• Ejnie

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Krickeline skrev 2010-03-18 13:10:04 följande:
    Ska någon mer än jag gå på konferensen "fokus på autism" i sthlm den 25.e mars?Kaffemamma: intressant artikel, tack. Lite läskigt det där med den komplexa biverkningsprofilen, man undrar ju om det finns långtidseffekter som inte visat sig än.
    Vi kommer båda två!! Ses där!
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Ejnie
    zelia skrev 2010-03-26 12:06:29 följande:
    Usch ja, jag jobbar med ftalater i labbet. Men jag har varit extremt försiktig.Hur var autismkonferensen? Jag håller på att läser om Dawsons studie, 2010, (randomiserad, kontroll) som nyligen publicerats om tidig intervention enligt Denver modellen, vilket är träningsform som består av en blandning av både utvecklingspsykologi och ABA. De har fått mycket bra resultat.
    Jag tycker det var bra men en hel del oanvändbart, mer intressant ur ett professionellt perspektiv. Maken och jag gick olika spår och hade ändå samma bild, en del intressant, en del som kändes VIKTIGT och annat som var helt ointressant.

Gillberg hade ett bra föredrag tycker jag där han bla pratade om att börja samdiagnosticera ausimspektrumstörningar, ADHD, tourettes etc eftersom det ofta är svårt att avgöra vad som är vad.
    Och att han tror att man kommer dela in i subgrupper, flera spektrum beroende på vad som är prbl.

En annan cool sak var (är jag ingenjör eller ) en som tittat (mått med laser ) på hur autisitska tittar på bilder och ansikten jämfört med normalstörda. (barn alltså) det visade sig att a-barn med främst kommunikativa störningar tittar på ögonen medan de med sociala störningar ser på munnen... Men alla tittar mer runtomkring än normala som fokuserar på ögonen/ansiktet.

Och man kommer frångå Triaden och prata om Dyad - att det är komms & socialt som går ihop till ett symptom.

Kaffemamma, var du på Vivianne Nordins föredrag om alternativa metoder? Jag skulle gärna höra din bild... (Jag var på språkspåret) Eller om någon annan var där.
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7