• Krickeline

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

kaffemamma skrev 2010-02-16 12:47:54 följande:
    Ny positiv studie om effekten av oxecy...äsch, ni vet vad jag menar: svt.se/2.121378/jessica_andersson?lid=puff_17...
    Intressant artikel! Efter att ha  prövat det på dottern ett par månader nu så tycker jag att hon gradvis blivit lite mer öppen, tex har hon på sista tiden sagt flera gånger spontant att hon älskar mig - förut sa hon bara det om man frågade. Men det är ingen dramatisk förbättring, och jag har svårt att tro att det skulle kunna bli ett botemedel mot autism:

"It's possible it can become a cure, if it's given early when the problems are detected in the little kids," Sirigu said. "We can change the way these patients interact with people from childhood."

Tror nog att det kan lindra symptomen, men knappast vara hela lösningen på autismgåtan...
  • Krickeline

Kaffemamma: visst hade ni gjort streptokockbehandling? Geir rekommenderade oss kolla förekomst av streptokocker via två test, de hette AST och ADNas. Har ni gjort dessa test, eller hur påvisades det att er son hade streptokockinfektion? Kunde ni göra testerna via vanliga sjukvården eller fick ni betala privat?

Bra sajt för er som blir uppiggade av bota-autism-videos: http://www.recoveryvideos.com/
    Kanske har någon tipsat tidigare om denna, minns ej men jag hittade den nu iallafall.

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-02-24 15:21:58 följande:
    shit vad tiden går! Fick precis kallelse till nytt läkar & psykologbesök eftersom det var två år sedan det första och vi ingår i någon undersökning. 2 år! Och jag vet att jag redan vid första mötet frågade om tex b6 och magnesium som är något av det bäst belagda som hjälper språk osv, vi kollade gemensamt upp det på läkarens dator via pub med och hon höll med om att det var intressant. Och två år senare har jag fortfarande inte provat b6 + magnesium! Tiden rinner iväg - hur ska man hinna med allt!!!
    Samma här! Fick veta av EF att vi ska följa upp vår M hos henne under våren. Otroligt vad fort två år går. Vet du om detta räknas som en helt ny utredning - som kan leda till en ny diagnos? I så fall gissar jag att vi kommer få vår diagnos ändrad (från autismliknande tillstånd till aspergers syndrom. Vilket kanske är sak samma, egentligen...)
  • Krickeline
    Vi ska göra en uppföljning fast bara med Winelands nu, efter ett års IBT. Jag känner mig lite kluven till sonens utveckling. Å ena sidan har han gjort fina framsteg med språk och även vissa lekar. Men vardagsmässigt är han betydligt värre än för ett år sedan, med fler utbrott och fixeringar.
    Vad besvärligt! Annars hade man ju kunnat hoppas att det skulle bli tvärtom ju. Bättre språk=bättre möjlighet att kommunicera sina önskningar och behov=mindre raseriutbott och mindre oro.
    Ska bli väldigt intressant att följa dina rapporter om hur det går med dieten, om ni får några beteendeförbättringar av den. Hoppas, hoppas...
  • Krickeline

Någon som vill diskutera tungmetaller med mig, kanske dela med sig av ert barns värden? Jag skrev detta i ett amerikanskt forum och lägger in det här med. Tycker hennes värden verkar jättehöga och jag fattar inte varifrån dessa tungmetaller skulle komma!? Testet är gjort via Scandlab och mäter porfyriner i urinen.

Hi!We were about to try MB12 injections for our little daugther with aspergers. But then we got her results back from the urinary porphyrins test. These results got me worried and I wonder if you think we should do something about this before we start MB12 injections? (because I understand its not recommended to do other therapies during the first 5 weeks of MB12-therapy).

These are her test results (42 lbs, 5 yrs old):
    PORPHYRINS:
    Uroporphyrins I & III (UP): 24 nmol/gcr (reference 8-20)

Heptacarboxy porphyrin (7cxP) 8,1 nmol/gcr (ref 2,5-4,5)

Hexacarboxy porphyrin (6cxP) 1,6 nmol/gcr (ref 0,5-1,5)

Pentacarboxy porphyrin (5cxP) 6,0 nmol/gcr (ref 2-4)

Precoproporphyrin (PrCP) 22,0 nmol/gcr (ref 5-9)

Coproporphyrins I & III (CP) 251 nmol/gcr (ref 100-200)

RATIOS:
    PrCP/UP 0,92 (ref 0,2-0,5)

PrCP/CP 8,7 (ref 2-6)

CP/UP 10,50 (ref 5-9)

Can you please tell us what this means? All I can figure out from this is that all of her results are elevated to some degree.
    How do we proceed from here?

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-02-25 14:27:22 följande:
    du, testa lägg frågan på Ban-forumet. Jag vet att det inte är så aktivt, men det finns några riktigt erfarna rävar. Särskilt en jag tänker på som jag kan maila och be henne svara på forumet när du lagt dit frågan.
    Tack för tipset, nu har jag petat in detta inlägg även där
  • Krickeline

Zelia: Vi har valt den säkra vägen nu i början och tagit bort soja, havre och vetestärkelse också. Tanken är  att låta tarmen läka under ca ett år, för att sedan pröva att försiktigt återinföra dessa livsmedel och se om de tolereras.

• Krickeline

Kaffemamma - dina länkar och tips är sååå bra. TAck! Julie Buckley låter som någon man vill höra live - kanske någonting för nästa års BAN-konferens?

• Krickeline

Ja en ny träff vore roligt och nyttigt! Jag fick ut mycket av att träffa andra familjer på BAN-konferensen,  och av träffen med er här från tråden i somras.

Idag gav jag M den allra första Mb12-sprutan. Hu vad läskigt, jag har aldrig gett någon en spruta förr! Men det gick ganska bra. Vi gjorde det när hon sov och hade satt på Xylocainkräm innan. Just när jag stack in nålen (som är pytteliten) vaknade hon till och skrek. Men nästa sekund somnade hon om, och nu är det gjort för de kommande 3 dagarna. Ska bli intressant att se om det blir någon effekt...

• Krickeline

Maken tyckte han såg bättre ögonkkontakt idag, men jag tror att det är önsketänkande. Jag märkte inget, men å andra sidan kan det ju ta upp till sex veckor innan effekten blir synlig, så det är väl inte så konstigt att man inte märker av något första dagen.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7