• Lisalais

Barn med Hypotyreos.

Hej!
    Min dotter har sedan hon var 4 månader haft problem med förstoppning och nu har de efter två blodprovstagningar konstaterat att hon har hypotyreos, låg ämnesomsättning. Jag trodde det var något som var vanligt hos äldre damer.. Har ännu inte fått prata med någon läkare som har något vettigt att säga i frågan. All information jag fått kommer via egna efterforskningar på nätet, det känns sådär.
    Vår flicka är pigg, glad, rörlig och mycket tidig med att prata och mycket kommunikativ.
    Hon äter mycket och gärna och det enda symptomet är alltså förstoppningen. Jag är grymt skeptisk till att medicinera henne mot låg ämnesomsättning pga hennes goda allmäntillstånd.
    Finns det något därute som har erfarenhet på området? Har du barn med hypotyreos och vad är symptomen och riskerna?
    Oerhört tacksam för svar då läkarna sviker oss och inte svarar på några frågor...
    hälsn Lisa

• Lisalais

Hej, ja tack för responsen! Jag tycker också förstås hon ska ta medicin om läkarna säger det. Nu har vi ännu inte kommit så långt att vi fått träffa någon läkare som har något vettigt att säga.
    Efter att ha väntat på remiss i en månad fick vi träffa en läkare som inte visste mer än jag och som dessutom var osannolikt otrevlig. Nu ska vi ta nya prover (antikroppar något..??) och få träffa en ny läkare (det krävde jag.. ) om en månad! Men jag ska få en telefon tid i nästa vecka med den nya doktorn. Förstoppningen är under kontroll med hjälp av Movicol för närvarande men det går upp och ner.. Fruktansvärt emellanåt på pottan för lillan. {#lang_emotions_cry}
    Dom säger att DET antagligen inte beror på ämnesomsätningen i alla fall. Alltså har hon inga symptom och om vi inte råkat ta blodprovet hade vi inte vetat om att hon haft låg sådan.. Hur stääer dom rätt dos på småbarn som inte har symtom undrar jag.? Kollar blodprov och höjer dosen långsamt kanske...? Skönt att hitta er förresten, känner mej som ett UFO när varken läkare eller bekanskapskrets vet något i frågan.
    // L

Svar på tråden Barn med Hypotyreos.