Inlägg från: Anonym (Been there...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Been there...)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Hej!
    Jag vet vad du går igenom, jag har varit där du är just nu.. Jag är fortfarande inte frisk men mycket bättre.

Jag skulle råda dig att vända dig till en Ätstörningsmottagning eller prata med din husläkare (om hon/han är bra) ang att du misstanker att du har hetsätningsstörning.

Om du bor i närheten av Göteborg så vet jag en bra dietist..

http://www.atstorningsakuten.se/ (känner inte till detta stället - googlade fram det..)

http://www.abkontakt.se/

http://www.abkontakt.se/?s=vard

Det handlar inte om du har dålig karaktär  , så straffa inte dig själv..

Jag har ett tips att ge dig - ät mat! Bättre en Findusmåltid än inget alls tex..
    Börja med detta ! Ät mat var tredje timme! 

Ät frukost + mellanmål+lunch+mellanmål+middag+kvällsmål

Annars blir det lätt att du hetsäter/överäter på kvällarna..

Ät ca var tredje timme !

Tex :

Gröt+ 2 smörgåsar + jucie + kaffe/the
    Fil + musli/flingor + jucie/frukt + 2 smörgåsar + kaffe/the

Frukt ( el smoothie - finns färdiga att köpa också)

Lunch : Orkar du inte laga egen , köp en soppa, färdig rätt (Findus Dafgård el dyl) + lite grönsaker

Frukt  ( eller en liten yoghurt el dyl)

Middag : Orkar du inte göra egen - köp färdig mat (Findus, Dafgård el dyl)

Kvällsmat: 2 mackor + kaffe/the

OM du skulle äta en chokladkaka, bulle el dyl under dagen så är INTE hela dagen förstörd! Straffa inte dig själv!

Lycka till!

Skickar varma styrkekramar till dig!

• Anonym (Been there...)
    Veritas odium paret skrev 2010-02-19 12:26:43 följande:
    Tvivlar inte en sekund att ni missbrukar maten, tycker bara det finns så många andra medel/sätt att ta till för att bemöta eventuellt döva bort sina känslor istället för att medvetet äta ihjäl sig, för det gör man om man trots en skenande vikt upprepar samma misstag kväll efter kväll.I mina ögon är det bara korkat och pekar på noll självkontroll/disciplin om man sitter och yrkar på "men jag har ett missbruk", missbruk är inget man har, det är nått man skaffar sig och sedan medvetet och ihärdigt upprätthåller. Men du har rätt, jag har inget i denna tråden att göra, hade bara lite dötid på händerna.pls fortsätt med självömkande inlägg fyllda med ursäkter/bortförklaringar istället för att ta er i kragen.
    Vet du... jag tycker att DU är korkad som uttrycker dig så oförstående på en tråd som handlar om MATMISSBRUK!!!!!!!!!!!!!
    Knark och sprit behöver man inte ha i sitt liv men MAT måste du ha för att överleva! För oss som VET vad ett MATMISSBRUK är måste lära oss att få ett normalt och sunt förhållande till mat.
    Tycker du att anorektiker och bulimiker också bara "ska ta sig i kragen" ?
    Har du hört talas om hetsätningsstörning?? Det är också en ätstörning som uppskattningsvid 33% av alla som är överviktiga har, om inte ännu fler.

Det är personer som DU som gör att personer med övervikt mår ÄNNU sämre med ditt förakt. Bara för att man är överviktig så är det inte samma sak som att vara korkad.. Eller som en del säger "Bätter överviktig än skitviktig" och det senare är DU!
  • Anonym (Been there...)

Det spelar ingen roll vad man äter - det är ändå kalorierna som räknas i slutändan! Viktväktare, GI, LCHF - osv...

Men jag tror inte på förbud och jag tror ingen människa orkar tex äta LCHF hela livet - men det är vad JAG tror..
    Har en vän som åt LCHF i 6 mån , massor av god mat.. gick ner 8 kg. När hon slutade var kroppen som en svamp och hon fick allt igen på kort tid.. och mer..

Men alla får välja vad de själv vill äta men om man är lite "störd" när det gäller mat så ska man börja jobba med sitt känsloliv - det är jag övertygad om! Det är DÄR som problemen är och tar sig i uttryck i ett missbruk - här ett matmissbruk.

Jag vet vad jag pratar om och jag har kommit en bit på väg.. men är inte vid målet ännu.

TS - Köp eller låna boken "Övervikt handlar om känslor" .

(Det finns fler i denna tråden som borde läsa den boken som anser att det är bara " att ta sig i kragen" och sluta "grisa"... WHF... Sluta grisa?? )

• Anonym (Been there...)
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 16:03:33 följande:
    jo det förstår jag och det ör ju ofta det som BLIR ett problem när man försöker gå ner i vikt. grejen med lchf är ju att, även om man utesluter kolhydrater, så tillåter man fortfarande en massa saker som de flesta tycker om. Vispgrädde, mörk choklad i små mängder, nötter, feta såser, lchf-bakelser osv. Man känner inte att man missar nåt eller inte kan unna sig just för att det finns annat än socker att trycka i sig. för man FÅR trycka i sig tills man spyr (men det brukar inte vara långvarit, man mår ganska dåligt till slut) jag har liksom aldrig ätit så mycket gott som när jag körde igång.
    Och jag har aldrig mått så dåligt som när jag åt LCHF...
    LCHF är INTE en diet/livsstil som passar ALLA..även om de flesta som äter denna typ av mat verkar tro det

Matmissbrukare måste lära sig att hantera sitt KÄNSLOLIV.... ( maten står för något annat.. det kunde lika gärna varit alkohol eller knark!)
    Är detta verkligen så svårt att förstå?????????????????????????????????????????
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...