• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Angi07

jag undrar omdet finns nån som har barn med AS som tar sömnmediciner och vilka effekter kan detta ge + eller -

• kaffemamma

ha ha, ni fick en länk till min syssling i finland som dottern tyckte var lik Jessica Andersson! Jag menar denna:  http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/02/15/AR2010021501984.html?hpid=topnews

Sömnfrågan: Vi har inte gett någon sömnmedicin ... än. Men många har ju för lite produktion av melatonin, en "kroppsegen" medicin som jag hitills faktiskt läst om positiva biverkningar med. Men om man äter caseinfritt kan det hända att man måste beställa från annat håll än den vanliga sjukvården.

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-02-16 12:47:54 följande:
    Ny positiv studie om effekten av oxecy...äsch, ni vet vad jag menar: svt.se/2.121378/jessica_andersson?lid=puff_17...
    Intressant artikel! Efter att ha  prövat det på dottern ett par månader nu så tycker jag att hon gradvis blivit lite mer öppen, tex har hon på sista tiden sagt flera gånger spontant att hon älskar mig - förut sa hon bara det om man frågade. Men det är ingen dramatisk förbättring, och jag har svårt att tro att det skulle kunna bli ett botemedel mot autism:

"It's possible it can become a cure, if it's given early when the problems are detected in the little kids," Sirigu said. "We can change the way these patients interact with people from childhood."

Tror nog att det kan lindra symptomen, men knappast vara hela lösningen på autismgåtan...
  • Krickeline

Kaffemamma: visst hade ni gjort streptokockbehandling? Geir rekommenderade oss kolla förekomst av streptokocker via två test, de hette AST och ADNas. Har ni gjort dessa test, eller hur påvisades det att er son hade streptokockinfektion? Kunde ni göra testerna via vanliga sjukvården eller fick ni betala privat?

Bra sajt för er som blir uppiggade av bota-autism-videos: http://www.recoveryvideos.com/
    Kanske har någon tipsat tidigare om denna, minns ej men jag hittade den nu iallafall.

• kaffemamma

Vi gjorde streptockockbehandling, han hade det enligt Scanlab-testerna. Vet inte om kuren var effektiv, vi märkte hur som helst ingen skillnad.

• kaffemamma
    http://www.autism-nutrition.com/ 
    här verkar man kunna hitta mycket!

AUTISM NUTRITION aims to be the resource website for parents of autistic children, as well as doctors and healthcare professionals, who wish to learn more about diet, nutrition, nutritional supplements and other factors that can reverse or at least mitigate the onset of autism.

The guiding philosophy of AUTISM NUTRITION is the biomedical approach to autism.

• cruz

Ni som är veteraner när det gäller gf/cf, kan aromer innehålla gluten?

Och ni som har koll på TBA/IBT , vad är egentligen pivotal response training? Är det någonting man sysslar med inom IBTn?

En tredje fråga: sensory integration training, finns det ens i Sverige tro?

• kaffemamma

aromer.... vet inte, det är faktiskt inget jag tänkt på. Men Glutamat ska ju bort, tillsatser som börjar på e 600. Och stärkelse om det är ospecificerat kan vara från vete. Samma sak med glykossirap har jag för mig. Tyvärr så finns det ju många fallgropar. Jag gissar att du har koll på att vetestärkelse inte får finnas med? Och en del barn reagerar tydligen på sempers glutenfria produkter - för att de kan vara kontaminerade med mjölk (produkter med mjölkpulver tillverkas i samma lokaler). Jag har vetat det länge, men eftersom sempers grovmix är det enda bröd jag fått i sonen förutr har vi kört på det. Men så träffade jag mammam från norge som hade 3 numera diagnosfria, tidiagre autistiska barn -- hon sa att hon aldrig hört om någon som blivit frisk när de använde det... nu har jag bakat en del annat som gått ner.

Sensory integration training kan du få gratis hos www.haraldblomberg.se och han har även en elev som jag har kontaktuppgifter till om du vill. Finns på andra ställen ocskå tror jag. Hur går det- har ni börjat med gf / cf?

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7