• maggsan

Jag är sjuk i matmissbruk...

Anonym skrev 2010-02-15 23:52:41 följande:
    Man kan ha svagheter, absolut inget fel med det, men om du själv märker att det är något som inte står rätt till i kroppen så borde det inte va så svårt att låta bli saker som dom du just nämnde. Försök att göra något helt annat när dit sug kommer efter godsaker så ska du se att du inte kommer tänka så mycket på det efter ett tag och du kommer må bättre! då menar jag inte sätta sig vid tvn eller datorn utan något som uppehåller hjärnana på något annat!
    om det är något fel med kroppen så är det lätt att låta bli?? Mjo eller NEJ skulle inte tro det.. det är ju obalansen som gör det eller?

Hmm då ska man alltså hålla på från kl 19.30 när barnen har gått o lagt sig tills man går och lägger sig med saker som uppehåller hjärnan... för min del i detta fall.
    För jag är matmissbrukare....

Nej det enda som kan hjälpa till en början är att ifråga sätta sig själv varför äter jag det här?? Varför måste jag äta det nu?

Min tanke många gånger har varit när jag käkat chips, som är min svara punkt, stoppar upp ett tag och tänker varför äter jag det här?? För att det är gott så klart..
    det handlar lite om karaktären.. oxå vill jag tillägga.
    Men jagslutar inte äta ändå.. för det är gott.. som en drog.. som en alkis när han får alkohol... men behöver hjälp med att ta itu med VARFÖR man inte kan sluta..

Sedan spelar det oftast ingen som helst roll om man skulle kunna jobba som en dietist eller inte i sin kunskap om kosthållning och motion.

Någonstans så undrar jag verkligen om inte det är "tjockisar" som vet hur man ska äta men inte kan fullfölja det??! Jag är en av dem..

Nu talar jag bara av egna erfarenheter.. inte min mening och trampa någon på tårna över huvudtaget.
    Be my enemy - and you will die
  • maggsan

Käkar jag effedrin eller reductil så blir jag av med suget genast.. skumt va? nej inte direkt för det är något i dessa piller som gör att man inte vill äta.. men då gäller det allting istället....

Å nej jag vet att effedrin inte är det bästa att äta så jag behöver inte någon uppläxning i ämnet TACK!!

• maggsan
    Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-16 00:12:47 följande:
    Jag har haft två omgångar med Reductil (10 mg) och första gången hjälpte det mig at gå ner ca 15 kg.  Nu bad jag om det i samma veva som jag bad om remissen till ÖEH(överviktsenheten) men tyvärr låg mitt blodtryck för högt. Just nu skriker min kropp efter Reductil...Och jag vet inte ens vad Effedrin är, men berätta gärna.
    Efedrin är prestationshöjande och fettförbrännande om man tränar mycket. Men fungerar ypperligt när man känner att man inte vill äta för min del
    NEJ inget jag rekommenderar för man har satans skallebank varje dag.. Man sover som en kratta och hjärtat slår extra hela tiden. Nää testa inte det.. inte värt det jag lovar.
  • maggsan
    Anonym skrev 2010-02-16 00:20:20 följande:
    Effedrin är inte det ett medel som vidgar blodkärl och har användes förr vid astma och även som dopingsmedel? bara undrar!
    Stämmer höjer ju träningsorken något enormt.. det farliga är ju att man inte känner av att kroppen egentligen inte orkar..
  • maggsan
    Anonym skrev 2010-02-16 00:22:13 följande:
    Men ni äter förskräckligt dålig mat! Mat som inte mättar, mat med socker i. Skit i rostmackorna och korven så är du en liten bit på vägen.  gör emn köttfärslimpa istället även om du överäter av den är det bättre än någon korv med ketchup. Köttfärslimpa med ugnsrostade aubergine, lök och paprika.Du behöver inte ändra allt på en gång men byt en sak i taget.Eller också kan du tycka synd om dig själv Buhu det är så synd om dig.
    Om du hade sett hur jag äter på dagarna så hade du baxnat. Jag kan tyvärr dock inte säga att TS verkar hålla direkt dålig mathållning förutom det hon äter på kvällen.
    Denna hysteri med kolhydrater att de ska bort bort.. det fungerar inte för alla.
    Skulle jag utesluta mina kolhydreater vid varje måltid så skulle jag kräkas som en tok varje gång jag åt någon måltid.. maybe it´s all in my head...
  • maggsan

från oss alla

• maggsan

Ett tag skrev jag upp vad jag åt.
    Köpte en kalender så jag kunde skriva upp allting jag stoppade i munnen och märkvärt blev det mindre.. hmm kanske ska göra det igen??

Det var faktiskt effektivt när man bläddra tillbaka och titta på vad man själv hade tryckt i sig så skämdes jag och därmed blev det mindre onyttig mat.

Dagbok som skriver här ovan är nog jättebra =)

• maggsan

Är det inte så att alla kroppar fungerar olika?? jag skulle aldrig kunna leva på proteiner och fett. för jag skulle kräkas av den mängd man måste äta.
    Nää sunt förhållande till alla grupper skulle vara det optimala..

