• Jensa1973

Tips om resa Thailand och Malaysia

Det pratas och ges råd och tips om Thailand i många trådar.
    Men vi funderar på att avsluta kommande semester med 1,5 vecka eller liknande i Malaysia. Har då inte hunnit satt mig in så mycket om vart det kan vara lämpligast att åka med liten. Vad boende och mat kostar osv...

Någon som kan tipsa så jag får en bra början för vidare efterforskningar!!

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Svar på tråden Tips om resa Thailand och Malaysia
  • annkar78

hur länge skulle ni vara borta? för det är ganska vanligt att folk åker ner från Thailand till KL, går bra tåg och flyg som inte är allt för dyrt vad jag har hört. Jag tycker det låter dumt att ni skall "nöja" er med att åka till Lankawi just för den sakens skull. Jag var där och var verkligen missnöjd då jag jämförde med Thailand. 

• annkar78

den ön var jag på väg till men bestämde mig för att inte åka då jag hörde av många jag träffade nere i Thailand att den inte var så lung längre utan att den mer började bli som Phi Phi.
    JAg gjorde mkt research innan jag åkte för jag verkligen då var behov av mkt lugn och ro, jag åkte även ensam. Är det lugn och ro och underbart dykvatten man vill ha så lovar jag att Koh Muuk är bland de bästa öarna, Själv har jag på en mkt liten ö brevid men de hade inte el mer än mellan 19-23 och dit gissar jag man inte åker med en liten!

• annkar78

MEN om valet står mellan LAnkawi och Koh Lipe skulle jag hellre åka dit!

• Jensa1973

Vi kommer vara borta runt 5 veckor.

Vill verkligen avsluta i Malaysia fast kombinerat med bad och storstad (shopping)

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • annkar78

oki men hade jag varit er så hade jag tagit öarna upp i thailand till att börja med, tagit båt neråt mot koh lipe och sedan ner i Malaysia. Jag vill inte låta negativ men jag själv och jag har träffat så många med mig som har blivit så besvikna med Malaysia. De flasta åker ner dit för KL.

• jesslin

Man kan åka till Langkawi med båt från Thailand ja. Vi var där på bröllopsresa(juli 2003) och bodde på Pantai Tengah. Och för mig var det faktiskt en underbar resa. Vattnet var jättefint. Vi var där på lågsäsong så vi hade stranden nästan för oss själva. Billigt var det också. Varit i Thailand med en tvååring. Det gick bra förutom att hon fick halsfluss där. Och så är inte phuket världens roligaste ställe. Vi bodde på detta hotell, men åkte inte med ving utan indcen resor. Mycket billigare än ving. var också i penang, gillade det så där. Och så i Kl förstås.  

http://www.ving.se/malaysia/langkawi/frangipani-langkawi-resort-spa

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • camberwell

Backpackade i thailand och malaysia för ett par år sedan och då bodde vi på en jättefin resort på langkawi som hette pelangi restort (eller något sådant). Lite dyrare, men SÅÅÅ fint och härligt att vi inte lämnade resorten på 5 dagar!

Vad gäller thailand är ju kohlanta överlägset det jag kommer ihåg som lugnast. Super mysigt! Men lite väl lång båtresa? Vet inte vad ni andra säger, när vi åkte STANK det avgaser nere i båten så att man fick huvudvärk och oskyddat uppe på båten är det kanske inte så kul att sitta med en liten knatte i värmen? 

Phi phi är nödvändigtvis ingen partyö, det finns både lugn och ro och party! Vi stannade där i två veckor, det var dock en vecka för länge! Max max en vecka på phi phi skulle jag säga..?

Krabi och Ao nang skulle jag nog säga är favorit! Det finns allt! Matvänliga ställen, butiker och massa massa härliga båtutflykter till alla de här vita öarna med det gröna vattnet man ser på alla bilder.

Härligt med långsemester! Hoppas ni får det bra!

• Jensa1973

Nu verkar det som vi skjuter på resan lite..Åker kanske runt 15-20 feb å stannar i fem veckor så hur är det på östkusten där i paradiset i mars när de öppnar efter monsunreget???

Tips på boende??
    Kostar??

