• Bonanza

Jag är sjuk i matmissbruk...

AnnaPuddel skrev 2010-02-18 18:43:29 följande:
    man måste ersätta dåliga vanor med bra vanor. man kan inte bara eliminera dåliga vanor .
    Ja, och en knarkare kan ju ta vitaminpiller istället för skadliga piller, då är ju allting löst!

Herregud vad folk har dålig koll! Har man som TS en ätstörning så är det precis samma mekanismer som vid anorexia och bulimi, som vid alkoholism eller andra beroenden. Det handlar inte om att man ska låta bli att köpa hem dålig mat, för då äter man socker ur paketet, eller så åker man och handlar precis innan affären stänger. Det TS behöver är ingen jävla LCHF eller Atkins eller ersätta godis med morötter, det hon behöver är hjälp av någon professionell för att komma ur sin sjukdom.
  • Bonanza
    Anonym (Blää) skrev 2010-02-18 19:00:47 följande:
    vem som helst fattar väll att hon behöver hjälp? men till skillnad från knark och alkoholism så kan man inte bara sluta äta???? Vad är ditt alt då om hon inte får ersätta skräpmat med nyttig?
    Jag? Eller vem?

Alternativ och alternativ - det finns bara en lösning, att få professionell hjälp. Innan dess kommer nämligen ingenting ni föreslår fungera. Klart hon FÅR ersätta godis med grönsaker, men det kommer inte att hända förrän hon har fått hjälp ur sin ätstörning, ur sin sjukdom.
  • Bonanza
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 16:03:33 följande:
    jo det förstår jag och det ör ju ofta det som BLIR ett problem när man försöker gå ner i vikt. grejen med lchf är ju att, även om man utesluter kolhydrater, så tillåter man fortfarande en massa saker som de flesta tycker om. Vispgrädde, mörk choklad i små mängder, nötter, feta såser, lchf-bakelser osv. Man känner inte att man missar nåt eller inte kan unna sig just för att det finns annat än socker att trycka i sig. för man FÅR trycka i sig tills man spyr (men det brukar inte vara långvarit, man mår ganska dåligt till slut) jag har liksom aldrig ätit så mycket gott som när jag körde igång.
    "Man"?

Skriv som det är, DU tycker så. DU upplever det så. För du är väl ändå inte så förmäten att du vill påstå att LCHF fungerar för alla? Jag får lite Anna Wahlgren-vibbar här i såna fall.

Jag klarade av LCHF i en vecka. Sen höll jag på att kräkas och slutade.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...