• maggsan
    Anonym (dot.) skrev 2010-02-19 00:30:22 följande:
    HERREGUD vad irriterande det är att folk inte kan fatta att olika kroppar fungerar olika och att det är skillnad mellan dålig kost och matmissbruk. seriöst, skärp er.
    tack!!
  • maggsan

Åhhh jag blir så lyckligt så jag nästan börjar gråta... speciellt när det kommer in en människa som är perfekt i sitt tänkande och självdisciplin.

Lyckliga du!!!

Ta dig härifrån genast så du inte smittas av matmissbruket och all denna självömkan som flödar här inne..

• maggsan

Men allvarligt talat..
    Hur mycket fett äter NI som äter LCHF?? Min make käkade det ett tag.. och sannerligen om jag ska äta så mycket fett så kommer jag att käkas av flottytan som stannar i munnen.

För man ska väl ändå försöka hålla sig till ca 2000 kcal per dag??

• maggsan
    Haraaz skrev 2010-02-20 03:35:52 följande:
    I LCHF räknar man inte kalorier, man räknar kolhydrater (socker).
    Jo men det köper jag man äter minst 20 g per dag eller hur man nu väljer att lägga upp kosten.
    Någonstans måste ju få lite energi - fettet - räknas inte det alls?
  • maggsan
    Anonym (mat) skrev 2010-02-20 03:52:42 följande:
    Nej, eftersom man inte blir fet av fett. Dom använder sig inte utav kalorier alls, tror jag. Fast sen har jag också läst att om man äter så mycket fett så blir man också mätt fort och håller sig ändå runt 2000kcal/dag.
    Ja jag vet att man inte blir fet av fett.
    Så som jag uppfattade det när mannen här hemma körde LCHF så åt han fett som motsvarade ca 1500 - 2000 kcal.

Efter som LCHF är som den är så kan man ju inte ät för lite fett, eller har jag fått det om bakfoten? Äter man för lite energi som i detta fallet är fettet, så resulterar detta i att kroppen släpper ketoner, det vill säga att muskelmassan minskar och då tror inte jag att det spelar någon som helst roll hur mycket proteiner man äter.

Den rätta mängden protein och fett tillsammans med några ynka kolhydrater ska väl ligga på runt 2000 kcal per dag? Oavsett hur stor/liten man är??

Är det någon som har hört talas om Every otherday diet?
  • maggsan

Vad jag menar med kcal egentligen är ju fettet eftersom det är energin i LCHF dieten. Man kan ju säga att man inte räknar kcal utan mängd fett om det är lättare.

• maggsan
    Probably the best in the skrev 2010-02-20 23:23:20 följande:
    Mina inlägg är ett försök till diskusssion men min "diskussionskompis" har inte mkt mer att komma med än att smälla med högern och torka bort snoret med vänstern och hamra enstaka bokstäver på tangentbordet däremellan. Så mkt vettigare lär det ju inte bli Det har jag redan insett, men eftersom du inte hade det så får jag väl tala om det en gång till, over and out.....
    Te med kokosfett... är det gott? alltså varför gör du så? *ren nyfikenhet*...
  • maggsan
    Stinky skrev 2010-02-21 00:35:02 följande:
    Skillnaden mellan mig och en del andra här, är att jag har lidit av överviktsproblematik samt matmissbruk i hela mitt liv, tills jag fick genomgå en gastric bypass-operation för nåt år sedan. Operationen har helt klart hjälpt mig på vägen för en sundare livsstil, men är knappast grejen som löst hela min matsituation. Innan operationen försökte jag banta och göra livsstilsförändringar gång på gång, gick hos dietister och läkare, men det fungerade inte. Jag var, och är fortfarande, expert på viktminskning och alla de tusen sätt man kan gå ned i vikt på i form av dieter och s.k. "livsstilar". De flesta feta blir nämligen det, då det man allra helst vill är att bli smal och fin. Problemet är att man saknar verktyg för att ta sig fram till målet, för man är så pass skadad i huvudet p.g.a. maten, skammen, förakten för sig själv och skuldkänslorna. Och framförallt av folks förakt för feta människor.  Maten är inte lösningen på problematiken. Den finns där som ett bihang. Det som behövs, är hjälp av proffession för att ta sig fram till målet. Oavsett om man klarar det på "egen väg" eller via en operation, så behövs oftast terapeutiskt hjälp för att lära sig att hantera hela ens liv och sluta se maten som det viktigaste som finns i hela ens tillvaro. Jag har fortfarande övervikt, och vet EXAKT vad som är mina svagheter (bl.a socker). Jag har dock fattat att jag inte ska förbjuda mig själv saker och ting, för då blir det desto mer lockande. När jag slutade röka, förbjöd jag mig inte själv att röka. Jag hade alltid ett ciggpaket i väskan "ifall att". Det var inte lika intressant då, och funkade jättebra för mig. Och det är det jag menar: man ska inte förbjuda sig själv en massa, för det förbjudna är alltid mer intressantare än det man "får" ta.
    Åh vi är lika här alltså..
  • maggsan

De som skyller på sin benstomme hoppas jag verkligen gör det med ironi.
    Har man sådan ovetskap om hur det ligger till med benstommen jaaa då vet jag inte vad jag ska tillägga..

Men Stinky,  Prob och Lady.. tack för att Ni underhåller mig så här i natten.
    Jag lär mig så mycket nytt varje dag.

Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...