättre och mer jämnt fördelat över dagen kommer ditt sötsug att minska. Lägg in mer grönsaker till maten. Frukt till mellanmål och frukost. Gröt till frukost(är det vit bröd i baugetten så håller du dig inte mätt länge).
    Varken potatisbullar eller korv är de bästa alternativen, visst funkar det ibland men tänk på att baljväxter, fisk och rent kött är bättre alternativ.

• Anonym (sick)

Jo, mätt är du nog. Däremot känner du nog ett inre tomrum som du försöker fylla med mat eller ja vad som finns att tillgå som är ätbart.

jag kämpar med ungefär samma sak. På dagarna äter jag någorlunda normalt, men när kvällen börjar äter jag konstant tills jag går och lägger mig. Bara måste stoppa något i munnen hela tiden. Min dag idag har sett ut såhär (alla dagar ungefär lika för den delen):

Frukost: 3 rostade mackor med skinka, leverpastej och ost, mjölk och te
    Lunch: Pasta med tomatsås och lax, mjölk
    Middag: Köttfärslimpa, potatis och brunsås, mjälk
    Från kl 19: 1 Wienerbröd, lite plockgodis, 2 rostade mackor med skinka och majonnäs, ½ påse jordnötter, 1 tjock bit Brieost, ½ halv påse ostbågar, 1 liter cola

Det är inte kul och magen mår definitivt inte bra. Brukar vakna med kramper framåt 4-5-tiden. Har otroligt med gaser i magen och fiser dygnet runt.

• Anonym (sick)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:25:11 följande:
    Lär du dig att äta bättre och mer jämnt fördelat över dagen kommer ditt sötsug att minska. Lägg in mer grönsaker till maten. Frukt till mellanmål och frukost. Gröt till frukost(är det vit bröd i baugetten så håller du dig inte mätt länge).Varken potatisbullar eller korv är de bästa alternativen, visst funkar det ibland men tänk på att baljväxter, fisk och rent kött är bättre alternativ.
    Varför tror alla att de behöver komma med råd om hur man ska äta när det är såhär? Självklart VET VI hur vi ska äta, men lyckas inte. Varför? Jo, för att det är en form av störning, det ligger känslomässiga eller psykologiska orsaker bakom. Vi behöver inte bli dumförklarade, vi är inte korkade utan har bara inte - av olika orsaker - förmågan att bete oss som vi vet att man ska när det gäller mat.

Ät mer grönsaker så minskar suget?? Nej, då vet man inte så mycket om ätstörningar om man säger så.
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:25:11 följande:
    Lär du dig att äta bättre och mer jämnt fördelat över dagen kommer ditt sötsug att minska. Lägg in mer grönsaker till maten. Frukt till mellanmål och frukost. Gröt till frukost(är det vit bröd i baugetten så håller du dig inte mätt länge).Varken potatisbullar eller korv är de bästa alternativen, visst funkar det ibland men tänk på att baljväxter, fisk och rent kött är bättre alternativ.
    Jag behöver inte lära mig, jag vet redan men hjärnan fungerar inte när den ska göra det. Storhandlar jag efter lapp, så köper jag BARA det som står på lappen, men idag hade jag ingen lapp och jag var själv (inga barn eller man) då "smygäter" jag. Barnen är i säng, maken jobbar natt..
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym (sick) skrev 2010-02-15 23:26:20 följande:
    Jo, mätt är du nog. Däremot känner du nog ett inre tomrum som du försöker fylla med mat eller ja vad som finns att tillgå som är ätbart.jag kämpar med ungefär samma sak. På dagarna äter jag någorlunda normalt, men när kvällen börjar äter jag konstant tills jag går och lägger mig. Bara måste stoppa något i munnen hela tiden. Min dag idag har sett ut såhär (alla dagar ungefär lika för den delen):Frukost: 3 rostade mackor med skinka, leverpastej och ost, mjölk och teLunch: Pasta med tomatsås och lax, mjölkMiddag: Köttfärslimpa, potatis och brunsås, mjälkFrån kl 19: 1 Wienerbröd, lite plockgodis, 2 rostade mackor med skinka och majonnäs, ½ påse jordnötter, 1 tjock bit Brieost, ½ halv påse ostbågar, 1 liter colaDet är inte kul och magen mår definitivt inte bra. Brukar vakna med kramper framåt 4-5-tiden. Har otroligt med gaser i magen och fiser dygnet runt.
    Gaser - ja.
    Orolig mage - nja.
    Mätt - NEJ! Min hjärna säger inte att jag är mätt, alltså är jag inte mätt. Magen säger inte heller ifrån. Nu sitter jag här med vatten och kämpar för att INTE hämta nått annat att stoppa i munnen.

