Inlägg från: Probably the best in the |Visa alla inlägg
  • Probably the best    in the

Jag är sjuk i matmissbruk...

Stinky skrev 2010-02-16 16:17:59 följande:
    Mmm, du har blivit besatt av att inte stoppa i dig kolhydrater, istället för att äta en väl balanserad kost bestående av proteiner, kolhydrater och fett. Så vettefasiken hur "frisk" du är från ditt osunda beteende egentligen.
    Fel!
    Det är ett jävligt sunt beteende att inse att insulinet är det som gör oss feta, och för att producera insulin behövs kolhydrater.
    Att en skippa dessa så slipper man den fysiska biten i sitt matmissbruk, suget, låga blodsockret som triggar osv. Istället kan man jobba med den psykiska på ett lättare sätt!
    Så mao, du vet inte vad du pratar om!
    Stinky skrev 2010-02-17 20:09:16 följande:
    Och där har du fel. Enbart en kostomläggningen "botar" inte matmissbruk. Kroppen behöver fortfarande proteiner, kolhydrater och fett för att fungera optimal.
    Nej, det behöver inte kroppen....min kropp klarar sig utmärkt på fett och protein och dessutom mår den gott! och baske mig, den fungerar optimalt också!
    maggsan skrev 2010-02-17 22:42:09 följande:
    Är det inte så att alla kroppar fungerar olika?? jag skulle aldrig kunna leva på proteiner och fett. för jag skulle kräkas av den mängd man måste äta. Nää sunt förhållande till alla grupper skulle vara det optimala..
    Vaddå den mängd man måste äta?
    Det låter som vi svullar...mer fel kan det inte bli.
    maggsan skrev 2010-02-17 22:42:09 följande:
    Är det inte så att alla kroppar fungerar olika?? jag skulle aldrig kunna leva på proteiner och fett. för jag skulle kräkas av den mängd man måste äta. Nää sunt förhållande till alla grupper skulle vara det optimala..

Däremot håller jag med om att kroppar funkar olika. Så därmed kan de som propsar på att man ska äta varierat lägga ner der direkt!

Sen vet jag inte hur du vill att vi tolkar din sista mening, sunt förhållande till alla grupper ur kostcirkeln, dvs äta varierat av allt eller sunt för hållande till att alla är olika och mår bra på olika kost? Jag hoppas på det sista

Stinky skrev 2010-02-18 09:39:29 följande:
    Just nu, ja! Ett tips till dig och dina gelikar är att du lära er mer om hur kroppen fungerar, för er egen skull (och då kan inte kolhydraterna missas), för ni verkar inte ha koll. 
    Hahaha!
    Jag har stenkoll! Du däremot....läst några nya studier på sista tiden? Eller är det grundskolans biologiböcker du senast läste?
    Anonym (lever oxå så) skrev 2010-02-18 12:21:19 följande:
    Det är ju så svårt med ett matmissbruk och ni som säger att det bara är att lägga om kosten har så FEL!! Om ni påstår er vara matmissbrukare vill jag påstå att ni INTE är det! För vore det så lätt så skulle inte många med mej lova sig självt 10 ggr om dagen att detta är sista gången! Men ändå så styr maten ens liv! Man kan inte bara tänka att om jag bara slutar äta detta,för problemet är att det går inte för en matmissbrukare! Utan kolhydrater mår kroppen inte bra,speciellt inte om det ligger psykiska orsaker bakom.  Hjärnan behöver kolhydrater... ALL mat triggar en matmissbrukare,detta är det stora problemet! Du måste ju äta! Alkohol o droger tex kan du ju sluta med. Detta är ett komplicerat problem och att förenkla det så pass att man bara skulle kunna lägga om kosten,är som att slå på den som redan ligger! Som ett hån rakt i ansiktet på en "äkta"matmissbrukare!
    Visst är det ett komplicerat problem!
    Kroppen mår utmärkt om man plockar bort mkt kolhydrater! Och om kroppen rent fysiskt mår bra kan det vara lättare att ta tag i den psykiska biten!
    Jag har själv varit i stoppa fingrarna i halsen, gömma mat och godis svängen även om jag inte varit så djupt nere. Så jag pratar inte helt ur nattmössan!
    Men då jag pratat med och läst om ganska många som faktiskt varit mkt hjälpta av LCHF så tror jag visst det kan vara en hjälp på vägen.
    Stinky skrev 2010-02-18 13:24:11 följande:
    Åh, vilken hånfull och spydig ton du har. Beror det på att du känner dig nedtrampad? Det gör du med all rätt. Du har inte stenkoll, du yrar i nattmössan. Du har gått på en myt som utesluter något som kroppen faktiskt har behov av.  Jag har studerat en hel del näringslära, så mig kan du inte snacka ned på något sätt alls. Att du sedan väljer att vara helt och hållet fyrkantig, är helt upp till dig.

