Inlägg från: Anonym (XXXXXL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

maggsan skrev 2010-02-16 00:04:49 följande:
    Käkar jag effedrin eller reductil så blir jag av med suget genast.. skumt va? nej inte direkt för det är något i dessa piller som gör att man inte vill äta.. men då gäller det allting istället....Å nej jag vet att effedrin inte är det bästa att äta så jag behöver inte någon uppläxning i ämnet TACK!!
    Jag har haft två omgångar med Reductil (10 mg) och första gången hjälpte det mig at gå ner ca 15 kg.  Nu bad jag om det i samma veva som jag bad om remissen till ÖEH(överviktsenheten) men tyvärr låg mitt blodtryck för högt. Just nu skriker min kropp efter Reductil...

Och jag vet inte ens vad Effedrin är, men berätta gärna.
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:07:37 följande:
    Nu är det ju skillnad på droger och alkohol och cigg eftersom det finns beroendeframkallande ämnen i det. men visst är är missbruket det samma.
    Anonym skrev 2010-02-16 00:11:34 följande:
    Jag har inte varit överviktig någon gång förutom några kg. Men beroende av saker har jag varit men inte av alkohol eller knark. En snus tex motsvarar 5 st cigg så tro mig att det är jäkligt svårt att sluta + att det går rakt ut i blodet. Men jag kan säga att jag är väldigt påläst om hur kroppen fungerar pga folk runt mig har haft sjukdomar och haft alkoholproblem
    Vem svarar du?
  • Anonym (XXXXXL)
    maggsan skrev 2010-02-16 00:18:09 följande:
    Efedrin är prestationshöjande och fettförbrännande om man tränar mycket. Men fungerar ypperligt när man känner att man inte vill äta för min del NEJ inget jag rekommenderar för man har satans skallebank varje dag.. Man sover som en kratta och hjärtat slår extra hela tiden. Nää testa inte det.. inte värt det jag lovar.
    Jag ska inte prova. Låter inte som det är nått för mig ändå.
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:22:13 följande:
    Men ni äter förskräckligt dålig mat! Mat som inte mättar, mat med socker i. Skit i rostmackorna och korven så är du en liten bit på vägen.  gör emn köttfärslimpa istället även om du överäter av den är det bättre än någon korv med ketchup. Köttfärslimpa med ugnsrostade aubergine, lök och paprika.Du behöver inte ändra allt på en gång men byt en sak i taget.Eller också kan du tycka synd om dig själv Buhu det är så synd om dig.
    Kan säga att jag INTE äter så här kasst varje dag. Det var just idag som min "matdedel" såg ut så här. Så att säga "ni äter förskräckligt dålig mat" är direkt felaktigt när det gäller mig. Det som gör mig TJOCK är att jag inte motionerar. Det beror på först och främst lathet och tyvärr en knäskada sen ca 20 år tillbaka som repade upp sig för 2 år sen.
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:22:14 följande:
    Den som fråga mig om jag varit överviktig och den som sa att det är samma sak som alkohol och doger. ;)
    Svårt att klicka på citatknappen??

Det är lite typiskt att smala/normalviktiga personer lägger sig i en sån här debatt och talar om att det är "bara" att göra si eller så.

Javisst är dessa preparat beroendeframkallande, men det är lika svårt att ta sig ur om hjärnan inte jobbar jämte mig hela tiden. Så ingen skillnad på beroendet för mig.

(Lever med en nära anhärig som är alkoholist, så ajg vet hur det fungerar, ja)
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-16 00:27:11 följande:
    Kan säga att jag INTE äter så här kasst varje dag. Det var just idag som min "matdedel" såg ut så här. Så att säga "ni äter förskräckligt dålig mat" är direkt felaktigt när det gäller mig. Det som gör mig TJOCK är att jag inte motionerar. Det beror på först och främst lathet och tyvärr en knäskada sen ca 20 år tillbaka som repade upp sig för 2 år sen.
    tillägg; även denna kvällätning som gör mig tjock, såklart.
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:37:03 följande:
    Ärligt talat så är du larvig nu... varför skulle inte en smal person kunna hjälpa till?? Är vi mer okunniga än en som är överviktig??  som någon sa så antingen så tycker man synd om sig själv och blundar för det andra säger eller så lyssnar man. man försöker vara snäll. Om du trodde på dig själv så skulle du lyssna och inte kritisera tillbaka. Skriv för fan isf att bara överviktiga får va med i denna tråd!!!!
    Larvig? Ja, säger du det så är det väl så.