Vad för slags tomrum rä det jag vill fylla?
  • Anonym
    Anonym (sick) skrev 2010-02-15 23:30:20 följande:
    Ja fast nu äter ts extremt dåligt och mat som inte mättar och då  är det klart att man får ett sötsug och slänger i sig choklad elller kokar pasta och hyvlar ner en massa ost.

Bra matvanor är A och O för alla även matmissbrukare. Utan ett bra kostintag så fungerar ingen behandling.

Börja hålla en bra kost och sedan kanske man fåpår kombinera med terapi. Har du något annat förslag? Givetvis ska man även hitta vardagsmotion och försöka hitta något kul att träna.

Har du något bättre förslag? Jag har arbetar med personer som lider av fetma och har själv ett sockersug så jag är ganska väl insatt i problematiken.

Har jag skrivit att grönsaker är enda lösningen?{#lang_emotions_undecided} Nej det har jag inte, om ts bara hade ätit gurka och sallad till middag hade det varit extremt dåligt och ett tecken på missbruk det också(eller dålig kunskap).
    Talriksmodellen är det jag tror på och regelbundna måltider.
  • Anonym

Ät saker med lite kolhydrater, för dom får ditt blodsocker att åka hiss vilket i sin tur gör att man blir hungrigare oftare. Som sagt gört, havregrynsgröt med mjölk och lite äpplesylt funkar bra på morgonen då får man i sig lite socker som gör att man kommer i gång snabbt. Du kanske har en hög ämnesomsättning oxå som gör att din kropp bara vill ha mer och mer och det finns tabletter som sänker den. Med tanke på det du äter så borde du ha en massa energi pga sockret och långsamma kolhydrater. om man inte gör av med mycket energi så ska man undvika socker och långsamma kolhydrater för det blir fett då. En till sak kan va början till magsår/katarr som du isf borde vara försiktig med. www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Magkatarr/ 

• Anonym
    Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-15 23:33:09 följande:
    Jag behöver inte lära mig, jag vet redan men hjärnan fungerar inte när den ska göra det. Storhandlar jag efter lapp, så köper jag BARA det som står på lappen, men idag hade jag ingen lapp och jag var själv (inga barn eller man) då "smygäter" jag. Barnen är i säng, maken jobbar natt..
    Jag försöker helt enkelt lära mig att inte handla hem och undvika kafeterian på lunch. Min svaghet är lösgodis, grädde och coca-cola.
    Men äter jag bra minskar suger och så försöker jag hålla mig.
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:40:33 följande:
    Ät saker med lite kolhydrater, för dom får ditt blodsocker att åka hiss vilket i sin tur gör att man blir hungrigare oftare. Som sagt gört, havregrynsgröt med mjölk och lite äpplesylt funkar bra på morgonen då får man i sig lite socker som gör att man kommer i gång snabbt. Du kanske har en hög ämnesomsättning oxå som gör att din kropp bara vill ha mer och mer och det finns tabletter som sänker den. Med tanke på det du äter så borde du ha en massa energi pga sockret och långsamma kolhydrater. om man inte gör av med mycket energi så ska man undvika socker och långsamma kolhydrater för det blir fett då. En till sak kan va början till magsår/katarr som du isf borde vara försiktig med. www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S...
    Tack för tipsen!

Vet dock med rätt stor säkerhet att nått magsår/katarr är det inte.
  • Anonym

När blodsockret åker upp och ner så funkar inte huvet och kroppen som det ska!!! Du går ut med en tråd om att du har problem med maten och då tycker jag att du ska lyssna på tipsen du får. Du/ni kanske tror lika så jag eller vem som helst kan tro att man äter rätt men det är inte alltid så... beroende vad man äter därefter fungerar huvet och kroppen...

Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...