• Kamavi

Vi var i Thailand och Malaysia 3 månader i vinter/vår. Vår absoluta favorit var Perhentian på Malaysias östkust. Vi tycker även jättemycket om Ko Lipe (var även där för 3 år sen men gillade det bättre nu när det hade "växt till sig lite"). Men det är ju olika vad man är ute efter, för oss är bra snorkling/dykning väldigt viktigt så därför gillade vi inte alls Langkawi där vattnet kan vara ganska dåligt. En mysig ö som ligger ganska nära KL är Pangkor men där börjar det bli lite sämre väder på våren. (och där är nog inte heller någon direkt snorkling att prata om). Men närheten är inte så stort problem i malaysia tycker jag eftersom inrikesflygen är så pass billiga. Det finns ju både airasia, firefly och malaysian att välja på.

Fråga gärna om du undrar något mer!

• Radha

Vi var också i Thailand och Malaysia i vintras/våras 4 månader. Med oss hade vi lillen som var 7,5 månad när vi åkte.

Vi gillade Malaysia sååå mycket mer än tråkiga, sossiga Thailand. Malaysia har en mycket rikare kultur med en skön blandning av malayer, kineser och indier. Massor av god mat att välja på Inte lika överturistat som Thailand utan mer genuint.

Kl är en rolig stad med massor av sevärdheter, men dyr shopping (det är faktiskt det enda vi tyckte var bättre med Thailand). Penang och Melacca är gamla handelsstäder med vacker arkitektur och mysig stämning. Langkawi har vi inte varit på eftersom vi hörde att det inte är så bra där, men det finns andra öar... skriver inte namnet på Paradiset eftersom vi inte vill snabba på utvecklingen där...men läs själv i olika guideböcker och så så hittar ni nog ert paradis också

Om ni skulle behöva sjukvård i Malaysia så är Prince Court i KL ett HELT fantastiskt sjukhus. Barnavdelningen där...åh om vi ändå hade något sådant här i Sverige! Fast det är privatägt förstås, så man måste ha en bra reseförsäkring annars kostar det nog skjortan...

Malaysia är nog lite dyrare än Thailand, fast det är ju svårt att säga egentligen, beror ju på kvaliten på boende olika kategorier och så... i KL bodde vi på ett toppenställe som hette MY Hotel @ Central, kostade motsvarande 200 svenska per natt. Radius är också bra och har ofta discounts. Hotell i Thailand kan ju vara svindyra på turistöarna, speciellt i högsäsong. Generellt brände vi nog lite mer pengar i Malaysia dock, men såå mycket roligare som sagt.

Hoppas ni får det toppen!

• Jensa1973

Det lutar åt Pherenthian...

Eller hur är det att ta sig från KL till Tioman öarna??

det blir nog 2veckor i Thailand och 2 i malaysia

• Maria C S 75

Pherenthian är vackert men Redang är ett paradis. Man kan flyga till Redang från både Kul och Sin.

Stolt mamma till Mario & Nicholas. Carpe diem.
  • Jensa1973

Och Redang har också bra väder i mars??

• Kamavi

Redang ligger precis söder om Perhentian så vädret är detsamma, man kan ta båt mellan öarna (vid bra väder).  Mars är ju precis gränsfall för vädret. Vi kom till Malaysias östkust i slutet av mars, vi började i Kuantan och reste uppåt, vi hade okej väder men det var ganska molnigt och regnade en del. När vi kom ut till Perhentian hade vi dåligt väder de första dagarna. Det blåste och regnade en del vilket gjorde att sikten i havet var ganska dålig länge.  Då hade de haft bra väder under ett par veckor i mars men sedan hade det kommit in ett nytt oväder. Men sen hade vi kanonväder ända till slutet av april men våra sista dagar regnade det ett par dagar. Tydligen brukar det vara så att om det blir för varmt så börjar det regna ett par dagar och under april var det väldigt varmt.
    Har man tur med vädret är det den perekta tiden att åka dit för det är inte så mycket turister då.

• Maria C S 75

Kan säga att ingen ville köra oss med båt mellan P och Redang, trots bra väder. Så vi fick ta båten in till fastlandet igen, taxi vidare och sedan båt ut igen. Väl där fattade vi varför, det var så vackert att man ville inte tillbaka till P och det var väl det de var rädda för

Stolt mamma till Mario & Nicholas. Carpe diem.
  • Kamavi

Vi blev tillfrågade varje dag i en månads tid om vi ville till Redang av båttaxikillarna!!!Glad

Svar på tråden Tips om resa Thailand och Malaysia