Det du inte förstår (utifrån vad ajg läst, men det är svårt att skilja på Anonyminkäggen åt, vet ju en vem/vilka som ligger bakom åsikterna) är hur hjärnan fungerar. Detta är inte LÄTT. Detta är inte SÅ BARA... Har itne påstått att du är okunnig eller att smalisar inte får skriva, men det är en viss attityd som kommer ifrån dig som jag tolkar som att "gör si, gör så" och "bara gör så".

Jag tycker synd om mig själv, JA. Men jag har inte lagt mig på sängen och gett upp. Om du läser lite tillbaka så har jag sökt vård men att vårdkön är lång, upp till 18 mån. Jag lyssnar och tar till mig om det kommer nått nytt jag inte känner till, det har än så länge inte kommit nått nytt i tråden.
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:44:40 följande:
    Nu blev det tyst!!!???
    På vem? från vem?
  • Anonym (XXXXXL)
    maggsan skrev 2010-02-16 00:52:16 följande:
    från oss alla
    Ja och nu på allvar från mig, sängen hägrar...
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:55:35 följande:
    Det du nu skriver är inget nytt. Absolut inte. Mina barn ser inte mig missbruka maten. Jag är SKITnoga med att inte de ska bli som jag. Som jag skrev, jag lever inte som jag lär.

Hur många nätter har jag inte legat sömnlös bara för att gråter mig igenom detta, vad gör jag mot mina barn? Jag kommer på bättre tankar, får lite peppning av mig själv och så klr jag på i 1-MAX 2 veckor sen är jag tillbaka i samma snurra igen. Bl.a därför jag sökt läkarvård och terapi.

Det jag kan läsa mellan raderna är att jag ses om lat. Att jag inte orkar ta tag i mitt liv eller att jag ignorerar det, är totalt felaktigt!!

Du förstår inte..., och inte jag heller egentligen. Jag är sjuk och behöver vård. Jag är inte lat. jag gillar inte mitt liv som det är. Jag har provat ALLT!

Dels är mitt problem också motionen pga mitt knä, som tyvärr INTE mår bra av min kroppsvikt och blir ju inte bättre av att jag lägger på mig massor med kilon just nu...
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym (Varit där) skrev 2010-02-16 01:02:37 följande:
    Glömde skriva att du ska åberopa vårdgarantin så snart din remiss kommit fram till överviktsenheten. Då får du hjälp inom 3 månader.
    Tack för sitt inlägg, ja det långa alltså.

Jag står nu i kö till en speciell överviktenhet som jobbar med KBT. Ledet före GBP-operation. Jag har påtalat vårdgarantin, men blir hänvisad till 12-18 mån. Vad kan jag göra då? Detta är en nystartad (om den ens är igång) verksamhet som inte landstinget styr över, de remitterar dit dock.
  • Anonym (XXXXXL)

Nu, nattinatt!!

