Jag är sjuk i matmissbruk...
Dom som påstår att det bara är att lägga om kosten vill jag klappa på huvudet och skicka hem o funkar inte det får det bli en käftsmäll. Det räcker med tjockisförakt nu, fattar ni inte vad ni pysslar med? Idiotförklarar ni alla överviktiga med ätstörningar med "bara att lägga om kosten". Få saker gör mig så arg som den idiotin.
TS. Att du är överviktig beror inte på fysisk inaktivitet, så stor skillnad gör faktiskt inte träning, när det handlar om vikten, däremot så finns det en massa andra hälsovinster med att röra på sig. Men det är ungefär så att du kan äta en dumlekola och sedan får du jogga 8 km innan du har bränt den. Ungefär.
TS, du vet att du har ätstörningar. Jag kunde äta som dig varje dag i flera veckor tidigare. Sedan insåg jag hur destruktivt det var och jag sökte hjälp. Först tog jag kontakt med min läkare för att få hjälp med viktminskning. I samband med det påbörjade jag ett tillfriskningsarbete som innebar att jag arbetade mycket och intensivt med min relation till mat, går mycket väl att jämföra med en behandling för missbrukare. Tänk 12 stegsmodell men för mat istället för alkohol/droger. När jag var tillräckligt frisk och sund i mitt tänkande kring mat bad jag om en bedömning för att göra en gbp-hur frisk jag än blir kommer jag aldrig ha styrkan att gå ner 50 kg utan verktyg. Nu är jag opererad och lever ett annat, sundare liv. Men framför allt så mår jag bättre, eftersom jag arbetat med mitt missbruk och bytt livsstil och glädjeämnen i livet. Jag insåg att jag inte var en hopplös matmissbrukare som "deppåt", utan en person som använde mat som stämningsförhöjare, även när jag redan var glad.
Du fixar att bryta dina destruktiva mönster, med lite hjälp av professionella människor som fattar att det inte "bara är att lägga om kosten". Boka en tid hos din husläkare imorgon och be om en remiss till överviktsenheten på närmsta sjukhus! Där kan du få hjälp med din relation till mat. Övervikten kan du sedan få hjälp att ta tag i. Lycka till!!