• Jensa1973

Tips om resa Thailand och Malaysia

Det pratas och ges råd och tips om Thailand i många trådar.
    Men vi funderar på att avsluta kommande semester med 1,5 vecka eller liknande i Malaysia. Har då inte hunnit satt mig in så mycket om vart det kan vara lämpligast att åka med liten. Vad boende och mat kostar osv...

Någon som kan tipsa så jag får en bra början för vidare efterforskningar!!

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Svar på tråden Tips om resa Thailand och Malaysia
  • Jensa1973

Hur ska man tänka med monsunperioderna??

Kikat lite på Perhentian Island och funderar på om man kan åka dit i slutet på feb och framåt 10-12 mars??

Eller vart bör man bege sig under den tidpunkten?

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Maria C S 75

Jag har rest runt i både Thailand (utan barn) och Malaydia (med en vild 1 åring).

Kan säga att jag föredrar Thailand, vackrare, trevligare och med gästvänliga människor. Billigare att bo och äta. Naturen är mycket vackrare oxå.

Vi började med att resa till Langkawi, paradiser som alla sa. Vi bode på Pantai Cenang Beach. Kan säga att det var olja på stränderna och vattnet var så grummligt att man såg inte ens 5 cm ner i vattnet. Fiskarna nafsade på oss. 1 åringen vägrade att bada och det gjorde min 34 årige gubbe oxå Det var förresten där som en svenska dog i år av en manet...
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6530600.ab
    Skulle inte åka tillbaka dit ens om jag fick betalt!

Sedan drog vi till Kuala Lumpur och det var häftigt! Sicken stad. Vi var där i 3 dagar och det kan jag rekommendera. Passa på att bo på lyx hotell då det är jädrans billigt där.

Sedan drog vi iväg till Perenthian. Flyttade omkring lite för vi hittade inget fint. De flesta stränderna var så kraftigt förorenade då de mesta från hotellen flyter rakt ner på stranden. Vackrast och finast där var Long Beach, back packer stranden men de hade ett "finare" hotell som hade dusch och toa på rummen tror jag.
    http://www.buburesort.com.my/
    Låt er inte luras av hotel Arwana. Fint hotell men stranden utanför var hemsk! Dessutom hade de ingen mat i Restaurangen!

Vi insåg att östkusten ändå var vackrare än västkusten. Blev lite sugna på att dra vidare söderut till ön Redang. Det visade sig vara paradiset på jorden! Så vackert!!! Lite dyrt att bo men vi tog ett paket med 4 dagar 3 nätter och väl där förhandlade vi fram ett bra pris och stannade i totalt 2 veckor. Sedan var vi tvugna att dra vidare då de stängde för säsongen. Bra snorkling och bra dykning. De flesta hotellen har 3 utflykter per dag som man kan haka på. Jag var bland annat på ett reservat för havssköldpaddor.

Vi drog söder ut till Cherating, Absolut inget att ha. Ingen fin strand, bara fina hotell.

Vi drog vidare till paradis ön Tioman Island, blev besvikna igen. Absolut inget att göra, några roliga apor men det var allt. Stranden var inte fin och fullt av sandflugor. 2 gånger i veckan kom det lyxfartyg som la till utanför och så körde de in 1000 pers till stranden???!!! Vi åkte runt lite på ön men det var väldigt skitigt! Lite finare på Berjaya hotellet (stor känd kedja i Malaysia).

Efter Tioman så åkte vi till Singapore där vi spenderade 5 roliga dagar innan vi åkte hem.

Om ni tänker på en charter så kan jag rekomendera Thailand. Men om ni skall resa runt eller vill kombinera Thailand med Malaysia och resa reguljärt så kan jag rekomendra Kuala Lumpur och Redang Island. Det går flyg från både Singapore och Kuala Lumpur till Redang. Även båt från Singapore till Redang.

Tänk på att Malaysia är muslimskt. Östkusten lite mer än så Vissa taxi chaufförer kunde inte ens prata med mig som kvinna. Kanske berodde på att jag visade knäna (hade shorts som slutade strax ovanför knäna. De tyckte de var riktigt roligt att min sambo bar vår son i en bärsele och inte jag...

Undvik att åka till Malaysia under Ramadan, inte roligt när man inte får tag på mat åt sitt barn...

