Inlägg från: jennyfer |Visa alla inlägg
  • jennyfer

Vi som försöker att få en flicka eller en pojke

Härligt med nya - och nygamla - medlemmar! Sebbe123, lägg gärna till dig i BF-tråden, men framför allt: grattis till bebisen i magen!!

• jennyfer
    skrållan1978 skrev 2010-03-30 07:13:00 följande:
    God Morgon allesammans!  Och välkommen till nya vännen i tråden=))))!Jag måste bara få berätta en sak, ngt som e litesådär spännnade o så=) Jag har nämligen blivit spådd=)))) I förrgår kväll av en persom som har spått mig med dom 2 sista barnen jag fått. Dom gångerna sa hon pojkar o jag minns tydligt förra graviditeten, för då trodde jag nämligen inte på henne. Jag hade nyss då gjort ett könstest man best på internet"Intelligender" heter det o innebär man ska kissa i en burk med pulver i o e kisset gult e det en tjej o e det grönt e det en kille. Iaf blev mitt kiss knallgult i burken så det var ju ett solklart tjejresultat då o jag minns sååå väl att jag sa till henne att NÄÄDU denna ggn  har du fel iaf för testet säger flicka. Hon var envis o sa- nej kajsa du får en pojke med bruna ögon.. veckan efter var vi på UL och jag var sååå säker på att få se en liten  snippa där på skärmen, men gissa vad: SNOPP=))) Hon hade rätt. Att han dessutom skulle bli brunögd trodde jag inte heller på då mina 3 tidigare pojkar e blåögda(bara mina döttrar som har bruna) MEN såå den 18 aug kom en liten vilhelm o ja- han ÄR brunögd=)))Nåväl, i förrgår spdde hon mig igen och jag var rätt så säker på att hon skulle säga pojke igen eftersom hon sagt det 2 ggr innan-men så säger hon: den här gången ser jag inte massa blått... Jag ser en massa roooosa och jag ser en tyydlig flicka med ljusbrunt hår och bruna ögon!!!VA utbrister jag! o frågade omhon inte lurades, men näää hon var såå säker, allt var så tydligt..=) så NU ska det bli väldigt intressant o se om detta stämmer o om hon ser rätt denna gågen oxå=))))Har ju själv kännt flicka redan från start men det känns ju mer logiskt med en kille liksom.Är sååå Nyfiken=))Kommer få ha både ögonbiden o munkavel på mig under UL skulle jag tro=)))))Risken är stor att jag kollar eller frågar rent utav=)))))))))
    Spännande, då låter det som om du ska ställa in dig på en flicka. Är du helt säker på att du inte vill få reda på vilket kön det blir på UL? Tänk vad förvånad du skulle bli om det blir en pojke den här gången.
  • jennyfer
    Karpen skrev 2010-03-30 09:33:01 följande:
    Är det inte dags för några av er att göra ul snart? Tänker på dig Jennyfer. Ska ni ta reda på?
    Yepp, nu är det nedräkning: 10 dagar kvar, så den 9/4 är det dags för UL. Jag har bestämt mig för att inte tänka alls på att det faktiskt är av medicinska skäl man gör det. Jag ser ingen anledning till att oroa mig i onödan och det skulle ändå inte gå att förbereda sig för en tråkigt besked. Därför väljer jag att bara tänka på hur kul det ska bli att se den lilla plutten/pluttan. Hoppas verkligen att vi ser om det är en flicka eller pojke - jag är så nyfiken! Har dock ingen föraning om vad det är så det blir en total överraskning.

Lovar att meddela så fort vi vet!
  • jennyfer
    Valkyrian1 skrev 2010-04-04 19:32:19 följande:
    Helt OT nu, men vad sjukt. Nu när jag skickade inlägget, så fattas 5 st inlägg!!!! Jag kan endast se mitt senaste inlägg, nr 512, sen är det ett hopp till inlägg nr 518, som jag skrev nyss. Vad är detta? Nån som vet?
    Vet inte vad det beror på, men jag har sett samma sak i andra trådar. Ingen förklaring.
    Minoo skrev 2010-04-04 21:43:49 följande:
    Tjoho! Blev lite nyfiken på det där... Kan vem som helst be om att få ett kubtest?Eller bestämmer barnmorska/läkare själva om det finns anledning till det?
    Riktlinjerna skiljer sig rätt mycket åt mellan landstingen. Vissa erbjuder inga KUB-test alls, medan andra erbjuder alla. Det vanligaste är att kvinnor över 35 år erbjuds. Sedan kan det skilja rätt mycket på om man går privat eller inte. Jag går t ex privat och på den MVC'n erbjuds alla, men det är inte standard är i Malmö annars.