Jo, du är ju så hemskt mkt trevligare! Kom med konkret fakta istället för att gömma dig bakom stroppigheten!

Jag tänkter inte tvinga på dig massa fakta om du ändå inte tänker läsa, LCHF passar inte alla, men baske mig att nån ska få komma och tracka ner på en kost som trots allt har förändrat livet till det mkt mtk bättre för många....never!

Så alla som är intresserade av att hitta sidan där ny forskning kring kosten sammanställs (ja både för och nackdelar mot LCHF) kolla in på www.kostdoktorn.se och skaffa er en egen uppfattning, utvecklingen går framåt..eller ska vi säga bakåt? Back to basic!

Stinky skrev 2010-02-18 13:51:12 följande:
    Åh. Lilla vän, såhär är det: kroppen behöver kolhydrater, proteiner, fett, vitaminer etc. för att fungera optimalt. Det är baserat på ren fakta, och är ingen kvalificierat skitsnack som du försöker få det till (du kan fråga vilken dietist, läkare eller annan proffession). LCHF-dieten utesluter inte kolhydrater, såsom du säger. Däremot så minskar man ned på kolhydratintaget (speciellt de snabba kolhydraterna). För övrigt så tycker jag att en människa som inte kan ett skit om näringslära och hur kroppen fungerar, utan som bara ser nån av de femtioelva dieterna som det enda rätta, inte ska yppa sig så mkt i den här frågan och spela Allan-Ballan, då tänket är lika kort som den vederbörandes näsa. Men blir nästan lite generad å dennes vägnar.   Och återigen: nej, matmissbruk "botas" inte av dieter.
    1. Jag är inte din lilla vän...snarare din mardröm...stor och stark och med skinn på näsan...så stink inte för mkt....
    2. Vilken fakta? Visst, var det så jag också lärde mig i skolan, kostcirkeln..nu har ju forskningen kommit lite längre....som tur är! Finns numera ganska många läkare som inte längre heller köper kostcirkeln utan börjar inse att vi får tänka om!
    3. Var har jag skrivit att LCHF KOSTEN utesluter kolhydrater? Att skippa dom ja, men inte utesluta, skippar maten som till stor del består av kolhydrater, sen får man med sig lite på köpet när man äter ex mjölkprodukter, grönsaker osv.
    4. Sen vem det är du skriver om på slutet...ja det måste bara härledas tillbaka till Stinky tror jag bestämt...eller? Jag blir generad å deras vägnar som inte kan se till det stora, att det händer saker inom kostentänket och att även läkare äter LCHF numera! Och även proffessionen sjuksystrar som mig

Och förlåt TS att jag bidragit till OT i tråden...men jag delar vissa saker med dig och känner att LCHF ändå hjälper mig åt rätt håll!

AnnaPuddel skrev 2010-02-18 15:30:49 följande:
    det är fibrerna..jag gick ner 30 kg på havregrynsgröt till frukost.

Grattis till den viktnedgången? Men vad åt du mer, hur rörde du på dig?

Vill man äta gröt till frukost finns det gryn som inte är lika snabba att påverka blodsockret som just havregrynen. Ex dinkel, rågflingor mm. Sen handlar det ju också om vad man har på sin gröt. Äter man den ren eller tillför man mer kolhydrater/socker?

Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...