Stolt mamma till Mario & Nico. Carpe diem.
  • Tigerwoman

Maria C: Jag ser att BuBU ligger på Perhentian Kecil. Nyfiken på varför ni valde att åka dit när man rent allmänt rekommenderar Perhentian Besar för barnfamiljer, eftersom det ska vara lite mer ordnat och rent där? Fanns det någon särskild anledning?

• Jensa1973

Tack, kikar på bilderna.. vackert ser det ut trots vad du skrivit!!

Du rekomenderar Redang säger du.. och jag bara undrar har du koll på när det är monsumperiod där, och ramadan??

Jag ska säga så här.. Vi planerar att starta i BKK och sedan åka typ
    Krabi (ett par dagar)
    Koh Lanta (kanske 2 veckor)
    Phi Phi ett par dagar
    Krabi några dagar sedan avfärd med flyg till KL och vara på någon härligt ställ ca 1 vecka och avsluta med ett par dagar i KL

• sockerslav
    Maria C S 75 skrev 2010-02-20 08:02:45 följande:
    Jag har rest runt i både Thailand (utan barn) och Malaydia (med en vild 1 åring). Kan säga att jag föredrar Thailand, vackrare, trevligare och med gästvänliga människor. Billigare att bo och äta. Naturen är mycket vackrare oxå. Vi började med att resa till Langkawi, paradiser som alla sa. Vi bode på Pantai Cenang Beach. Kan säga att det var olja på stränderna och vattnet var så grummligt att man såg inte ens 5 cm ner i vattnet. Fiskarna nafsade på oss. 1 åringen vägrade att bada och det gjorde min 34 årige gubbe oxå Det var förresten där som en svenska dog i år av en manet... www.aftonbladet.se/nyheter/article6530600.ab Skulle inte åka tillbaka dit ens om jag fick betalt! Sedan drog vi till Kuala Lumpur och det var häftigt! Sicken stad. Vi var där i 3 dagar och det kan jag rekommendera. Passa på att bo på lyx hotell då det är jädrans billigt där. Sedan drog vi iväg till Perenthian. Flyttade omkring lite för vi hittade inget fint. De flesta stränderna var så kraftigt förorenade då de mesta från hotellen flyter rakt ner på stranden. Vackrast och finast där var Long Beach, back packer stranden men de hade ett "finare" hotell som hade dusch och toa på rummen tror jag. www.buburesort.com.my/ Låt er inte luras av hotel Arwana. Fint hotell men stranden utanför var hemsk! Dessutom hade de ingen mat i Restaurangen! Vi insåg att östkusten ändå var vackrare än västkusten. Blev lite sugna på att dra vidare söderut till ön Redang. Det visade sig vara paradiset på jorden! Så vackert!!! Lite dyrt att bo men vi tog ett paket med 4 dagar 3 nätter och väl där förhandlade vi fram ett bra pris och stannade i totalt 2 veckor. Sedan var vi tvugna att dra vidare då de stängde för säsongen. Bra snorkling och bra dykning. De flesta hotellen har 3 utflykter per dag som man kan haka på. Jag var bland annat på ett reservat för havssköldpaddor. Vi drog söder ut till Cherating, Absolut inget att ha. Ingen fin strand, bara fina hotell. Vi drog vidare till paradis ön Tioman Island, blev besvikna igen. Absolut inget att göra, några roliga apor men det var allt. Stranden var inte fin och fullt av sandflugor. 2 gånger i veckan kom det lyxfartyg som la till utanför och så körde de in 1000 pers till stranden???!!! Vi åkte runt lite på ön men det var väldigt skitigt! Lite finare på Berjaya hotellet (stor känd kedja i Malaysia). Efter Tioman så åkte vi till Singapore där vi spenderade 5 roliga dagar innan vi åkte hem. Om ni tänker på en charter så kan jag rekomendera Thailand. Men om ni skall resa runt eller vill kombinera Thailand med Malaysia och resa reguljärt så kan jag rekomendra Kuala Lumpur och Redang Island. Det går flyg från både Singapore och Kuala Lumpur till Redang. Även båt från Singapore till Redang. Tänk på att Malaysia är muslimskt. Östkusten lite mer än så Vissa taxi chaufförer kunde inte ens prata med mig som kvinna. Kanske berodde på att jag visade knäna (hade shorts som slutade strax ovanför knäna. De tyckte de var riktigt roligt att min sambo bar vår son i en bärsele och inte jag... Undvik att åka till Malaysia under Ramadan, inte roligt när man inte får tag på mat åt sitt barn...
    Och jag som precis skulle rekommendera Tioman Island, helt underbart! Skulle däremot INTE rekommendera Berjaya Resort, så tråkigt och opersonligt..... Vi hade det hur bra som helst på Salang Beach, som ligger på norra delen av ön. 
    Nu var vi inte där med barn, så det kan jag inte uttala mig om.
  • Maria C S 75
    Tigerwoman skrev 2010-02-21 14:16:22 följande:
    Maria C: Jag ser att BuBU ligger på Perhentian Kecil. Nyfiken på varför ni valde att åka dit när man rent allmänt rekommenderar Perhentian Besar för barnfamiljer, eftersom det ska vara lite mer ordnat och rent där? Fanns det någon särskild anledning?
    Stranden var så mycket finare på Long Beach, sanden var finkonig och vattnet renare. Men framförallt inga "konstiga rör från hotellen rakt ner på stranden.".