Priset kan också skilja rätt mycket. Här kostar det 300 kr, medan jag hörde om något landsting/privat alternativ uppåt landet som tog 1700 kr för ett kub. Det var dock det dyraste som jag hört talats om, utan det brukar nog variera mellan gratis och upp till ett par hundralappar.
    DoktorAnna skrev 2010-04-03 14:14:38 följande:
    Hej alla! Själv gravid så inget att göra något åt könet NU, men : Kul det där om att flickor görs under våren! Men alla dessa "strategier" för att få det ena eller det andra - är DET NÅGON SOM HAR LYCKATS baka en pojke/flicka? 
    Om du tittar i BF-tråden så ser du att alla som hittills har fått reda på sitt kön faktiskt har fått det kön som de helst ville ha. Det rör sig dock inte om mer än ett par stycken så det går väl knappast att räkna ut en statistisk signifikans på det, men det är en bra början.
  • jennyfer
    na96gen skrev 2010-04-06 08:34:48 följande:
    Jag känner mig fortfarande osäker om hur man skall gå tillväga för att ev lyckas 'baka' en tjej. Det jag provat är : Bisolvon, tranbärstabletter (full dos) + tranbärsjuice (för att det är så gott) Matmässigt har jag inte ändrat något Kanske dax ? För det verkar inte vilja fungera för oss just nu... Vilket är ditt bästa tips / råd för att baka en tjej (vet att jag frågat innan men känner en stark oro om jag fattat rätt ....)
    Jag tror mest på tranbärskapslar, att försöka pricka in ett par dagar före ÄL och undvika orgasm. Sedan kan man alltid testa fler saker, men det är dessa som jag tror har störst påverkan.
  • jennyfer
    na96gen skrev 2010-04-06 08:34:48 följande:
    Jag känner mig fortfarande osäker om hur man skall gå tillväga för att ev lyckas 'baka' en tjej. Det jag provat är : Bisolvon, tranbärstabletter (full dos) + tranbärsjuice (för att det är så gott) Matmässigt har jag inte ändrat något Kanske dax ? För det verkar inte vilja fungera för oss just nu... Vilket är ditt bästa tips / råd för att baka en tjej (vet att jag frågat innan men känner en stark oro om jag fattat rätt ....)
    Får jag fråga var för ni satsar på just en flicka den här gången?
  • jennyfer
    na96gen skrev 2010-04-06 10:27:33 följande:
    klart man får .. ja du ser ju säkert att vi har en underbar tjej ♥och en underbar grabb.♥ Tjejen fick vi först. Känner att jag inte fick mysa så mycket med henne eftersom hon var just först.. alla frågor, alla oros saker.. ja du vet säkert. Sen grabben vi har är helt otrolig, tur vi fick honom som nr 2 .. han skrek oavbrytet i 6 månader, dag som natt, då lärde han sig krypa.. men han är fortfarande väldigt 'svår', aktiv, lite 'galen' slänger sig rakt ut, lyssnar 0, envis som en get . Sover fortfarande dåligt. Men otrolig på att prata, motorisk, ja helt underbar.Så om man nu får önska så är det en tjej vi önskar.. vi är lite avskräckta hihi.. vet ju så klart att alla individer är olika inte så .. utan bara kul om man ev kan påverkaLångt svar men det är ju svårt att så här svara så att man förmedlar det man eg menar
    Tackar för svaret! Tror att jag förstår.
  • jennyfer

Intressant:

http://growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=5868

"En ny stor holländsk undersökning, publicerad i den ansedda tidskriften British Medical Journal visar att ju längre tid det tar för ett par att uppnå en graviditet desto större är sannolikheten att det blir en pojke.

Det föds fler pojkar än flickor trots att antalet spermier med manligt anlag (Y-kromosomer) är det samma som med kvinnligt anlag (X-kromosomer) - och trots att manliga foster har en högre risk att dö i livmodern. Författarna till artikeln skriver att anledningen till att det föds fler pojkar än flickor ligger i en faktor som griper in någonstans på vägen från det att spermierna simmar från slidan till att en spermie smälter samman med ägget.

Vid ägglossningsdags ändras sekretet (slemmet) i livmoderhalskanalen för att spermier lättare skall kunna simma igenom det. Men sekretet blir inte lika lättgenomträngligt hos alla kvinnor eller hos samma kvinna vid olika tillfällen. För kvinnor som genomgående har ett mer segt sekret, vilket är svårare för spermierna att ta sig igenom, tar det längre tid att bli gravida. Det är också visat att spermier med Y-kromosomer (manligt anlag) simmar snabbare i ett mer svårgenomträngligt sekret än spermier med X-kromosomer (kvinnligt anlag).

För att testa sin teori att kvinnor som tar lång tid för att bli gravida med större sannolikhet föder pojkar undersökte forskarna över 5000 kvinnor. Av de kvinnor som redovisade mer än ett års väntan på graviditet födde 57,6% pojkar. För varje ytterligare år det tog för att bli gravid ökade sannolikheten att det blev en pojke med 4%.

Undersökningen tillför ny rolig kunskap som dock måste bekräftas av fler undersökningar innan den blir absolut sanning."

• jennyfer
    Karpen skrev 2010-04-06 21:35:58 följande:
    vad har era flickor/pojkar haft i hjärtljud? Stämmer det med låga pojke och snabba flicka?
    Stämde inte på mina.
    Lilla Fjun skrev 2010-04-06 20:20:26 följande:
    RUL idag och allt såg bra ut Tyvärr ville de inte säga om det var en pojk eller flicka så vi får vänta ytterligare några veckor och boka in Köns-UL.
    Härligt!!! Så skönt att allt såg bra ut! Vi har vårt rul på fredag så håll tummarna...!
  • jennyfer
    telma64 skrev 2010-04-06 16:15:54 följande:
    stämmer den forskningen på förstföderskor eller omföderskor oxå som vill ha mer barn?
    Ingen aning... Det var allt som stod i artikeln. Men det är rätt intressant och det borde stödja teorin om att bisolvon underlättar vid flickbak.
Svar på tråden Vi som försöker att få en flicka eller en pojke