• Anonym (XXXXXL)
    Dripknot skrev 2010-02-16 06:47:01 följande:
    Matmissbruk kan likställas med missbruk av alkohol och narkotika. Personer som fastnat i matmissbruk är starkt beroende av socker. Socker finns i alla kolhydratrika livsmedel och ger hjärnan en likvärdig "ruskick" som vissa narkotiska preparat. Så visst kan matmissbruk med full rätt jämföras med narkotika- och alkoholmissbruk. Matmissbruk tas dock sällan på lika stort allvar, vilket är synd eftersom missbruksbeteendet är detsamma. Det finns en stor utbredd oförståelse för matmissbruk eftersom relationen till livsmedel är så personlig och tabubelagd. Oförståelsen och bristen på kunskap kring detta speglas i resonemang som "lär dig äta rätt" eller "det är väl bara att sluta med sockret och kolhydraterna". Hade det varit så enkelt som dessa hemlärda "professorer" påstår hade ju ingen varit tjock eller matmissbrukande idag. Personer med matmissbruk mår oftast mycket dåligt, har mycket skuldkänslor och smyger med sitt ätande. Dock möts de tyvärr av oförståelse och därmed blir problemet bara värre.
    Tack för ditt inlägg!
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-16 07:56:43 följande:
    Ts det är ju förödande att du måste vänta så länge innan du får hjälp. Jag har inga direkta förslag, men det måste finnas någonting annat som kan vara till hjälp innan du får komma till överviktsenheten?
    Ja, det var att få Reductuil, men jag hade för högt bloctryck för att få ut dessa denna gång. Jag har ätit dem förut med BRA resultat. Jag har testat dietist.
  • Anonym (XXXXXL)

Hej på er igen! TS här.

Tråden har fått en vinkel där jag inte trivs. Ni får gärna använda tråden och disskutera vidare, jag nöjer mig med det som är.

Jag vet att jag är sjuk. Jag står i kö för vård, har stått i ca 5 månader och kötiden är upp mot 18 månader i värsta fall. Jag ska dock ta kontakt med min läkare (som skrev remissen till vården) och be om att få komma på ett besök för att prata om tidsaspekten.

Som sagt, jag smiter inte undan för att jag lämnar tråden. Jag vet att jag är sjuk och att det sitter i HUVUDET på mig. Spelar ingen roll för mig vad ajg har hemma i skåpen elelr vilken diet jag äter efter, jag överäter ändå!! Jag behöver annan hjälp. 

Frid vare med Er! Kram

• Anonym (XXXXXL)
    Veritas odium paret skrev 2010-02-19 20:22:26 följande:
    Som sagt, jag har inget intresse att debattera "sjukdomar", diverse ursäkter och andra bortförklaringar, jag sa vad jag ville säga då jag hade tråkigt och tyckte att självömkande inlägg var lagom patetiska.Skrev också att jag skulle dra mig tillbaka från tråden så sluta citera mig om ni vill kunna beklaga er ifred.Avslutar med vilka ursäkter man än använder så är det fortfarande ett fritt val att grisa ner sig varje kväll, sen kan ni kalla det vad ni vill.
    Men VAD gör du i denna tråd om du inte ens är INTRESSERAD?????
    Nått du gör är att sparka på de som redan ligger! Hoppas verkligen att din omgivning står upp och att du är vänlig mot dem.

Vaddå GRISA?? G-R-I-S-A. Grisa betyder att smutsa ner sig här där jag bor så jag undrar vad du menar?
  • Anonym (XXXXXL)
    skuggspel skrev 2010-02-20 23:31:47 följande:
    Hoppsan, jag läste lite här nu. Tog visst fel och trodde det var en tjej som mådde dåligt och ville ha hjälp med sitt matmissbruk men det är visst någon sorts tjafstråd.Hoppas du TS får den hjälp du behöver. Behöver du en peppkompis kanske vi kan skriva till varandra.. skicka meddelande i så fall.Mvh
    Jag, TS, har lämnar tården just pga att den fick e vridning jag inte vill ah, har dock gett medgivande för fortsatt diskussion.
    Jag kommer att få den hjälp jag behöver, är ställd i den berömde vårdkön men en väntetid pp mot 18 månader dock.