På Besar var sanden mer grov kornig. Vid Coco Huts och Tuna Bay var väl stranden lite finare/renare men det blev snabbt djupt och man sjunker ner i sanden/vattnet.

Luras inte av Arwanas fina bilder, stranden är förskräcklig. Rör från hotellet som slutar 2 meter in i vattnet och som syns vid lågvatten. Vid lågvatten är det en äcklig gyttja med en massa krabbor och annat.

Det skall dock finnas ett hotell som heter Coral View. Vi var aldrig där men har hört att det var ganska fint men lite dyrare.

Som sagt dra till Redang istället så mycket vackrare!!!

Kolla sajten nedan...

http://www.perhentianguide.com/accomodation.htm
    Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • annkar78

Har inte rest med barn i något av länderna men har varit i Thailand 5 gånger och Malaysia 6 gånger. JAg skulle def åka till Thailand om jag vore du, mkt enklare att resa omkring där, maten är bättre och människorna trevligare! Thailändare är mkt barnkära, när jag var där i januari så var det många på planet som reste med bebisar och alla var supernöjda med att ha varit där och det bemötande de fått.

• Maria C S 75
    Jensa1973 skrev 2010-02-21 14:16:33 följande:
    Tack, kikar på bilderna.. vackert ser det ut trots vad du skrivit!! Du rekomenderar Redang säger du.. och jag bara undrar har du koll på när det är monsumperiod där, och ramadan??Jag ska säga så här.. Vi planerar att starta i BKK och sedan åka typKrabi (ett par dagar)Koh Lanta (kanske 2 veckor)Phi Phi ett par dagar Krabi några dagar sedan avfärd med flyg till KL och vara på någon härligt ställ ca 1 vecka och avsluta med ett par dagar i KL
    Låter som en toppen resa! Jag vill oxå iväg
    Lägg ett par extra dagar på Phi Phi. De har fina dagsutflykter för 100 kr med snorkling. Mysiga öar!

Även ett par extra dagar på Krabi. Atingen kan ni göra dags utflykter till Rayleigh Beach, Poda Island, Chicken Island, Koh Hong Island. Eller så åker ni och bor vid Railey Beach.

Missa inte ön Koh Hong!!! Så vacker ö med en liten grund lagun full med småfiskar som man kan mata med bröd. 

Ramadan infalller någon gång under oktober tror jag. Monsunen varierar beroende på öst/väst kust. Men monsunen börjar någon gång slutet av september/ början av  oktober på Östkusten. Då blir det fint på västkusten.
  • Maria C S 75
    sockerslav skrev 2010-02-21 14:19:03 följande:
    Och jag som precis skulle rekommendera Tioman Island, helt underbart! Skulle däremot INTE rekommendera Berjaya Resort, så tråkigt och opersonligt..... Vi hade det hur bra som helst på Salang Beach, som ligger på norra delen av ön.  Nu var vi inte där med barn, så det kan jag inte uttala mig om.
    Vi var bort vid Salang oxå men tyckte det var sunkigt och så luktade det så. Sedan var det de stora träsken med commodo varanerna. Tror det var Salang i alla fall. Med en lång pir?
  • annkar78

Vill bara tillägga att Phi Phi Islands är party ön nummer 1 för alla runt 18-15 år. Jag var där för 12 år sedan och älskade det, skulle inte sätta min fot där igen, men det är ju helt beroende av vad man är ute efter på sin semester. Kände bara att det var värt att nämna.

Svar på tråden Tips om resa Thailand och Malaysia