Inlägg från: Anonym (sick) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sick)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Jo, mätt är du nog. Däremot känner du nog ett inre tomrum som du försöker fylla med mat eller ja vad som finns att tillgå som är ätbart.

jag kämpar med ungefär samma sak. På dagarna äter jag någorlunda normalt, men när kvällen börjar äter jag konstant tills jag går och lägger mig. Bara måste stoppa något i munnen hela tiden. Min dag idag har sett ut såhär (alla dagar ungefär lika för den delen):

Frukost: 3 rostade mackor med skinka, leverpastej och ost, mjölk och te
    Lunch: Pasta med tomatsås och lax, mjölk
    Middag: Köttfärslimpa, potatis och brunsås, mjälk
    Från kl 19: 1 Wienerbröd, lite plockgodis, 2 rostade mackor med skinka och majonnäs, ½ påse jordnötter, 1 tjock bit Brieost, ½ halv påse ostbågar, 1 liter cola

Det är inte kul och magen mår definitivt inte bra. Brukar vakna med kramper framåt 4-5-tiden. Har otroligt med gaser i magen och fiser dygnet runt.

• Anonym (sick)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:25:11 följande:
    Lär du dig att äta bättre och mer jämnt fördelat över dagen kommer ditt sötsug att minska. Lägg in mer grönsaker till maten. Frukt till mellanmål och frukost. Gröt till frukost(är det vit bröd i baugetten så håller du dig inte mätt länge).Varken potatisbullar eller korv är de bästa alternativen, visst funkar det ibland men tänk på att baljväxter, fisk och rent kött är bättre alternativ.
    Varför tror alla att de behöver komma med råd om hur man ska äta när det är såhär? Självklart VET VI hur vi ska äta, men lyckas inte. Varför? Jo, för att det är en form av störning, det ligger känslomässiga eller psykologiska orsaker bakom. Vi behöver inte bli dumförklarade, vi är inte korkade utan har bara inte - av olika orsaker - förmågan att bete oss som vi vet att man ska när det gäller mat.

Ät mer grönsaker så minskar suget?? Nej, då vet man inte så mycket om ätstörningar om man säger så.
  • Anonym (sick)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:40:19 följande:
    Ja fast nu äter ts extremt dåligt och mat som inte mättar och då  är det klart att man får ett sötsug och slänger i sig choklad elller kokar pasta och hyvlar ner en massa ost.Bra matvanor är A och O för alla även matmissbrukare. Utan ett bra kostintag så fungerar ingen behandling.Börja hålla en bra kost och sedan kanske man fåpår kombinera med terapi. Har du något annat förslag? Givetvis ska man även hitta vardagsmotion och försöka hitta något kul att träna.Har du något bättre förslag? Jag har arbetar med personer som lider av fetma och har själv ett sockersug så jag är ganska väl insatt i problematiken.Har jag skrivit att grönsaker är enda lösningen? Nej det har jag inte, om ts bara hade ätit gurka och sallad till middag hade det varit extremt dåligt och ett tecken på missbruk det också(eller dålig kunskap).Talriksmodellen är det jag tror på och regelbundna måltider.
    Nej, du har inte skrivit att grönsaker är enda lösningen, men du börjar ditt inlägg med att man ska lära sig äta rätt. Det är kränkande och nedvärderande. Vi är vuxna människor med samma intelligens som du. Att man inte klarar av att sköta sin mathållning av olika orsaker beror inte på okunskap, vi behöve rinte lära oss hur man ska äta, det vet vi redan. Jag tror precis som du på tallriksmodellen och regelbundna måltider men verkligheten ser inte så ut för mig och många andra. Det spelar ingen roll om jag är mätt och belåten och har ätit rätt utan en massa snabba kolhydrater, jag behöver stoppa i mig mer ändå. Du kan inte vara så insatt i problematiken när du säger "börja hålla en bra kost..." Det är ju det man inte KAN. Nej, terapi är ett bra förslag, men den måste nog komma först. Du kan inte säga åt en matmissbrukare att hålla en bra kost, då har du inte fattat någonting. Det är ett beroende som vilket som helst och inte säger du väl åt en heroinist att han ska låta bli sprutan imorgon så blir allt bra?
  • Anonym (sick)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:52:41 följande:
    Man kan ha svagheter, absolut inget fel med det, men om du själv märker att det är något som inte står rätt till i kroppen så borde det inte va så svårt att låta bli saker som dom du just nämnde. Försök att göra något helt annat när dit sug kommer efter godsaker så ska du se att du inte kommer tänka så mycket på det efter ett tag och du kommer må bättre! då menar jag inte sätta sig vid tvn eller datorn utan något som uppehåller hjärnana på något annat!
    Och är det mig du svarar så än en gång, du har inte förstått beroendeproblematiken alls. Du kommer med goda råd, visst, men för en matmissbrukare är de snarare ett hån. VI VET ALLT DET DÄR REDAN! Precis lika bra som du vet det, kanske vet jag/vi t o m mer än du om kost, men det är inte kosten som är problemet utan det sitter i psyket och känslolivet. SNart kommer du väl med klassikern "ta en morot" när du känner att du behöver tugga på något. Ja, jag kan mycket väl ta en morot, jag kan ta 10 också, men behovet av mer försvinner inte för det. Tänka på något annat? Göra något annat? Ja, det vet jag också, men tyvärr, det funkar inte.