Hoppas du får det stöd du behöver!
  • Anonym (XXXXXL)
    Mad as snow skrev 2010-02-22 10:36:55 följande:
    Jag tror inte att jag kommer att läsa hela den här tråden eftersom den verkar innehålla en massa debatter som inte har med ts problem att göra. Så, ts: jag hoppas att du har fått några bra råd angående din ätstörning. Hetsätning och matmissbruk som du beskriver det är ett helvete som är lika komplicerat (om inte mer) än renodlad bulimi eller anorexi. Att bara rikta in sig på dieten är fel väg att starta med enligt mig, eftersom det inte angriper de bakomliggande orsakerna. Vilka kan handla om väldigt många saker. Jag hoppas att du ser till att få hjälp, med både den psykologiska och den fysiologiska biten. Det finns en del småtips man kan använda sig av för stunden, för att få bukt med själva ätandet och tuggandet, men i slutändan är det känslorna man ska komma i kontakt med. Först då slutar man upp med beteendet.  Jag själv var anorektiker och bulimiker under väldigt många år, och en behandling jag riktade just in sig på ätandet - i mitt fall fungerade det eftersom om man slutar missbruka mat så finns det heller ingen anledning till kompensatoriskt beteende = intensiv träning eller kräkningar osv. Och jag träffade på en hel del människor som inte använde sig av min typ av just kompensatoriskt beteende, utan som helt enkelt "överåt" och inte kunde sluta. De drabbades av ett dubbelt stigma eftersom de dessutom ofta var överviktiga, vilket ledde till att de förlorade kraft när det gällde att ta tag i problemet. Och de blev ofta pikade av sin omgivning för övervikten, de kände sig konstant misslyckade och kunde inte förmå sig till att just ta tag i det. I vilket fall: jag förstår att det är ett helvete. Jag ska leta upp boken som jag fick i samband med den behandlingen, eftersom den kom med en hel del praktiska råd för stunden, hur man ska stoppa själva ätandet när det har satt igång. Hur som helst, jag hoppas att du har fått några bra råd angående vart du ska söka dig för att få hjälp, det beror ju lite på var i landet man bor också. 
    Tack för ditt inlägg! Och tack för boktipset!

Jag är i kö för att få vård och jag har faktiskt, efter denna tråd, fått ett jävlar anamma som jag aldrig haft tidigare! Känner att jag kan hålla mig bättre och kan nöja mig med MAT och jag tycker det är ett steg i rätt riktning, eller ja, en början kanske?
  • Anonym (XXXXXL)
    sara99 skrev 2010-02-25 12:09:56 följande:
    Undrar vilken hjälp man kan få dvs vart skall man vända sig om man mår psykiskt dåligt och missbrukar mat ? Är det först vårdcentral och att man sedan får remis ?
    Jag gick till min läkare på VC och bad om hjälp, att det är/var ohållbart och att det inte går mer nu. Jag väger massor, över 100 kg och en rejäl skopa till. Hon frågade om jag var beredd att satsa och klart jag är det.
    Jag är nu i kö för att få hjälp via KBT och följa ett visst upplägg. Fungerar inte detta så lommer det att bli aktuellt med operation för min del, tror jag. I mitt landsting så får man inte gör OP om man inte genomgått detta KBT-program vilket jag tycker är toppen eftersom jag egentligen är emot operationer.

Vänd dig till vårdcentralen! Lycka till!! Kram
  • Anonym (XXXXXL)

Oj! Har denna gamla tråd vaknat till liv? Va roligt, eller vad man säger.

Idag, 4 1/2 år efter att jag startade tråden så kan jag säga att mitt liv ser annolunda ut!

Jag hade vid TS ett BMI på ca 51, var sjuk och fick till slut komma i vård. Det tog tid. När jag väl kom fram till viktenheten så hade de upphört med den nämnda KBT-programmet. Jag hade då gett upp allt och sa ja till operation. 
    För lite drygt ett år sen så genomfördes en GBP-operation på mig. Jag ångrar INGET!! 

Idag är BMI ca 28 och mår som en PRINSESSA! Mitt liv är bara för härligt!  Har ytterligare 1 år på mig att komma ner lite längre, men jag är nöjd som det är! 

Love the life again! Hjärta 

Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...