Jag tror säkert att du är väldigt insatt i kosthållning, men för att få en djupare förståelse för beroendeproblematik behöver du nog fortbilda dig på området. Inget illa ment, men du gör mer skada än nytta när du kommer med råd om kosten och hur och när man ska äta och att göra saker istället. Det gör en bara mer förtvivlad och man känner sig ännu mer nertryckt av att folk förringar det till ett problem med mat som fixar sig bara man lär sig äta rätt. SOm om vi var småbarn som inte vet bättre.
  • Anonym (sick)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:02:23 följande:
    Problemet är att jag gillar grädde lite för mycket...Man får ta en dag i taget nu på sista tiden har jag blivit lat men att skriva ner vad man ska handla är en bra hjälp. Ja själv har du inte kommit med ett enda konstruktivt förslag för oss som inte vill fortsätta äta dåligt utan istället må bättre. Fast man är inget offer det är en attityd man måste få in i huvudet. Alla missbrukare måste fatta ett personligt beslut om att sluta med skiten och istället må bättre. Ingen kan göra det åt dig det kan bara du göra när du står i affären. Köp inte hem skiten, vitt bröd, godis eller vad det är utan välj något bättre istället. Har du bara nyttiga saker hemma kan du inte vräka i dig på kvällen.Det är inte alltid terapi hjälper heller. När du skriver terapi vilken menar du då?Att jämföra hereoin och mat är nog omtvistat..men jag förstår vad du menar.
    I min värld är det en milsvid skillnad på att äta dåligt och att vara matmissbrukare. Matmissbruk är en beroendeproblematik precis som droger och alkohol och går inte att jämföra i samma mening som att äta dåligt.

Jo, jag har kommit med ett konstruktivt förslag: terapi. Vilken typ och i vilken omfattning är såklart individuellt eftersom vi alla är olika, har olika problematik i grunden. Det är just grunden till missbruket som behöver behandlas inte symtomen.

Ja, naturligtvis skulle jag inte kunna fortsätta mitt missbruk om det inte fanns tillgång till mat, det är ju självklart, men inte försvinner mitt missbruk för att jag inte får äta som jag vill pånågra veckor. Jag mår säkert jättebra när jag blir utsläppt i friheten men där finns ju tillgång direkt till vad jag vill(läs:är tvungen) ha.
  • Anonym (sick)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:07:37 följande:
    Nu är det ju skillnad på droger och alkohol och cigg eftersom det finns beroendeframkallande ämnen i det. men visst är är missbruket det samma.
    Nej, själva beroendet är det ingen skillnad på. Tittar man på orsakerna så hittar man detsamma oavsett om det handlar om sprit, mat, knark eller spel. Men jag orkar inte förklara mer för dig. Du vet mycket om kost och jag vet troligen lika mycket, däremot vet jag en hel del om beroendeproblematik vilket du inte gör. Jag har levt nära det, jag har utbildning i det, jag lider av det och jag arbetar med det.
  • Anonym (sick)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:22:14 följande:
    Den som fråga mig om jag varit överviktig och den som sa att det är samma sak som alkohol och doger. ;)
    Fast det är inte samma person, jag sa att det var samma som alkohol men det var TS som frågade om du varit överviktig.

Det vore enklare om du kopierade de inlägg du svarar på så vi förstår vem svaren är till. Det är ganska förvirrande annars. Vet du inte hur man gör så är det tecknet brevid handen uppe i högra hörnet på nlägget du klickar på.
  • Anonym (sick)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:22:13 följande:
    Men ni äter förskräckligt dålig mat! Mat som inte mättar, mat med socker i. Skit i rostmackorna och korven så är du en liten bit på vägen.  gör emn köttfärslimpa istället även om du överäter av den är det bättre än någon korv med ketchup. Köttfärslimpa med ugnsrostade aubergine, lök och paprika.Du behöver inte ändra allt på en gång men byt en sak i taget.Eller också kan du tycka synd om dig själv Buhu det är så synd om dig.
    En till som inte har fattat.....JAG VET vad jag ska äta, det spelar ingen roll om jag äter perfekt mat på dagen för på kvällen tar beroendepersonligheten över i alla fall.

Och du behöver inte vara hånfull, jag har inte någonstans påstått att det är synd om mig. Det var riktigt lågt av dig.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...